پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | احداث سامانه انتقال آب گواه توجه دولت به محیط زیست است

رئیس جمهوری در آیین افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه:

احداث سامانه انتقال آب گواه توجه دولت به محیط زیست است

رئیس جمهوری: آمدن بنده به اینجا در کنار تقدیر و تشکر از همه دست‌اندرکاران این پروژه، نشان‌دهنده اهمیت مسئله محیط زیست برای دولت است و اینکه معلوم شود مسأله احیای دریاچه ارومیه به‌عنوان دغدغه مردم این منطقه، دغدغه دولت هم بوده است





احداث سامانه انتقال آب گواه توجه دولت به محیط زیست است

۶ اسفند ۱۴۰۱، ۰:۰۰

سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه با حضور رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسید. سید ابراهیم رئیسی صبح دیروز (جمعه) سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه را به صورت رسمی افتتاح کرد. این سامانه شامل ۳۵,۷ کیلومتر تونل و ۱۱ کیلومتر کانال، در فاز اول سالانه ۳۰۰ میلیون متر مکعب و در مرحله دوم ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب را از سد کانی سیب به دشت نقده و حوضه آبریز دریاچه ارومیه منتقل می‌کند. فرایند ساخت این سامانه از سال ۹۴ آغاز شده بود. همچنین به دستور رئیس جمهور و به صورت ویدئو کنفرانسی عملیات انتقال همزمان آب از سد شهید کاظمی به دریاچه ارومیه آغاز شد. با باز شدن دریچه‌های این سد سالانه ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب دیگر به دریاچه ارومیه منتقل می‌شود.

 

رئیس جمهوری در مراسم افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه از سد کانی سیب، آن را یک طرح ملی توصیف کرد. ابراهیم رئیسی تاکید کرد که منافع طرح صرفاً مربوط به استان‌های آذربایجان غربی و شرقی نیست بلکه مربوط به منطقه و سراسر کشور است. او همچنین تاکید کرد: «این طرح نشان‌دهنده اهمیتی است که جمهوری اسلامی و دولت مردمی برای حیات دریاچه ارومیه و حفاظت از محیط‌ زیست قائل است.»
به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر جمعه در آیین افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه، با تبریک ایام با سعادت ماه شعبان، روز پاسدار را به همه پاسداران انقلاب اسلامی تبریک گفت و اظهار داشت: استان آذربایجان غربی و مناطق مرزی کشورمان سال‌ها شاهد جانفشانی پاسداران، بسیجیان، ارتشیان، سپاهیان و همه نیروهای مسلح و امنیتی و مردمی برای تامین امنیت بوده است.
رئیس جمهوری افزود: اینکه امروز اینجا جمع شده‌ایم و یک طرح نافع برای منطقه و برای همه کشور را افتتاح می‌کنیم، مرهون مجاهدت‌ها و از خودگذشتگی‌های کسانی است که سال‌ها برای تامین و تثبیت امنیت منطقه تلاش کرده‌اند و باید قدردان این زحمات باشیم.
رئیسی با بیان اینکه نکته مهم دیگر در منطقه وحدت و انسجام مثال‌زدنی است که امروز در منطقه میان ادیان، مذاهب و بخش‌های مختلف مردم شاهد هستیم، گفت: دشمن نمی‌خواهد ما اینجا در کمال امنیت، با وحدت و انسجام کنار هم جمع شویم و افتتاح یک طرح ملی زیست‌م حیطی را جشن بگیریم.

رئیس جمهوری: آمدن بنده به اینجا در کنار تقدیر و تشکر از همه دست‌اندرکاران این پروژه، نشان‌دهنده اهمیت مسئله محیط زیست برای دولت است و اینکه معلوم شود مسأله احیای دریاچه ارومیه به‌عنوان دغدغه مردم این منطقه، دغدغه دولت هم بوده است. قطعاً در اجرای این پروژه حق‌آبه کشاورزان محفوظ خواهد بود و حق احدی ضایع نخواهد شد

رئیسی افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه را جلوه همت و کار جمعی و انسجام و وحدت ملی دانست و با قدردانی از همه دست‌اندرکاران اجرای این طرح خاطرنشان کرد: منطقه‌ای که این طرح در آن اجرا شده روزگاری آلوده به حضور کسانی بود که نام مردم را یدک می‌کشیدند و عنوان آزادی را تابلوی خود کرده بودند اما به هیچ وجه مدافع منافع مردم و آزادی واقعی نبودند.
رئیس جمهور اضافه کرد: باید از همه کسانی که برای دفاع از امنیت، منافع و آزادی مردم از خودگذشتگی کردند و نیز کسانی که در همه این سال‌ها برای اجرای این طرح تلاش کردند، قدردانی کرد.
رئیسی گفت: اجرای این طرح از خواسته‌های جدی مردم استان‌های آذربایجان غربی و شرقی بود که امروز به لطف خدا و با همت کارگران و دیگر دست‌اندرکاران و نیز همت نیروهایی که دیروز برای تامین امنیت تلاش می‌کردند و امروز در قرارگاه‌های سازندگی در جهت آبادانی کشور تلاش می‌کنند، به بهره‌برداری رسیده است.
رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه سامانه انتقال آب یکی از پروژه‌های نیمه تمام بود که تکمیل آن در این دولت در دستور کار قرار گرفت، گفت: در جریان سفر دولت مردمی به استان آذربایجان غربی یکی از خواسته‌های اصلی مردم، مسئولان، نخبگان و ائمه جمعه احیای دریاچه ارومیه بود که تکمیل و بهره‌برداری از آن در دستور کار دولت قرار گرفت.
او افزود: با همت همه دست‌اندرکاران از سال‌های گذشته، از پیمانکاران و مهندسان گرفته تا عزیزان‌مان در قرارگاه خاتم‌الانبیاء، استاندار آذربایجان غربی و وزیر نیرو و کارگرانی که به صورت ۳ شیفت برای تکمیل و به ثمر رساندن آن تلاش کردند، این طرح امروز افتتاح شد، اما این کار باید تا احیای کامل دریاچه ادامه یابد و دستگاه‌های مربوطه مأموریت خود در این زمینه را تمام شده نپندارند.
رئیسی تصریح کرد: این همت، همدلی، انسجام و پیگیری قطعاً شامل عنایات و برکات خدای متعال نیز خواهد شد.
رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه بخش قابل توجه و بسیار مهمی از کارها پیگیری برای به نتیجه رساندن آن است، گفت: آمدن بنده به اینجا در کنار تقدیر و تشکر از همه دست‌اندرکاران این پروژه، نشان‌دهنده اهمیت مسئله محیط زیست برای دولت است و اینکه معلوم شود مسأله احیای دریاچه ارومیه به عنوان دغدغه مردم این منطقه، دغدغه دولت هم بوده است. او در ادامه تأکید کرد: قطعاً در اجرای این پروژه حق‌آبه کشاورزان محفوظ خواهد بود و حق احدی ضایع نخواهد شد.
کاهش متوسط بارش‌ها در منطقه شمال‌غرب نسبت به سال گذشته
وزیر نیرو هم در آیین افتتاح سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه گفت‌: متوسط بارش‌ها در منطقه شمالغرب نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد کمتر است.
علی اکبر محرابیان افزود: اگر بارش‌ها به خوبی در منطقه انجام نشود با چالش جدی روبرو خواهیم شد متوسط بارشها در منطقه شمال‌غرب نسبت به سال گذشته ۳۷ درصد کمتر است.
متوسط بارش‌های کشور در بهمن و دی ماه بخش قابل توجهی از کسری بارش فصل پاییز جبران شد اما ۳ سال خشک را پشت سر گذاشتیم که این میزان بارش دو فصل جوابگوی این سالهای خشک نخواهد بود.
او با بیان اینکه حفظ محیط زیست و توجه به آن از وظایف ملی ما است، گفت: توجه به حفظ محیط زیست می طلبد پروژه ها و دستورالعمل‌هایی را برای احیا بکار بگیریم.
دریاچه ارومیه طی دهه‌های اخیر دچار چالش جدی شد و تقلیل آب آن طی ۵۰ سال گذشته از چالش‌های جدی محسوب می شد که در این راستا کارگروهی برای احیا، تشکیل و تصمیمات جدی گرفته شد.
وزیر نیرو با بیان اینکه مهمترین تصمیمات احیای دریاچه ارومیه، سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه بود که شامل سد، تونل، کانال و لایروبی مسیر برای اتصال آب مازاد منطقه به دریاچه ارومیه می‌شود،گفت: در کنار آن نیز انتقال پساب بهداشتی شهرهای منطقه از جمله ارومیه و تبریز پس از تصفیه بهداشتی وارد دریاچه ارومیه می‌شود.
یکی از چالش‌های بزرگ در مسیر اجرای طرح سامانه انتقال آب، دو کیلومتر منطقه آبرفتی بود که ۸۰۰ متر آن از تونل در حال ریزش بود که پس از استفاده از مشاورین مختلف و تجربیات مشاورین خارجی، اصلاح این ایراد تصویب و طی سه شیفت کاری به صورت شبانه‌روزی این پروژه اصلاح پیش رفت، و توانستیم آب دریاچه را از طریق تونل در بهمن ماه به صورت آزمایشی منتقل کنیم.
درباره طرح انتقال پساب تصفیه شده به دریاچه ارومیه برنامه ریزی شده تا خرداد ماه سال آینده به اهداف کامل خود برسد و بخش قابل توجهی از پساب بهداشتی برای احیای دریاچه ارومیه منتقل شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *