پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | با شعور مردم بازی نکنید

انتقاد رئیس جمهوری از وعده‌های برخی نامزدهای منتقد دولت:

با شعور مردم بازی نکنید

آنهایی که برای فیلترینگ پرونده‌سازی کرده بودند حالا طرفدار پهنای‌باند شده‌اند





با شعور مردم بازی نکنید

۱۹ خرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۳۹

یک روز پس از مناظره دوم میان نامزدهای انتخابات، حسن روحانی، رئیس جمهوری به تندی از تعدادی از نامزدها انتقاد کرده و آنها را به «دروغ‌گویی» و «تحریف واقعیات» متهم کرده است. او همچنین گفته است، کسانی که در دولت یازدهم «همه‌جور پرونده‌سازی کرده بودند که باید این فیلتر شود و آن فیلتر شود حالا الحمدلله همه می‌گویند ما طرفدار پهنای‌باندیم. این باند اخیرا چقدر خوب شده است! پهنایش قبلا خیلی‌ها را اذیت می‌کرد.»

حسن روحانی، در جلسه دیروز هیات دولت به شدت از سخنان نامزدهای انتخابات انتقاد کرده است. روحانی گفت که نظام اسلامی برای حاکم شدن اخلاق، ایجاد شد؛ اخلاقی که «این روزها صدمه جدی دیده است». او گفت که آغاز اخلاق، راستگویی و تحریف نکردن واقعیت‌ها است: «حداقل واقعیت‌هایی که روی زمین اجرا و عمل شده را تحریف نکنید. اگر خدای نکرده واقعیت‌ها بر عکس و ناصحیح گفته شود و اذهان مردم را به گونه‌ای مشوش کند که نسبت به اصل نظام مشوش شوند، اخلاق زیر پا گذاشته شده است. انتخابات مهم است اما اخلاق از انتخابات مهمتر است.»
رئیس‌جمهوری به موضوع اینترنت و فیلترینگ اشاره کرد و گفت که در این هشت سال تحولات بزرگی رخ داده و به خاطر همین تحولات هیچ کسی امروز نمی‌تواند بگوید که من طرفدار فیلترینگ هستم: «هیچ‌کسی جرات نمی‌کند بگوید من طرفدار فیلترینگ هستم. اینهایی که در دولت یازدهم رو در روی من و سینه به سینه من شده بودند و همه‌جور پرونده‌سازی درست کرده بودند که باید این فیلتر شود و آن فیلتر شود، حالا الحمدلله همه می‌گویند ما طرفدار پهنای‌باندیم. این باند اخیرا چقدر خوب شده است! پهنایش قبلا خیلی‌ها را اذیت می‌کرد، اما اخیرا پهنایش چقدر خوب شده. این کار بزرگی است که انجام شده و فکر نکنید این کار مهم نیست.»
کنایه حسن روحانی به پنج نامزد جریان اصول‌گرایی است که در مناظره‌ها، از آزادی فضای مجازی دفاع کرده‌اند. ابراهیم رئیسی، یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری در مناظره‌ها گفته که معتقد است فضای مجازی بهترین بستر برای نظارت مردم بر دولتمردان است. او همچنین وعده داده که اینترنت باید برای دهک‌های پایین جامعه رایگان شود و «اینترنت رایگان، حق مردم است.»
محسن رضایی، دیگر نامزد انتخابات هم از اینترنت ارزان برای زنان خانه‌دار که فعالیت‌های خرید و فروش دارند، سخن گفته است.
زاکانی هم گفته با فیلترینگ مخالف است و در پی اینترنت ارزان است. او گفته به دنبال آن است که با توسعه جدی فضای مجازی، «در جهت منافع ملی، به مصالح انقلاب» کمک کند.
سعید جلیلی، دیگر نامزد جریان اصولگرایان هم سخنان مشابهی در مورد فیلترینگ گفته است: «برخی محدودیت‌ها در فضای مجازی وجود دارد که خود من توجیه زیادی برای آن ندارم. مثلاً اینستاگرام باز است اما توییتر فیلتر است.» با این حال او تاکید کرده که «دولت باید برای فضای مجازی برنامه داشته باشد نه اینکه همین‌طور رها باشد.»
آمار دروغ می‌دهند
حسن روحانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه نمی‌توانیم با افکار عمومی مردم شوخی کنیم، گفت که باید مردم را به طور واقعی به انتخابات دعوت کنیم. او با انتقاد تلویحی از عدم احراز صلاحیت بسیاری از نامزدها، گفت: «در این انتخابات جفاها و ظلم‌های بسیار بدی شد یک مورد آن را مقام معظم رهبری درباره احراز نشدن صلاحیت‌ها اشاره فرمودند. که ایشان هم دستور دادند باید جبران شود. حالا این که جبران شد یا نه مساله دوم است. اما به هر حال جفاهای فراوانی شد که بدترین جفا جفای به خود نظام است. اگر بناست تمام ۴۲ سال گذشته زیر سوال برود و همش بگوییم نقض قانون، فساد ، زیر پا گذاشتن حقوق، اجرا نکردن مصالح مردم، و اقدامات بر خلاف مصلحت کشور و جامعه صورت گرفته پس چرا اصلا انقلاب کرده‌ایم؟»
رئیس‌جمهوری گفت که از طرف دیگر، به مردم توهین می‌کنند که می‌گویند در 8 سال گذشته هیچ کاری صورت نگرفته است: «بر چه مبنایی توهین می‌کنید؟ لااقل باید آمارتان درست باشد. وقتی آمار از مبالغ داخل بانک‌ها می‌دهید می‌بینیم که آمارتان از کل نقدینگی کشور بیشتر است و این آمار دروغ است… وقتی می‌گویید رشد اقتصادی صفر بوده این دروغ است. ما که نمی‌توانیم دروغ بگوییم شاید حقیقت را قلب کنیم اما واقعیت‌ها را که نمی‌توان به هم زد.»
حسن روحانی، در یکی از آخرین سخنان خود در آخرین روزهای ریاست جمهوری‌اش با کنایه از «خوبی‌های انتخابات» هم گفت که در این انتخابات مشخص شد، خوبی‌هایی هم بوده است: «مثلا معلوم شد بعضی از دستگاه‌ها در کشور خیلی هم خوب هستند قوه قضائیه، قوه مقننه و نیروهای مسلح الحمدلله بی‌ایراد هستند و فقط یک جا ایراد دارد که آن هم دولت است که ان‌شاالله در این انتخابات تغییر می‌کند. حالا انتخابات هم نباشد به هر حال دوره ما تمام می‌شود و به هر صورت دولت بعدی می‌آید و ان‌شا‌الله کل کشور درست می‌شود.»
رئیس جمهوری در ادامه با کنایه از سخنان نامزدها در مورد زنان هم گفت: «چقدر خانم‌ها در این چند روز خوب شده‌اند! به به! باید به حقوق خانم‌ها احترام بگذاریم، چه شد که در این مدت خانم‌ها نبودند و فقط این روزها خانم‌ها پیدا شده‌اند؟ و خیلی مورد احترام هستند؟ از طرفی می‌بینیم اقوام و اقلیت‌ها چقدر خوب شده‌اند و شیعه و سنی چقدر با هم برادر و متحد شده‌اند! الحمدالله این روزها چه چیزهای خوبی می‌بینیم.»
روحانی خطاب به نامزدهای انتخابات گفت: «با شعور مردم بازی نکنید… ملت ایران می‌داند که چه گذشته است و می‌داند که چه کسانی بوده‌اند. این‌هایی که امروز می‌خواهند برای فردا قدرت را در دست بگیرند… همه این‌ها بوده‌اند و همه‌شان هم در بخش‌هایی مسئولیت داشتند.»
حسن روحانی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع تحریف واقعیت‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: «راجع به اقتصاد صحبت شد اما در چه فضایی صحبت شد؟ یعنی ما در دوره صلحیم یا جنگ؟ این باید اول روشن شود که آیا ما در جنگ هستیم یا نیستیم. گویی اصلا جنگی وجود ندارد. ترامپی نبوده، اصلا ترامپ ظلم و کار بدی نکرده، هر چه مشکل است مال دولت است… آقای صدا‌و‌سیما که سوال طراحی کردید، چرا جنگ اقتصادی را نگفتید؟ چرا مشکلات را نگفتید؟ حالا بعد از اینکه سیل اعتراضات مردم آمد در مناظره دوم دو کلمه هم درباره اینها گفتند.»
روحانی با اشاره به کرونا که «در ۱۰۰ سال گذشته بی نظیر بود»، گفت: «آیا شما نمی‌دانید که در این یک سال گذشته قیمت مواد غذایی در دنیا چند درصد افزوده شده است؟ طبق آمار فائو این اقلام ۴۰ درصد در جهان گران شده است. آیا اینها را می‌دانید یا نه؟ اگر ندانید که خیلی جای تعجب است و اگر بدانید و نگویید هم باز جای تعجب است.»
رئیس دولت دوازدهم در انتها گفت که «هر وزیر و بخشی و سازمانی موظف است به حرف‌های دروغ پاسخ دهد. حالا صدا‌و‌سیما می‌خواهد پخش کند یا می‌خواهد پخش نکند مهم نیست. پاسخ ما را تاریخ پخش می‌کند. چرا که تاریخ سعه صدر دارد و مثل صدا‌و‌سیما نیست.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر