بایگانی مطالب: انرژی
وزارت نیرو: تعرفهگذاری پلکانی و الزامات جدید برای کاهش مصرف برق
وزارت نیرو با اجرای تعرفهگذاری پلکانی و الزام مشترکان پرمصرف، ادارات و صنایع به احداث نیروگاههای تجدیدپذیر، گامهای مؤثری در مدیریت مصرف برق و کاهش بار شبکه در سال جدید برداشته است.
وزیر نیرو: نوسازی نیروگاه مشهد در دستور کار قرار دارد
عباس علی آبادی، وزیر نیرو، در نخستین روز سال جدید به منظور نظارت بر آمادگی و دیدار با مدیران و کارکنان صنعت برق کشور، از نیروگاه و پستهای برق مشهد بازدید کرد و بر اهمیت نوسازی این نیروگاه قدیمی و تأثیر آن بر تأمین برق مطمئن و پایدار شهر تأکید کرد.
دریا و جنگل تسلیم زباله
رودخانههایی که زمانی زلال و پرجنبوجوش بودند، حالا زبالهها را به دوش میکشند. جنگلهایی که باید پناهگاه حیاتوحش باشند، با کوههایی از زباله محاصره شدهاند. سواحل زیبا و آرامشبخش شمال، دیگر چهرهای دلانگیز ندارند؛ کیسههای پلاستیکی، بطریهای رهاشده و زبالههای انباشتهشده، چهره طبیعت را مخدوش کردهاند. گیلان، مازندران و گلستان، سه نگین سرسبز ایران، حالا درگیر بحرانی هستند که هر روز وخیمتر میشود. زبالهها نهتنها زمین و آب را آلوده میکنند، بلکه سلامت انسانها، حیوانات و حتی اقتصاد منطقه را تهدید میکنند. گردشگری، که یکی از مهمترین منابع درآمدی این مناطق است، زیر سایه سنگین پسماندها رنگ میبازد. درحالیکه کشورهای دیگر از زباله بهعنوان یک منبع ارزشمند برای تولید انرژی و درآمد استفاده میکنند، در شمال ایران، مدیریت ناکارآمد، نبود تأسیسات بازیافت مناسب و تصمیمات ناهماهنگ، این سرمایه را به یک معضل جدی تبدیل کرده است. کوههای زبالهای که در سراوان، انزلی، رشت و دیگر مناطق شمالی قد برافراشتهاند، تنها یک مشکل زیستمحیطی نیستند، بلکه زنگ خطری برای آینده این خطه بهشمار میروند. اعتراضات مردمی، هشدارهای کارشناسان و وعدههای مسئولان، سالهاست که شنیده میشود، اما تغییری محسوس در این وضعیت رخ نداده است. برخی معتقدند مافیای زباله و منافع اقتصادی پنهان، مانعی جدی بر سر راهحل این بحران هستند. حالا اما سؤال اینجاست: آیا برای نجات شمال، راهی باقی مانده است؟ در این گزارش، گفتوگوهای اختصاصی با نمایندگان مجلس و مسئولان را خواهید خواند؛ نظرات و راهکارهایی که میتوانند مسیر آینده را روشن کنند. اما آیا این راهکارها از مرحله حرف فراتر خواهند رفت؟
۲۴ هزار مگاوات ناترازی برق در تابستان
وضعیت سدهای کشور چنان بحرانی است که کفاف تأمین آب را نمیدهد، چه برسد به تولید برق. سد کرج که بیش از ۴۰ درصد آب شرب تهران را تأمین میکند، با تنها ۷ درصد پرشدگی در شرایطی بیسابقه و کاملاً بحرانی قرار دارد. بهدلیل افت چشمگیر حجم آب موجود در مخزن، نیروگاه برقابی سد زایندهرود هم از مدار خارج شده است. کاهش ۴۵ درصدی بارندگیها مشکل آب تهران را بیشتر کرده است؛ هنوز رسماً خبر جیرهبندی آب در پایتخت تأیید نشده است، اما بحران آب پشت سدها، با از مدار خارجکردن نیروگاههای برقابی خبر تشدید ناترازی برق در تابستان امسال را تأیید کرده است. «سید هاشم اورعی» و «امیرحسین شاهپوری»، کارشناسان حوزه انرژی، معتقدند با از مدار خارج شدن نیروگاههای برقابی عدد ناترازی به بیش از ۲۴ هزار مگاوات، معادل یکسوم مصرف برق میرسد.
واحد همدلی در خطر
آیا مجلس و دولت در حال از دست دادن وفاق هستند؟
کمبود آب و برق در ایران؛ چالشی جدی در آستانه نوروز ۱۴۰۴
خورشید به کمک ایران میآید
طبق برنامه ششم توسعه دولت باید سهم نیروگاههای تجدیدپذیر و پاک را به دستکم پنج درصد میرساند. اکنون ظرفیت اسمی نصبشده تولید برق کشور به مرز ۹۰ هزار مگاوات رسیده است، اما سهم نیروگاههای خورشیدی به ۹۷۰ مگاوات رسیده؛ برابر ۱.۱ درصد از سبد تولید برق کشور. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه ۱۵ اسفند با ۱۵۸ رأی موافق با تصویب لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه بینالمللی انرژی خورشیدی موافقت کردند. «پیام ما» در این گزارش بهدنبال این پرسش است که عضویت ایران در اتحادیه بینالمللی انرژیهای تجدیدپذیر چه کمکی به افزایش سهم انرژیهای تجدیدپذیر در کشور میکند؟ مرکز پژوهشهای مجلس با یک جواب کلی که این عضویت «موجب بهرهگیری از تجربیات و دانش تخصصی سایر کشورها، جذب کمکهای مالی و سرمایهگذاری خارجی میشود» آن را توصیه کرده است؛ کارشناسان حوزه انرژی نیز اگرچه با این عضویت موافقاند، اما برخی همچون رئیس اتحادیه انجمنهای انرژی ایران معتقدند پیوستن ایران به این اتحادیه چندان برای رفع ناترازی کشور گرهگشا نیست و برخی دیگر همچون اکبر ادیبفر، عضو هیئتمدیره انجمن ساتکا، معتقدند این عضویت منجر به جذب سرمایهگذاری خارجی و انتقال فناوری در ایران میشود.
جلوی «برقخوارها» را بگیرید
طبق اعلام وزارت نیرو درحال حاضر دستکم ۷۰۰ هزار ماینر غیرمجاز در کشور با برق یارانهای در حال فعالیت هستند که بیش از دو هزار مگاوات از برق تولیدی کشور را بهصورت لحظهای مصرف میکنند. جدا از لزوم فعال بودن شبانهروزی دو نیروگاه ۱۵۰۰ مگاواتی با هزینه سرمایهگذاری ۳سه میلیارد دلار باید در هر ساعت از فعالیت معادل ۱۲ میلیارد تومان هزینه سوخت، نیروی انسانی و نگهداری انجام گیرد، توسط همین ماینرها مصرف میشود. رقم عجیبی که معادل دوبرابر کل برق مصرفی صنایع سیمان کشور است و فشار شدیدی بر شبکه سراسری برق تحمیل میکند. همچنین، هر دستگاه ماینر با متوسط مصرف ۳.۵ تا ۴ کیلووات ساعت برق و احتساب این عدد در فعالیت ۲۴ساعته (بهدلیل فعالیت شبانهروزی)، میزان برق مصرفی، ۱۰ برابر یک خانواده ایرانی است.
قیمت لوازم خانگی گران میشود
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: حذف ارز نیمایی و جایگزینی آن با ارز بازار توافقی، قیمت مواد اولیه تولید را بالا برده و در این شرایط، تولیدکنندگان لوازم خانگی چارهای جز تعدیل قیمتها ندارند.
زمستان سختی را گذراندیم/دنبال این نیستم که بگویم چه کسی مقصر است
رئیسجمهور گفت: اگر دست در دست هم دهیم، با علم و مشارکت مناسب و به دور از اختلافات و دعواهای سیاسی میتوانیم مشکلات را حل کنیم. دنبال این نیستم که بگویم چه کسی مقصر است بلکه تا جایی که ممکن است برنامهریزی کنیم تا مشکلات حل شود.
