دولت سیزدهم پیشنهاد ادغام دو سازمان برنامه و بودجه و اداری و استخدامی را بررسی میکند
بهسوی احیای مجدد سازمان مدیریت و برنامهریزی
سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور در 15 سال گذشته بهدفعات دستخوش تغییر و تحولات ساختاری و اداری شده است
۲۱ شهریور ۱۴۰۱، ۹:۰۱
سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور که بیش از یک دهه پیش در دوران ریاستجمهوری محمود احمدینژاد و با دستور او منحل و چندی بعد با روی کار آمدن حسن روحانی احیا شد، حالا در شرایطی مجدداً روی میز دولت سیزدهم قرار گرفته تا زیر نظر ابراهیم رئیسی و همکارانش در این دولت مورد بررسی قرار گیرد که روحانی در ماههای پایانی دولت نخست خود، پس از احیای این سازمان، تصمیم به انتزاع و تفکیک سازمان مدیریت و برنامهریزی به دو سازمان برنامه و بودجه و امور و استخدامی گرفت. تصمیمی که مردادماه 96 با صدور احکامی برای روسای این دو سازمان از سوی رئیس دولت یازدهم به اجرا درآمد و حالا در نخستین هفتهها و ماههای سال دوم دولت سیزدهم بار دیگر این دو سازمان در آستانه ادغام در یکدیگر بهمنظور احیای سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور قرار دارند.
دولت سیزدهم به فکر احیای مجدد سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور افتاده است. روندی که در پی پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور به رئیس دولت سیزدهم، در دستور کار کمیسیون مدیریت امور عمومی و سرمایه انسانی دولت قرار گرفته و حالا دولت میخواهد بهمنظور ایجاد یکپارچگی در مدیریت کلان کشور، همسویی نظامهای مدیریتی با برنامههای میانمدت و بلندمدت، تمرکز وظایف و فعالیتهای مرتبط و پیوسته و متجانس با یکدیگر در امور برنامهریزی، کاهش تداخل و توازی وظایف سازمانهای ستادی و فراهم نمودن زمینه تحقق مطلوب برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، پیشنهاد احیای مجدد سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور را در اجرای اصل ۱۲۶ قانون اساسی مورد بررسی قرار دهد. این در حالی است که پیشنهاد ادغام دو سازمان برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور و احیای مجدد سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور که براساس اختیارات قانونی تعیینشده برای رئیسجمهور در اصل ۱۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تهیه شده، در حال حاضر توسط کارشناسان کمیسیون مدیریت امور عمومی و سرمایه انسانی دولت بررسی میشود.
«بسترسازی مناسب و موثر جهت اجرای وظایف شورایعالی اداری موضوع ماده ۱۱۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و متعادلسازی اقتضائات برنامه و بودجه کشور با نظام اداری-استخدامی کشور» بهعنوان یکی از دلایل توجیهی احیای سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور مورد تاکید قرار گرفته است
سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور از ادغام دو سازمان «امور اداری و استخدامی کشور» و «برنامه و بودجه کشور» خبر داد که مطابق مصوبه ۱۶ اسفند ماه ۷۸ شورای عالی اداری تاسیس و در ۱۷ تیر ۱۳۷۹ نمودار سازمانی آن تصویب و به اجرا درآمد. پس از انحلال این سازمان در سال ۱۳۸۶ به دستور محمود احمدینژاد، معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی تأسیس شد و این معاونت بخشی از وظایف آن را به عهده گرفت. با آغاز کار دولت حسن روحانی، زمزمههای احیاء این سازمان شنیده میشد و در نهایت در ۱۹ آبانماه ۹۳، با دستور رئیسجمهور و تصویب شورای عالی اداری با ادغام دو معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیسجمهور، سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور احیا شد. همچنین در تاریخ ۸ دیماه ۹۳ حسن روحانی در اجرای اصل ۱۲۶ قانون اساسی طی حکمی جدید، محمدباقر نوبخت را بهعنوان معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور منصوب کرد. در ادامه در تاریخ ۴ مرداد ماه ۹۵ نیز سازمان مدیریت و برنامهریزی مجدداً به دو سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی تفکیک شد. تصمیمی که در پی آن محمدباقر نوبخت بهعنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه و جمشید انصاری بهعنوان رئیس سازمان امور استخدامی منصوب شدند.
این در حالی است که بنابر طبقهبندی نظام برنامهریزی، اهداف و برنامههای راهبردی، عنوان سازمان برنامه، نشاندهنده جایگاه راهبردی بالادست نهاد برنامهریزی نسبتبه تمام دستگاههای اجرایی و بخش دولتی و غیردولتی کشور است. از دیگر سو بررسی و مطالعه دستاوردها و اوضاع اقتصادی در دورههایی که سازمان برنامه از شرایط و تواناییهای مناسب برخوردار بوده، نشاندهنده اهمیت نقش و جایگاه این سازمان در نظام جمهوری اسلامی ایران است. به نظر میرسد تحقق آرمانهای کشور بهویژه به اجرا درآمدن و عملیاتی شدن اسناد بالادستی نظام اقتصادی بدون وجود یک نهاد فکری پویا، قدرتمند، با صلاحیت و برخوردار از حمایتهای سیاسی ممکن نیست؛ نهادی که حرکت کشور را در راستای برنامههای مدون، رصد و ارزیابی کرده و در مواقع لازم، هشدارهای مورد نیاز برای اصلاح جهتگیریها یا برنامهها را ارائه کند. سازمانی که در یک کلام نقش مغز متفکر و علمی کشور را ایفا کند و در این راستا، احیای مجدد سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور با رویکرد همسانسازی نظام برنامهریزی و بودجهریزی با نظام اداری و اجرایی کشور و حاکم کردن روح مدیریت واحد، یکپارچه و اثربخش در تمام دولت، امری انکارناپذیر است.
این در حالی است که بنابر آنچه بهعنوان پیشنهاد احیای سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور از سوی سازمان برنامه و بودجه تهیه و در اختیار دولت قرار گرفته، چند محور اساسی بهعنوان دلایل و توجیهات فنی و تخصصی احیای مجدد سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور فهرست شده که از جمله میتوان به «اجرای مفاد مصرح در بندهای ۱۰ و ۲۵ سیاستهای کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر چابکسازی، متناسبسازی و منطقی ساختن تشکیلات نظام اداری در راستای تحقق اهداف چشمانداز و کارآمدسازی و هماهنگی ساختارها و شیوههای نظارت و کنترل در نظام اداری و یکپارچهسازی اطلاعات» اشاره کرد. همچنین «ایجاد یکپارچگی در مدیریت کلان کشور، همسویی نظامهای مدیریتی با برنامههای میانمدت و بلندمدت، تمرکز وظایف و فعالیتهای مرتبط و پیوسته و متجانس با یکدیگر در امور برنامهریزی، کاهش تداخل و توازی وظایف سازمانهای ستادی، ارتقای توان کارشناسی و تصمیمسازی دولت و فراهم کردن زمینه تحقق مطلوب برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور»، «ایجاد وحدت مدیریت و انسجام و یکپارچهسازی ساختار سازمانی لازم در راستای فراهم آوردن شرایط و اقتضائات راهبری و رصد توسعه پایدار کشور» و «تقویت هدایت و راهبری نظام مدیریتی، برنامهریزی و اداری کشور و برقراری انسجام، تعادل و توازن میان بخشهای مختلف و هم راستا ساختن حرکت دستگاه های متعدد اجرایی کشور» از جمله دیگر دلایل و توجیهات فنی و تخصصی احیای مجدد سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور است. این در حالی است که «کاهش بوروکراسی و فرآیندهای زاید اداری ناشی از مشکلات و نارساییهای به وجود آمده بر اثر تفکیک سازمانهای برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور که نهتنها از بار مشکلات دستگاههای اجرایی نکاسته، بلکه در بسیاری از موارد موجب سردرگمی و نارضایتی آنها شده» و «جاریسازی کارآمد و موثر سند تحول دولت مردمی و تحقق اهداف راهبردی مندرج در سند از طریق برقراری ارتباط مناسب بین نظام برنامهریزی و بودجهریزی با نظام ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی کشور» بهعنوان برخی از دیگر دلایل و توجیهات فنی احیای سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور مورد تاکید سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته است. این سازمان همچنین «بسترسازی مناسب و موثر جهت اجرای وظایف شورایعالی اداری موضوع ماده ۱۱۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و متعادلسازی اقتضائات برنامه و بودجه کشور با نظام اداری-استخدامی کشور» را بهعنوان آخرین دلیل توجیهی خود مورد تاکید قرار داده است.
برچسب ها:
ابراهیم رئیسی، احمدی نژاد، دولت، رئیسی، سازمان مدیریت و برنامه، مدیریت و برنامه ریزی
مطالب مرتبط
درخواست و مطالبهگری برای تعطیل کردن شنبه به جای پنجشنبه
کارزارِ حداقل دستمزدِ ۱۵ میلیون تومانی
«ملیکا محمدی» ملیپوش فوتبال زنان و بازیکن تیم خاتون بم در سانحهٔ تصادف جان باخت
بم اینبار پیش از زلزله فروریخت
درخواست قطع انتقال آب سیستان به زرنج افغانستان
اعتراض به عدم توجه مسئولین در استقرار مرکزیت دانشکدۀ علوم پزشکی غرب مازندران به مرکزیت رامسر
کارزاری با عنوان «مطالبۀ صیانت از حقابۀ قانونی حبلهرود»
مطالبۀ صیانت از حقابۀ قانونی «حبله رود»
کارزار
درخواست جایگزینی طرح جمعآور ی سگهای بلاصاحب در پناهگاهها با طرح عقیمسازی
کارزار
درخواست توقف آبگیری سد چم شیر گچساران
کارزار
درخواست تسریع کمیسیون آموزش مجلس برای بررسی طرح یک فوریتی کنکور
کارزار
درخواست مختومه شدن پرونده بهرهبرداری از معدن مس دره زرشک
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
تبلیغات
وب گردی
- روغن صنعتی مایعی جادویی برای افزایش عمر مفید ماشین آلات
- ۱۰ ماده غذایی که به شما در سفر به سوی کاهش وزن کمک میکنند
- چاپ ترافارد؛ هر آنچه که باید درباره این نوع چاپ دستی بدانید
- اقدامات لازم برای اسباب کشی و جابجایی منزل
- بسته بندی مواد پودری با دستگاه ساشه: شغل پردرآمد این روزها
- طبع روغن زیتون در طب سنتی چیست؟ معرفی 4 خواص روغن زیتون
- خرید ساک دستی تبلیغاتی چه مزایایی برای هر برند دارد؟
- تعریف درست هوش مصنوعی (AI) چیست؟
- 10 ایده شغل دوم با سرمایه اولیه کم برای کارمندان
- مقایسه تعرفه پنلهای پیامکی و تبلیغاتی بیشتر
بیشترین نظر کاربران
معمای ریاست محیط زیست در کابینه رئیسی
بیشترین بازنشر
ستاندن حیات از غزه
پربازدیدها
1
به نام حیوانات به کام باغوحشداران
2
«بمو» را تکهتکه کردند
3
سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند
4
محیطبانها با رد زنی چرخهای موتورسیکلت به شکارچیان رسیدند
5
کبوتر نماد مناسبی برای صلح است؟
دیدگاهتان را بنویسید