فدراسیون صنعت آب ایران:
اصلاح الگوی مصرف تنها راه عبور از کم آبی است
۱ تیر ۱۴۰۱، ۰:۰۰
همزمان با هفته اول تیرماه که به عنوان هفته صرفهجویی در مصرف آب تعیین شده است؛ فدراسیون صنعت آب ایران بیانیهای صادر کرد. این تشکل با اشاره به تشدید تنش آبی و خطر پیامدهای کم آبی و خشکسالی در کشور، همچنان مدیریت مصرف و صرفهجویی مهمترین روش عبور از بحران دانسته است. فدراسیون صنعت آب با اشاره به اینکه اکنون جهان با مساله کم آبی و مخاطرات ناشی از آن روبهرو است به وضعیت ایران اشاره کرده و گفته است: «سهم و نقش هر کدام از ما برای مقابله با این بحران چیست؟ آیا میتوانیم بدون توجه به موقعیت کشورمان هرگونه که دوست داریم از منابع انرژی به ویژه آب استفاده کنیم؟! آیا تا به حال تصاویر سرزمینهای خشکسالیزده را دیدهایم؟ بهتر نیست کمی به ایران بدون آب فکر کنیم؟ آیا وضعیت این روزهای دریاچههای ارومیه، بختگان و… یا رودخانههای زایندهرود، ارس، کرخه و یا دز را نمیبینیم؟ آیا از وضعیت تاسفبار ذخایر سدهای کشورمان مطلع هستیم؟ از فرونشست زمین ناشی از برداشت بیرویه آب از منابع زیرزمینی چطور؟ بدون شک فقط کافی است اندکی، بله فقط و فقط اندکی صرفهجویی در مصرف آب را پیشه کنیم حتی در حد یک لیوان آب در طول روز.»
فدراسیون صنعت آب در بخش دیگری از بیانیهاش آورده است: «از آنجایی که متوسط حجم کل آب سالانه کشور رقمی ثابت است، تقاضا برای آب به علت رشد نسبتاً بالای جمعیت، توسعه بیرویه کشاورزی، شهرنشینی و صنعت در سالهای اخیر، متوسط سرانه آب قابل تجدید کشور را تقلیل داده است، به طوری که این رقم از حدود 5500 مترمکعب در سال 1340، به حدود 3400 مترمکعب در سال 1357، و حدود 2500 مترمکعب در سال 1367 و 2100 متر مکعب در سال 1376 کاهش یافته است. این میزان با توجه به روند افزایش جمعیت کشور با نرخ فعلی رشد در سال 1385 به حدود 1750 متر مکعب و در سال 1400 به حدود 1300 متر مکعب تنزل یافته است. صرف نظر از تفاوتهای آشکار منطقهای در کشور و طیف گسترده مناطق خشک نظیر سواحل خلیج فارس و دریای عمان، نیمه شرقی کشور از خراسان تا سیستان و بلوچستان و نیز حوضههای مرکزی که میزان سرانه آب قابل تجدید در آنها از میزان متوسط کشور به مراتب پایینتر است که ارقام متوسط سرانه آب کشور در سالهای آینده به مفهوم ورود ایران به مرحله کم آبی جدی در سال 1415 شمسی است. بر اساس گزارشهای موجود میزان هدر رفت آب در کشور ما 28 تا 30 درصد است در حالی که این مقدار اتلاف در دنیا 9 تا 12 درصد گزارش شده است که یکی از عوامل اصلی آن برداشتهای غیر مجاز از شبکه آبرسانی و فرسودگی تاسیسات آب و شبکههای آبرسانی است. اصلاح الگوی مصرف، تنها راه برای گذر از بحران کمآبی است».
برچسب ها:
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
مطالب مرتبط
بررسی آییننامه تازه دولت برای عبور تجدیدپذیرها از هزارتوی اداری
ریسک سرمایهگذاری کم نشد
واکاوی شکاف میان فوتبال، سیاست و افکار عمومی در یک نشست
تیم ملی ما یا آنها؟
وزیر ارتباطات در نخستین نشست خبری خود مطرح کرد
محدودسازی اینترنت توسعه اینترنت روستایی را کُند میکند
اهالی ۸ روستا در خراسان رضوی برای تأمین آب شرب، روزانه ۱۰ کیلومتر راه را تا نزدیکترین شهر طی میکنند
زیر بارِ «آببَــــــــری»
هواشناسی هشدار داده که بارشهای امسال سدها را پر کرده است اما تابستان پیشرو گرمترین فصل سالهای اخیر خواهد بود
تابستانی گــــــرمتر از همیشه | پیام ما
وقتی تابآوری کافـی نیست
گذار از آب به توسعه در پساجنگ |پیام ما
زنگ خطر برای تابآوری اقتصاد ایران |پیام ما
زایندهرود و تالابها درخواست محیط زیست اصفهان
برای تخصیص ۲۰ تا ۲۵ میلیون مترمکعب سهمآبه به تالاب گاوخونی
با رهاسازی آب از سوی طالبان افکار عمومی در«سیستان» خواهان شفافسازی برنامه کارشناسی دولت برای مدیریت آن هستند
سیــاسـت گـلآلود آب سیـستان |پیــام مـا
وب گردی
- بهترین پنل پیامکی ایران [4 تا از بهترین سامانه پیامکی ایران]
- آشنایی با خدمات متنوع اسنپفود در رشت
- بهترین مدل شومیز برای افراد چاق؛ 10 مدل ترند 1405
- جنس سیم چه تأثیری در کیفیت برق رسانی دارد؟
- مسابقه ملی ایدهپردازی «ایدانو» به آنتن شبکه دو رسید
- «سهم ما از قدردانی»؛ حمایت ویژه هتلهای دُنسه از قهرمانان امداد
- درخواست ایجاد مسیر دوچرخهسواری ۱۰۰ کیلومتری در قم
- چند روز بعد از سمپاشی ساس از بین میرود؟ (راهنمای کامل سمپاشی ساس + قوی ترین سم ساس)
- باغ پرندگان تهران کجاست؟ معرفی، ساعت کاری و آدرس
- مقایسه قیمت ورق شیروانی، سیاه، استیل و گالوانیزه در یک نگاه بیشتر
بیشترین نظر کاربران
تیم ملی ما یا آنها؟
پربازدیدها
1
رقص سوگوارانه؛ کنشی مقاومتی
2
رقص عزا
3
مبارزه با جستوجوی گنج
4
هوای آلوده با موتورهای منسوخشده و آلاینده خودروهای داخلی
5
گنجِ گمشده زیر چرخ لودرها




دیدگاهتان را بنویسید