پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | شب پرحادثه ٔ طبیعت‌گردان در «اوپرت»

شب پرحادثه ٔ طبیعت‌گردان در «اوپرت»

هنوز هیچ مقامی درباره این اتفاق اظهارنظر نکرده و اطلاعاتی از مصدومان احتمالی این واقعه در دست نیست





۱ مرداد ۱۴۰۲، ۲۱:۴۴

|پیام ما| تصاویری یک گروه طبیعت‌گرد که پنج‌شنبه شب به منطقه ییلاقی «اوپرت» در مرز دو استان سمنان و مازندران رفته بودند در فضای مجازی در حال دست‌به‌دست شدن است. اعضای این گروه می‌گویند که نیمه‌شب در این منطقه مورد حمله و ضرب‌وشتم یک گروه قرار گرفته‌اند که منجر به آسیب بدنی به تعدادی از افراد شده است. منابع محلی نیز اگرچه بازرسی چادرها و ایجاد تنش در منطقه در روز پنج‌شنبه را تأیید می‌کنند، اما جزئیات دقیقی از آنچه رخ داده را بیان نمی‌کنند. از طرفی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان سمنان نیز می‌گوید که درحال بررسی موضوع است و تا پیش از تکمیل نشدن اطلاعات و روشن شدن موضوع صحبت نخواهد کرد.

 

پنج‌شنبه شبی که پس از یک باران سنگین هوای «اوپرت» را در میانه تابستان خنک و دلپذیر کرده بود، مانند همه آخر هفته‌ها خانواده‌ها و طبیعت‌گردان را به ارتفاعات کشانده بود. تا آنکه گروهی حوالی غروب با حضور در منطقه اقدام به تذکر به حاضران در ارتفاعات کردند. در توضیحات تصاویر منتشر شده آمده است که گروهی در ساعت ۱ بامداد با حضور در محل استقرار چادر گردشگران، اقدام به تفتیش وسایل و تخریب چادرهای برخی طبیعت‌گردان حاضر در منطقه کردند. در این توضیحات آمده است که کار به ضرب‌وشتم کشیده و برخی طبیعت‌گردان دچار آسیب شده‌اند و به بیمارستان منتقل شده‌اند. با این‌حال هنوز هیچ یک از مقامات استان‌های مازندران و سمنان در این باره اظهار نظری نکرده‌اند و اطلاعات دقیقی از افرادی که احتمالا مصدوم شده‌اند در دسترس نیست. با این حال تصاویر چادرهای پاره شده و شکسته و وسایل پراکنده شده در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است. روی این تصاویر جملاتی در توضیح اتفاق نوشته شده که این اتفاق را به مسائلی مانند حجاب و همزمانی با ماه محرم ارتباط می‌دهد.
«کیومرثی» یک علاقه‌مند به طبیعت که با همسر و فرزندانش پنج‌شنبه بعدازظهر در منطقه بود می‌گوید: «حوالی ساعت ۷ بعدازظهر، عده‌ای آمدند و چادر به چادر تذکر حجاب دادند و درباره بلند نبودند صدای موسیقی به افراد تذکر دادند و رفتند.» اما همان گروه ساعتی بعد، حوالی نیمه‌شب به منطقه بازگشتند: «چیزی حدود ۷۰ تا ۸۰ ماشین در منطقه بود. آن ساعت بعضی‌ها خوابیده بودند و بعضی گروه‌ها بیدار بودند. گروه‌هایی هم بودند که صدای موسیقی‌شان بلند بود. همان افراد که عصر آمده بودند، دوباره چادر به چادر آمدند ولی این بار از کسانی که آنجا بودند می‌خواستند چیزهایی مثل هلی‌شات، مشروبات الکلی یا مواد مخدرشان را تحویل دهند. بعضی‌ها تحویل دادند ولی از بعضی‌ها، خودشان بعد از جست‌وجو گرفتند، فیلمبرداری کردند و صورتجلسه کردند.»

مدیرکل میراث فرهنگی سمنان: هنوز ابعاد حادثه رخ داده روشن نیست و تحقیقات در این زمینه از سوی نهادهای ذی‌ربط ادامه دارد و بعد از روشن شدن موضوع صحبت خواهم کرد

کیومرثی می‌گوید: «در جایی که ما بودیم زد و خوردی انجام نشد ولی دورتر از ما هم چادرهای دیگر بود و من نتوانستم در تاریکی چیزی ببینم. فقط می‌دیدم که آن گروه به سمت چادرهای دیگر می‌روند و بعضی از چادرها آنقدر صدای موسیقی‌شان بلند بود که متوجه آمدن این گروه نشدند.»
در میان تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، ویدئویی منتشر شده که در آن (احتمالا) گروه‌های امدادی در حال سوار کردن فردی به داخل یک آمبولانس دیده می‌شود و پس از آن، تصویری از داخل یک مرکز درمانی به چشم می‌خورد. می‌گوید این نوع آمبولانس به دلیل شیب زیاد منطقه نمی‌تواند به ارتفاعات بیاید: «من آمبولانس ندیدم و البته درباره ضرب‌وشتم هم چیزی نشنیدم. هرچند تعداد افراد در آن شب در منطقه زیاد بود و چادرها محوطه وسیعی پراکنده بودند.»
کسی پاسخگو نیست
از روز جمعه تا لحظه تنظیم این گزارش، اطلاعات بیشتری درباره این واقعه در رسانه‌ها منتشر نشده است. با این حال، «سید مصطفی فاطمی»، مدیرکل توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به «پیام ما»‌ می‌گوید که قرار است درباره ماجرای رخ داده برای گردشگران‌ ییلاق «اوپرت»، مسئولان استانی پاسخگو باشند و وزارتخانه در این باره اظهار نظری نخواهد کرد. این در حالی است که مدیران کل استان هم از پاسخگویی طفره می‌روند و حتی با وجود اینکه مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمنان توصیه می‌کند این موضوع را از استانداری و فرمانداری سمنان پیگیری کنیم، استانداری سمنان هم پاسخگو نیست و ماجرا را مربوط به مازندران می‌داند. ییلاق «اوپرت» مرزی جنگلی بین سمنان و مازندران است که همین موضوع باعث شده تا مسئولیت اتفاقات رخ داده در این منطقه نامشخص باشد و معمولا هر استان، آن را به استان دیگر ارجاع می‌دهد.
«امیر کرم‌زاده»، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری سمنان نیز اوپرت را از مناطق تحت‌ نظارت خود نمی‌داند، با این حال به «پیام‌ ما» می‌گوید: «هنوز ابعاد حادثه رخ داده روشن نیست و تحقیقات در این زمینه از سوی نهادهای ذی‌ربط ادامه دارد و بعد از روشن شدن موضوع صحبت خواهم کرد.»
جامعه محلی ناراضی است
یک فعال طبیعت‌گردی (که تمایلی به ذکر نام خود در گزارش ندارد) به «پیام ما» می‌گوید: «اختلاف طبیعت‌گردها با جامعه محلی از چند سال گذشته مطرح بود. متأسفانه برخی افراد فراموش می‌کنند وقتی حتی برای تفریح به یک جامعه محلی وارد می‌شوند باید به فرهنگ و حتی سبک زندگی افراد محلی احترام بگذارند ولی متأسفانه این کار را نمی‌کنند. البته برخورد به این شکل هم اشتباه است.»او می‌گوید محلی که پنج‌شنبه شب این اتفاقات رخ داده «لماسیه» نام دارد: «جایی که چادرها برپا می‌شود، در ساعات روز محل چرای دام است. دامداران شب‌ها را در کلبه‌های خود در پایین همین ارتفاعات می‌گذرانند. صدای بلند موسیقی و تردد بدون توجه به اینکه دامداران در کلبه‌های خود در حال استراحت هستند، صدای مردم محلی را درآورده بود و از قبل هم چند بار تذکراتی به گردشگران داده شده بود. اما آنطور که شنیدم، ظاهرا این بار موضوع شدید بوده.»
این فعال طبیعت‌گردی می‌گوید: «گردشگری و اکوتوریسم اگر درست مدیریت شود، قطعا به نفع طبیعت و جامعه محلی است اما از یک طرف بی‌توجهی به واقعیات جامعه محلی و از طرف دیگر اینجور برخوردهای شدید آسیب‌رسان است.» هنوز ابعاد دقیق ماجرای پنج‌شنبه شب در ارتفاعات اوپرت مشخص نیست و باید منتظر ماند و دید که مسئولان استانی در روزهای آینده چه واکنشی به این موضوع نشان می‌دهند.

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:

،





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر