پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | تغییر جهانی نظام آموزشی نیازمند بسیج همگانی

جهان فقط 7 سال تا تحقق هدف بهبود آموزش با کیفیت از اهداف سند توسعه پایدار سازمان ملل متحد فرصت دارد

تغییر جهانی نظام آموزشی نیازمند بسیج همگانی

روی مردم سرمایه‌گذاری کنید و آموزش را اولویت قرار دهید





تغییر جهانی نظام آموزشی نیازمند بسیج همگانی

۴ بهمن ۱۴۰۱، ۹:۲۸

امروز، روز جهانی آموزش است که سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) هر سال آن را برای هدف افزایش آگاهی و یادآوری اهمیت آموزش در ترویج توسعه پایدار جشن می‌گیرد. این روز که سالانه از طرف یونسکو گرامی داشته می‌شود قصد دارد یادمان بیاورد که آموزش و دسترسی به آن، حق همه است و برای توسعه پایدار جامعه یک اصل ضروری و مهم است. این سازمان بین‌المللی امسال نیز به مناسبت روز جهانی آموزش، به عنوان متولی آموزش با شعار «روی مردم سرمایه‌گذاری کنید و آموزش را اولویت قرار دهید»، به جهانیان یادآوری کرده که سال 2022 با همه نابرابری‌هایی فزاینده، بحران‌های آب و هوایی و رکود اقتصاد جهانی آموزش را تحت تاثیر قرار داده است. سازمان ملل متحد برای تحقق اهداف سند توسعه پایدار 2030، تنها 7 سال فرصت دارد و به همین دلیل از همه جهان دعوت کرده که با بسیجی همگانی به تعهدات خود در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار از جمله بهبود کیفیت آموزش؛ عمل کنند.

 

آموزش برای ریشه‌کنی فقر، ارتقای برابری جنسیتی و حمایت از حقوق بشر حیاتی است. همچنین برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار به ویژه در حوزه تضمین و بهبود آموزش باکیفیت فراگیر، عادلانه و ارتقای فرصت‌های یادگیری مادام العمر برای همه، یک امر ضروری است. یونسکو و شرکای آن از جمله دولت‌ها، سازمان‌های جامعه مدنی و بخش خصوصی، امسال از سرمایه‌گذاران دعوت کرده‌اند تا بیشتر در حوزه آموزش فعالیت کنند. فعالیت‌هایی شامل کارگاه‌های آموزشی، سمینارها، کنفرانس‌ها و همچنین کمپین‌هایی برای ارتقای اهمیت آموزش و افزایش آگاهی در مورد چالش‌هایی که آموزش با آن رو‌به‌روست، می‌تواند در این حوزه مفید باشد.

به گزارش یونسکو، کمبود سرمایه‌گذاری‌در این حوزه آموزش باعث شده که از هر 10 کودک، 6 کودک در سن 10 سالگی نتوانند یک داستان ساده را بخوانند و بفهمند و 244 میلیون کودک و جوان در سراسر جهان از تحصیل بازمانده‌ و در سال 2020، 34 میلیون نفر جوان در جهان را بیکار شدند

سرمایه‌گذاری ابزار توانمندسازی
به گزارش یونسکو، کمبود سرمایه‌گذاری ‌در حوزه آموزش باعث شده که از هر 10 کودک، 6 کودک در سن 10 سالگی نتوانند یک داستان ساده را بخوانند و بفهمند و 244 میلیون کودک و جوان در سراسر جهان از تحصیل بازمانده‌ و در سال 2020، 34 میلیون نفر جوان در جهان بیکار شدند. سرمایه‌گذاری کم در آموزش، آن را در شرایط بحرانی باقی می‌گذارد. اگر سرمایه‎گذاران به حوزه آموزش و پرورش که ابزاری بالقوه برای توانمندسازی افراد و جوامع و محرک اصلی توسعه پایدار است روی نیاورند، آینده مشترک همه ما را به خطر می‌افتد. آموزش و پرورش باید برای دولت‌ها، سازمان‌های جامعه مدنی و بخش خصوصی اولویت داشته باشد و باید به عنوان یک حق اساسی انسانی تلقی شده و در دسترس همه مردم، صرف نظر از شرایط آنها قرار بگیرد.
تحقق حق آموزش به نفع آینده
دبیرکل یونسکو تحقق حق آموزش را مستلزم اقداماتی جسورانه در زمینه ایجاد محیط‌های یادگیری فراگیر، ایمن و سالم که آموزش با کیفیت را تضمین کند، می‌داند. همچنین این سازمان توانمندسازی معلمان، استفاده از ابزار دیجیتال به نفع آموزش عمومی و سرمایه‌گذاری عادلانه‌تر و کارآمدتر را عاملی برای تسهیل شرایط دسترسی به آموزش باکیفیت می‌خواند. این سازمان تاکید می‌کند که تنها با تجهیز جوانان برای آینده می‌توانیم دنیا را متحول کنیم. روز جهانی آموزش باید روزی باشد که با تشویق به مشارکت در سطح جامعه برای دستیابی به اهداف آموزشی و افزایش آگاهی در مورد نیاز نظام آموزش به تغییر جهانی در جهت توسعه پایدار، ما را رهنمون کند.
همه مسئول توسعه آموزشیم
یونسکو از دولت‌ها، جامعه بین‌المللی و سهامداران کلیدی می‌خواهد تا به تعهدات خود مبنی بر اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری در آموزش و تحول آموزشی به منظور کاهش موانع مقابل آموزش با کیفیت پایبند باشند. این سازمان جهانی در فراخوانی از رسانه ها، اینفلوئنسر‌ها و سلبریتی‌ها می‌خواهد که خود را در قبال توسعه آموزش موظف بدانند. یونسکو قصد دارد به زودی نشستی را با حضور رهبران و دولت‌های جهان، جامعه مدنی، معلمان، سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، جوانان، بخش خصوصی و دانشگاهیان برگزار کند تا با بسیج همه نیروها و مشارکت عمومی به نفع آموزش و رفاه جمعی، اهداف توسعه پایدار در مسیر آموزش تحقق یابد.
اهداف شش گانه سال 2023 یونسکو در حوزه آموزش
این سازمان در روز جهانی آموزش از اهداف خود در جهت رسیدن به آموزش با کیفیت به عنوان چهارمین هدف مهم رسیدن به توسعه پایدار خبر داده است. اولین هدف یونسکو در برنامه جدیدش، گذر از نگاه محلی و ایجاد دیدی جهانی در اولویت بندی آموزش برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار است. دومین هدفی که یونسکو دنبال می‌کند، ترویج و به نمایش گذاشتن تعهدات ملی کشورها در حوزه آموزش و جذب حمایت سیاسی و مالی برای دستیابی به بسیج عمومی است. سوم تشویق به استقبال و استفاده گسترده از ابتکارات جهانی راه‌اندازی شده برای استفاده معلمان از تکنولوژی‌های آموزش جهت تسریع روند یادگیری پایه، آماده‌سازی و بهبود یادگیری هر فردی در هر محیطی از طریق آموزش سبز، ترویج یادگیری دیجیتال عمومی، ارتقای برابری جنسیتی در آموزش و‌ تضمین تداوم یادگیری در شرایط اضطراری و طولانی بحران. چهارم تشویق به تامین مالی بین‌المللی برای منابع نوآورانه آموزش که در اختیار معلمان قرار داده شده، پنجم فراهم کردن بستر برای جوانان که بتوانند در جهت ابراز مطالباتشان برای دستیابی به حق آموزش نیازهایشان را به گوش نظام آموزشی برسانند. ششم دعوت از اینفلوئنسرها برای در اولویت قرار دادن هدف توسعه آموزش باکیفیت و پایدار در همه جهان.
آموزش به طور گسترده به عنوان محرک اصلی توسعه اجتماعی و اقتصادی شناخته شده و برای تجهیز افراد به دانش، مهارت‌ها و ارزش‌های لازم برای مشارکت کامل در فرآیند توسعه، ضروری است. روز جهانی آموزش یادآوری برای سرمایه‌گذاری روی مردم است تا با ابزار قدرتمند آموزش بتوانند چرخه فقر را بشکنند، برابری جنسیتی را ارتقا بخشند و صلح و ثبات را تقویت کنند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر