پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | این روستا در دسترس نیست

گزارشی درباره دردسرهای مردم یک روستا به دلیل سرقت کابل‌های شرکت مخابرات

این روستا در دسترس نیست

روستای کلاجان سادات 9 ماه است به دلیل سرقت کابل تلفن همراه دسترسی به خدمات مخابرات ندارد اما شرکت مخابرات حفاری را به گردن دهیاری می‌اندازد





این روستا در دسترس نیست

۱۹ آذر ۱۴۰۱، ۸:۴۸

این نخستین بار نیست که نام روستای کوچک کلاجان سادات با مشکلاتش در رسانه‌ها منتشر می‌شود. روستایی با حدود 50 خانوار و سیصد نفر جمعیت ثابت که در چند کیلومتری گرگان، مرکز استان گلستان قرار دارد. ماجرای استخرهای خون یک کشتارگاه و مرغداری آلاینده همین چند سال قبل پس از سال‌ها پیگیری طولانی رفع شد. حالا 9 ماه است که با ربوده شدن کابل اصلی مخابرات که تلفن ثابت را به روستا می‌رساند دسترسی اهالی نه فقط به تلفن ثابت قطع شده بلکه در این روزها که اینترنت تلفن‌های همراه در اپراتورهای گوناگون نیز به دلایل متعدد قطع می‌شود، استفاده اهالی روستا از اینترنت مخابرات هم میسر نیست.

 

با وجود قطع بیش از 9 ماهه تلفن روستای کلاجان سادات که بنا به اعلام مخابرات شهر گرگان به دلیل سرقت کابل اصلی اتفاق افتاده است، شرکت مخابرات استان و این شهرستان این مشکل را رفع نکرده‌اند. دهیار روستا در مورد این مسئله به «پیام‌ما» می‌گوید: «9 ماه است که ما نه دسترسی به تلفن ثابت داریم و نه به اینترنت مخابرات. مخابرات این قطع را به دلیل سرقت اعلام کرده اما برای رفع آن با وجود پیگیری‌های مکرر من به عنوان دهیار، شورای روستا و همینطور بخشدار مرکزی گرگان هیچ اقدامی انجام نشده است.»

با وجود قطع بیش از 9 ماهه تلفن روستای کلاجان سادات که بنا به اعلام مخابرات شهر گرگان به دلیل سرقت کابل اصلی اتفاق افتاده است، شرکت مخابرات استان و این شهرستان این مشکل را رفع نکرده‌اند

میلاد موسوی ادامه می‌دهد: «بعد از پیگیری‌های طولانی، شرکت مخابرات استان می‌گوید آمادگی دارد که اتصال دوباره کابل را برقرار کند به شرطی اینکه دهیاری منطقه مورد نظر را حفاری کند. در حالی که نه فقط دهیاری چنین بودجه‌ای ندارد بلکه از نظر قانونی هم مجاز به مداخله و انجام وظیفه سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان نیست. منطقه‌ای که باید حفاری شود هم منطقه وسیعی است و خدا می‌داند تا چه زمانی باید منتظر رفع آن بمانیم.»
بخشدار بخش مرکزی گرگان نیز گفته‌های موسوی را تایید می‌کند اما معتقد است این چالش بنا بر وعده شرکت مخابرات گرگان به زودی رفع می‌شود. محمود آهنگر می‌گوید: «به دلیل هزینه به نسبت بالای حفاری مخابرات گرگان می‌گوید که باید دهیاری همیار کند اما این کار نه میسر و نه قانونی است. در نهایت طی گفت‌وگو با مدیر مخابرات مرکز شهرستان گرگان قرار شد تا هفته آینده برای این مسئله برنامه‌ریزی شود و پس از حفاری کابل جدید نصب شود.»
مشکل روستای کلاجان سادات در حالی دوره 9 ماهه خود را تمام می‌کند که بنا به اعلام رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی گلستان میزان دستگیری سارقان سیم‌های کابل مخابراتی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در گلستان ۵۶ درصد افزایش یافته است. سرهنگ کامران یادگاری در این باره می‌گوید: «متاسفانه وقوع برخی از سرقت‌ها از جمله سرقت سیم‌های کابل مخابراتی به دلیل گسترش شرکت‌های مخابراتی و سهولت در سرقت آن به معضلی در جامعه تبدیل شده که لازم است با همکاری و مشارکت سازمان‌های مرتبط در این حوزه اقدامات پیشگیرانه در دستور کار قرار گیرد. از ابتدای امسال۶۰۲ سارق سیم‌های کابل مخابرات دستگیر شده‌اند و طی این مدت بیش از ۷۷ درصد سرقت سیم‌های کابل مخابرات توسط ماموران انتظامی کشف و میزان دستگیری سارقان ۵۶ درصد افزایش داشته است.»
بنا به اعلام مدیرعامل شرکت مخابرات گلستان، تعداد سرقت‌های کابل و برق از این استان به میزانی است که جبران آن به‌ویژه با توجه به افزایش قیمت‌ کابل و ادوات مخابراتی، همچنین بالا رفتن هزینه‌های حفاری، همچنین سرقت از مناطقی که کمتر در دسترس است سخت خواهد بود. نکته‌ای که به نظر می‌رسد دلیلی برای درخواست غیرمنطقی مخابرات گرگان از دهیاری یک روستا را توجیه می‌کند.
به گفته غلامعلی شهمرداری در سال گذشته ۱۱ هزار فقره سرقت از مخابرات اتفاق افتاد که بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان به این شرکت خسارت زد.
مدیرعامل شرکت مخابرات منطقه گلستان اضافه می‌کند: «از جمله اقدامات ما برای رفع این معضل ایمن‌سازی، ارتفاع بالاتر سیم‌کشی‌ها، انتقال پست‌های مخابراتی به درون خانه مشترکان و گشت‌های شبانه است و از ظرفیت انتظامی، پیمانکاران، و غیره هم استفاده می‌کنیم.»
اما فارغ از آنچه چالش مالی مخابرات برای جایگزینی کابل‌های به سرقت رفته است، نه دهیار و شورای ده کلاجان سادات و نه هیچ مرکز دهیاری و شورای روستای دیگری اجازه همیاری در مورد انجام شرح وظایف ذاتی سازمان‌ها را ندارد. این مسئله در مورد بودجه روستاهایی با جمعیت کم و دارای کد روستایی درجات پایین نیز متفاوت‌تر از سایر روستاهاست.

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر