زنگ هشدار برای ذخایر خونی کشور؛ فقط ۱.۷ درصد ایرانی‌ها اهداکننده خون هستند

مدیرعامل سازمان انتقال خون از امکان افزایش شاخص اهدای خون و ضرورت جذب جوانان و بانوان خبر داد





زنگ هشدار برای ذخایر خونی کشور؛ فقط ۱.۷ درصد ایرانی‌ها اهداکننده خون هستند

۵ بهمن ۱۴۰۴، ۱۰:۵۰

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به نیاز همیشگی کشور به خون و فرآورده‌های خونی اعلام کرد که در حال حاضر تنها ۱.۷ درصد از جمعیت کشور به‌عنوان اهداکننده خون و فرآورده‌های مرتبط مشارکت دارند؛ رقمی که به گفته وی، قابلیت افزایش دارد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون، شاخص اهدای خون در کشور را ۲۸ اهدا در هر هزار نفر اعلام کرد و گفت: حدود ۱.۷ درصد از جمعیت کشور اهداکننده خون هستند که این میزان قابلیت افزایش را دارد. احمد قره‌باغیان روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه نیاز به خون همیشگی است، افزود: زندگی برخی از بیماران مانند هموفیلی و تالاسمی وابسته به خون است و این بیماران نیازمند تزریق مستمر خون و فرآورده‌های خونی هستند.

وی اظهار کرد: با افزایش سن امید به زندگی در ایران به ۷۵ سال و تحول ساختاری در میانگین سنی جامعه، نیاز به خون و فرآورده‌های آن در آینده به‌طور معناداری افزایش خواهد یافت. به گفته وی، روند سالمندی جمعیت از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی نظام سلامت است که به‌طور مستقیم بر میزان مصرف خون و فرآورده‌های مرتبط تأثیر می‌گذارد.

قره‌باغیان با اشاره به چالش سالمندی جمعیت و افزایش تقاضا برای فرآورده‌های خونی، تأکید کرد: ضمن افزایش جذب اهداکنندگان زیر ۲۵ سال، لازم است شاخص اهدای خون در بانوان نیز از ۵ درصد فعلی به ۳۵ درصد افزایش یابد که این هدف نیازمند برنامه‌ریزی منسجم و درازمدت در سطح ملی است.

وی همچنین به نقش حیاتی خون در فوریت‌های پزشکی اشاره کرد و گفت: حدود ۳۰ درصد از مرگ‌ومیرهای ناشی از تصادفات به دلیل عدم دسترسی به‌موقع به خون رخ می‌دهد و تزریق به‌هنگام خون می‌تواند تا ۴۰ درصد از عوارض بلندمدت بیماری‌ها در افراد را کاهش دهد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه هم‌اکنون ذخایر خونی کشور به‌طور متوسط برای پنج روز کفایت می‌کند، افزود: با افزایش میزان مشارکت مردم در اهدای خون، این ذخایر می‌تواند از پنج روز به هشت روز افزایش یابد و پایداری بیشتری در تأمین خون مورد نیاز بیماران ایجاد شود.

قره‌باغیان در پایان تأکید کرد: هموطنان در صورت نداشتن بیماری‌های فصلی و مصرف نکردن داروهای خاص می‌توانند با مراجعه به مراکز اهدای خون سراسر کشور نسبت به اهدای خون یا پلاکت اقدام کنند. وی خاطرنشان کرد: عمر پلاکت خون بسیار محدود و حدود سه روز است و شهروندان می‌توانند با استفاده از دستگاه فرزیس تنها پلاکت اهدا کنند تا نیاز بیماران به این فرآورده با بهترین کیفیت تأمین شود.

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

آمادگی کامل آبفا اهواز برای مقابله با تنش آبی تابستان

مدیریت منابع آب در مرکز خوزستان اعلام کرد

آمادگی کامل آبفا اهواز برای مقابله با تنش آبی تابستان

روی تاریک مصرف بی‌رویه سویا

احتیاط هایی درباره مصرف سویا

روی تاریک مصرف بی‌رویه سویا

فیش حقوقی خردادماه بازنشستگان تأمین اجتماعی صادر شد

اطلاعیه مهم سازمان تأمین اجتماعی

فیش حقوقی خردادماه بازنشستگان تأمین اجتماعی صادر شد

منبع آگاه: رفع اختلالات چهار بانک زودتر از دو هفته انجام می‌شود

اختلال در سامانه‌های بانکی

منبع آگاه: رفع اختلالات چهار بانک زودتر از دو هفته انجام می‌شود

گشایش یا چرخیدن بر مدار ناکارآمدی؟

پیام ما، آینده اقتصاد ایران پس از تفاهم با آمریکا را بررسی می‌کند

گشایش یا چرخیدن بر مدار ناکارآمدی؟

عملیات باستان‌شناسی کاروان‌زمین گلستان؛ گام نخست برای حفاظت از میراث مغفول

عملیات باستان‌شناسی کاروان‌زمین گلستان؛ گام نخست برای حفاظت از میراث مغفول

پویش نه به پلاستیک | مدیریت پسماند و کاهش مصرف یک‌بارمصرف

انتصاب رئیس ستاد برگزاری پویش «نه به پلاستیک»

پویش نه به پلاستیک | مدیریت پسماند و کاهش مصرف یک‌بارمصرف

هشدار درباره گسترش «ارزان‌خواری»؛ فشار اقتصادی الگوی تغذیه خانوارها را تغییر می‌دهد

امنیت غذایی

هشدار درباره گسترش «ارزان‌خواری»؛ فشار اقتصادی الگوی تغذیه خانوارها را تغییر می‌دهد

خریداران باید به دادگاه بروند

راه دریافت جریمه تأخیر خودرو بسته شد

خریداران باید به دادگاه بروند

با این کالابرگ نمی‌توان دوام آورد

معیشت

با این کالابرگ نمی‌توان دوام آورد