پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | جهان در گریز از آتش

آتش‌سوزی‌های موسمی در یونان و ترکیه بحران به پا کرده است

جهان در گریز از آتش

نخست‌وزیر یونان: آتش‌سوزی‌ها واقعیت تغییر آب و هوا را نشان می‌دهد ترکیه با کنترل آتش در اطراف نیروگاه حرارتی موغلا، توانست جلوی فاجعه را بگیرد





جهان در گریز از آتش

۱۶ مرداد ۱۴۰۰، ۰:۱۷

|پیام ما| دو همسایه در آتش‌اند و مردم در گریز. آتش‌سوزی‌های موسمی، روزهاست که ترکیه و یونان را با بحران مواجه کرده. علاوه بر جنوب اروپا، همزمان حریق در غرب آمریکا، در شمال ایالت کالیفرنیا ادامه دارد. در شمال کشور ما نیز، آتش‌سوزی ذخیره‌گاه زیست‌کره میانکاله به اتفاقی تکراری بدل شده و همین دیروز نیروهای مردمی و دولتی توانسته‌اند، آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران را مهار کنند. پیگیری خبرهای آتش‌سوزی در کشورهای مختلف نشان می‌دهد جهان در گریز از آتش است و بیش از همه تغییر آب و هوا به عنوان دلایل این طبیعت‌سوزی گسترده مطرح می‌شود.

آتش‌سوزی‌های جنوب اروپا همچنان شعله‌ور است. گویی برای این آتش‌سوزی‌های جنگلی پایانی نیست. جنگل‌سوزی در حومه شمالی آتن از کنترل خارج شده و ساکنان این منطقه را وادار به فرار کرده است. از سوی دیگر در حالی که از دو روز پیش خطر رسیدن شعله‌ها به نیروگاه حرارتی ترکیه نگرانی زیادی ایجاد کرده بود، سرانجام دیروز خبر رسید که شعله‌های اطراف نیروگاه مهار شده اما بسیاری از مردم در یونان چاره‌ای جز فرار از آتش ندارند.
آتش سوزی‌های جنگلی در ایتالیا، یونان و آمریکا صد‌ها نفر را مجبور به ترک خانه‌هایشان کرده است.آتش سوزی‌های جنگلی یونان هوای آتن را به شدت آلوده کرده. ابری سیاه آسمان شهر را فراگرفته و از مردم پایتخت خواسته شده در خانه‌ها بمانند. این آتش سوزی‌ها البته تاکنون خسارت جانی نداشته اما خسارت‌های مالی و ضرری که به طبیعت وارد شده، بسیار گسترده است. کارشناسان گرمای کم سابقه هوا را علت آتش‌سوزی اعلام کرده‌اند.
در ایتالیا هم مناطق گسترده‌ای از جنگل‌های جزیره سیسیل در نزدیکی شهر کاتانیا و پالرمو از یک هفته پیش در آتش می‌سوزد. خبر‌ها از آتش سوزی در جنگل‌های استان کالابریا در جنوب این کشور نیز حکایت دارد.
فرار از یونان
بر اساس گزارشی که یورونیوز منتشر کرده، هزاران نفر از ساکنان شمال آتن در پی‌ آتش‌سوزی که از چهار روز پیش آغاز شده است، محل زندگی خود را ترک کرده‌اند. در نزدیکی جزیره ائوبویا، گارد ساحلی عملیات گسترده‌ای را با قایق‌های گشت زنی و کشتی‌های خصوصی برای خروج صدها نفر از طریق دریا انجام داد. از سوی دیگر با طولانی شدن موج گرما در یونان، آتش در مناطق جنگلی در ۲۰ کیلومتر شمال پایتخت پراکنده شد و خانه‌های بیشتری را ویران کرد و در همین حال صدها آتش‌نشان در تلاش برای مهار آتش از طریق گروه‌های زمینی هستند.در پایتخت یونان، اقدامات ایمنی به قطع برق، بستن جاده‌ها و تخلیه مردم در برخی از مناطق کشیده است. تردد در بزرگراه اصلی این کشور که آتن را به شمال یونان متصل می‌کند متوقف شده بود زیرا نیروهای امدادی سعی کردند از جاده به‌عنوان مانعی برای جلوگیری از پیشروی شعله‌ها استفاده کنند. این اقدام قبل از سرگیری عملیات هواپیماهای آب‌پاش انجام شد. با این حال شعله‌های آتش در چند نقطه به نزدیکی جاده نیز رسیده است.
همچنین ایسنا نوشته است که بر اساس اعلام اداره برق، پایتخت یونان با قطعی‌های کوتاه مدت برق روبه‌رو می‌شود تا بتوان تأمین برق همه مناطق را پایدار نگه داشت. به ساکنان آتن از شامگاه پنجشنبه اطلاع داده می‌شود که چه زمان و در کدام منطقه از پایتخت، برق قطع خواهد شد. همچنین ساکنان منطقه “کریونری” در شمال پایتخت که ۲۵ کیلومتری با مرکز آتن فاصله دارد برای احتیاط به محل‌های امن نقل مکان کرده‌اند.
در مجموع در سه روز اول هفته جاری مساحتی بیش از ۵۰ درصد تخریب‌های ناشی از آتش‌سوزی در کل سال گذشته، طعمه آتش و ویرانی شده‌اند. کمک خارجی از جمله از قبرس و فرانسه هم در کار آمده و سوئد نیز در تدارک اعزام هواپیماهای آبپاش است.
به گفته مقامات بهداشتی یونان، چندین آتش‌نشان و داوطلب به دلیل سوختگی در بیمارستان بستری شدند.
ژنرال ارسطولیس پاپادوپولوس از نیروهای آتش‌نشانی می‌گوید: «ما در حال گذراندن دهمین روز موج شدید گرما هستیم که کل کشور را در برگرفته است.» او معتقد است که «این بدترین موج گرما از نظر شدت و دوره در ۳۰ سال گذشته است».
نزدیک به ۶۰ روستا و شهرک در روز پنجشنبه و اوایل جمعه در سراسر جنوب یونان تخلیه شدند و این در حالی است که با پیش‌بینی باد شدید در بیشتر مناطق این کشور شرایط جوی بدتر می‌شود.علاوه بر این آتش‌سوزی در جزیره ائوبویا در شمال شرقی آتن و در مکان‌های متعدد در منطقه جنوبی پلوپونز پراکنده شده بود با این حال قبل از اینکه شعله‌ها به منطقه تاریخی در المپیا، زادگاه بازی‌های المپیک باستان برسد مهار شد.
یک قصر تابستانی در خارج از آتن که قبلا از سوی خانواده سلطنتی یونان استفاده می‌شد نیز در امان ماند. گارد ساحلی در جزیره ائوبویا گفته است که قایق‌های گشتی و کشتی‌های خصوصی و قایق‌های مخصوص گردشگری ۶۳۱ نفر را شبانه از سواحل شمال شرقی جزیره خارج کرده‌اند.
اکیپ‌های آتش‌نشانی، هواپیماهای آب‌پاش و هلی‌کوپترها و خودروهای امدادی از فرانسه، رومانی، سوئد قرار است روز جمعه و آخر هفته به این منطقه برسند.
تیم‌های آتش‌نشانی و هواپیماهای قبرس پیش از این در یونان حضور داشته‌اند چرا که اتحادیه اروپا حمایت خود را از کشورهای آسیب دیده در جنوب شرقی اروپا افزایش داده است. موج گرما همچنین آتش‌سوزی مرگباری را در ترکیه و سراسر منطقه ایجاد کرده است.
کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان گفته است: «اولویت ما همیشه حفاظت از زندگی انسان‌ها و به دنبال آن حفاظت از اموال، محیط طبیعی و زیست ساخت‌های حیاتی است. متاسفانه در این شرایط دستیابی به همه این اهداف به‌طور همزمان غیرممکن است.» به گفته او آتش‌سوزی‌ها واقعیت تغییر آب و هوا را نشان می‌دهد.
در شمال آتن، آتش‌نشانان در حال جنگ با آتش‌سوزی گسترده‌اند که در حال خارج شدن از کنترل است و اداره برق به دلایل ایمنی و به ناچار، شبکه تقسیم یک منطقه بزرگ را قطع کرده است.
خطر از نیروگاه حرارتی ترکیه دور شد
در غرب کشور همجوار یونان، یعنی ترکیه نیز وضعیت در آنتالیا همچنان بحرانی است و جنگل‌سوزی تاکنون جان هشت نفر را گرفته است. هزاران گردشگر بومی و خارجی از منطقه «بدروم» بیشتر از راه دریا جابه‌جا شده‌اند.
تصاویر منتشر شده از آتش‌سوزی‌های ترکیه، جنگل‌ها را سوخته و آتش را در حال نزدیک‌شدن به مراکز اقامتی نشان می‌دهد. در این تصاویر هولناک، مردم گریان، در حال فرار از آتش‌اند. با این حال یورونیوز نوشته است که ترکیه توانسته از یک فاجعه جلوگیری کند و آتش در اطراف نیروگاه حرارتی موغلا تحت کنترل قرار گرفته است. مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت که در وضعیت بهتری نسبت به دیروز قرار دارند و به لطف همکاران و متحدان و مداخلات هوایی و زمینی مانع از گسترش بیشتر آتش شده‌اند.
اما به گفته کارشناسان بادهای غیرقابل پیش‌بینی می‌توانند بار دیگر این نیروگاه را که هزاران تن زغال سنگ ذخیره می‌کند به خطر اندازد. از سوی دیگر آتش‌سوزی‌های دیگر همچنان در چندین نقطه ادامه دارد و هشت نفر قربانی آتش‌سوزی شده‌اند.
از سوی دیگر بعضی از تفرجگاه‌های شهرهای توریستی مانند بدروم و آنتالیا نیز تخلیه شده‌اند. این بدترین آتش‌سوزی است که ترکیه در چند دهه گذشته تجربه می‌کند.
از روز پنج‌شنبه اما از ۱۸۰ محلی که دچار حریق شده، کنترل آتش در ۱۲ منطقه امکان‌پذیر نشده است. رئیس جمهوری ترکیه، این آتش‌سوزی‌ها را بدترین حریق در تاریخ ترکیه توصیف کرده است.
خشکسالی و آتش‌سوزی در کالیفرنیا
روز پنج‌شنبه یورونیوز گزارش داد که آتش‌سوزی در ایالت کالیفرنیا در غرب آمریکا که یک شهر کوهستانی در شمال این ایالت را در بر گرفته است بخش اعظم از مرکز آن را خاکستر کرده است. بخش زیادی از شهر گرینویل روز چهارشنبه در آتش سوخت و ویدیوهای منتشر شده نشان می‌دهد که خانه‌ها و وسایل نقلیه دچار آتش‌سوزی و ساختمان‌های تجاری تخریب شده‌اند. یک مقام محلی اعلام کرده است که این آتش‌سوزی همچنان در گریل‌ویل جریان دارد و هیچ گونه ارزیابی از خسارت در دست نیست.
آتش‌سوزی‌های متعددی امسال به دلیل گرمای شدید هوا در سراسر غرب ایالات متحده آمریکا رخ داد. کارشناسان بر این باورند که تغییرات آب و هوایی باعث تشدید آتش‌سوزی‌های جنگلی می‌شود. کالیفرنیا در سال ۲۰۲۰ یکی از بدترین سال‌های آتش‌سوزی در تاریخ خود را تجربه کرد و این وضعیت در سال 2021 هم ادامه پیدا کرده است.
از سوی دیگر جنین جونز از نهاد کنترل منابع آبی ایالت کالیفرنیا،‌ منطقه‌ای که اخیرا دچار آتش‌سوزی‌های گسترده بوده است نیز می‌گوید: در بخش‌هایی از ایالت، این دومین خشکسالی شدید در تاریخ بوده است.
بر اساس گزارش دویچه وله، این نهاد نقش یک اداره نظارت بر آب‌های قابل مصرف در ایالت کالیفرنیا را دارد و هم‌اکنون این نهاد، ترمز اضطراری را کشیده است و استفاده از آب‌های سطحی را برای هزاران کشاورز ممنوع کرده است؛ آب‌هایی که از دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و کانال‌های دلتای ساکرامنتو-سن-خواکین می‌آیند. این ممنوعیت برای ۵۷۰۰ مصرف‌کننده دارای مجوز حق بهره‌برداری صدق می‌کند که همگی در شمال کالیفرنیا و “سنترال ولی” مستقر هستند.
استفاده از آب فقط برای نیاز روزمره خانه‌ها، آب آشامیدنی و برای شستن و دوش گرفتن مجاز اعلام شده است. این دستورالعمل از دو هفته دیگر اجرایی می‌شود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر