پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | رونمایی از محصولات دانش‌بنیان‌ها برای بهره‌وری آب

گزارشی از حضور پررنگ شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب

رونمایی از محصولات دانش‌بنیان‌ها برای بهره‌وری آب

حضور شرکت‌های فن‌آور، دانش‌بنیان و مراکز پژوهشی و دانشگاهی فعال در زمینه آب و فاضلاب و تأسیسات مرتبط به نسبت دوره‌های گذشته افزایش چشمگیر داشت.





رونمایی از محصولات دانش‌بنیان‌ها برای بهره‌وری آب

۱۱ دی ۱۴۰۱، ۸:۵۹

|پیام‌ما| هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی «صنعت آب و تأسیسات آب و فاضلاب ایران» که از روز جمعه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح شده، امسال با حضور پررنگ شرکت‌های دانش‌بنیان همراه بوده است. علاوه بر مشارکت ۱۶۹ شرکت داخلی و ۶ شرکت‌ خارجی در حوزه صنایع و تاسیسات آب، در هجدمین دوره از برگزاری این رویداد، حضور شرکت‌های فن‌آور، دانش‌بنیان و مراکز پژوهشی و دانشگاهی فعال در زمینه آب و فاضلاب و تأسیسات مرتبط به نسبت دوره‌های گذشته افزایش چشمگیر داشت.

 

در این نمایشگاه فضای غرفه‌ای با مساحت ۲۲۰ متر مربع ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است که بیش از 16 شرکت دانش‌بنیان و فناور با همکاری شرکت ساتکاب با سایر شرکت‌های مادر تخصصی از جمله شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور حضور دارند.
بنا به اعلام وزارت نیرو، ویژگی طرح‌های دانش‌بنیان، بهره‌گیری از آخرین فناوری‌ها برای بومی‌سازی در حوزه آب و فاضلاب برای مرتفع شدن نیاز طرح‌ها است. در این نمایشگاه مشخصات ۱۲۳ طرح پژوهشی و فناوری با همه مستندات ارائه و از طرح‌های دانش‌بنیان رونمایی می‌شود.

عملگر برقی شیرآلات صنعتی قابل تنظیم، دیگر تجهیزی است که در نمایشگاه از آن رونمایی شد

اما در اولین روز برگزاری نمایشگاه از 3 محصول جدید رونمایی شد. نخستین محصول جدید معرفی شده در این رویداد بخشی از تجهیزات موتور هیدرولیکی توزیع و انتقال آب است که به گفته راهنمای عملکرد این دستگاه، این نمونه نخستین موتور محاسباتی هیدرولیکی بومی کشور محسوب می‌شود که در سال 1401 توسط یک شرکت داخلی تولید شده است.
شبیه‌سازی هیدرولیکی شبکه‌های تامین و توزیع، محاسبه دقیق فشار و دبی در نقاط شبکه، اتصال به ساختار هوشمند، تعریف کنترل و ضابطه بهره‌برداری، تعریف اِلمان‌های جدید(چاه)، حل EPS و Steady State، ارتباط با GIS و اتصال به Geo Database، تعریف نمودار کارکرد شیرها و پمپ‌ و تعریف الگوهای مصرف از قابلیت‌های این موتور به شمار می‌رود.
عملگر برقی شیرآلات صنعتی قابل تنظیم، دیگر تجهیزی است که در نمایشگاه از آن رونمایی شد. این عملگر با سیستم کلاچ اتوماتیک برای باز و بسته کردن و کنترل اتوماتیک شیرهای صنعت آب و فاضلاب با حمایت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی طراحی و برای نخستین بار در کشور در شرکت آب و فاضلاب تهران بزرگ اجرا شده است.
بنا به شرح ارائه شده در رونمایی این محصول از سوی شرکت تولیدکننده، مدیریت بهینه منابع آب و جلوگیری از هدر‌رفت آب، کاهش و رفع وابستگی به کشورهای خارجی، به دست آوردن دانش فنی داخل کشور توسط نخبگان داخلی و رفع نیازهای شرکت‌های آب و فاضلاب و سازمان‌های آب منطقه‌ای و نیروگاه‌های حرارتی، از اهداف طراحی این عملگر به شمار می‌رود. با طراحی این تجهیز، از خروج ارز به میزان افزون بر سه میلیون یورو در سال جلوگیری می‌شود. این محصول در تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب، ایستگاه‌های پمپاژ، خطوط انتقال، نیروگاه‌های برق و صنایع سنگین و آب‌بر کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.
شیر قطع و وصل جریان آب، سومین دستگاهی است که در جریان این رویداد نمایشگاهی از آن رونمایی شد. این تجهیز در شرایط اضطراری که پیشتر توسط شرکت‌های ژاپنی تولید می‌شد، در کشور و توسط متخصصان داخلی تولید و بومی‌سازی شده است. این تجهیز که حدود یک تن وزن دارد، با مشارکت یکی از شرکت‌های داخلی و پارک علم و فناوری خراسان رضوی طراحی و تولید شده است. در تهران ۴۰۰ دستگاه از این تجهیز مورد نیاز است که هم‌اینک ۳۰ دستگاه آن توسط شرکت پیشگام انرژی خاور در دست ساخت قرار دارد. با ساخت این تعداد دستگاه به میزان ۶ هزار میلیارد ریال صرفه‌جویی ارزی می‌شود.
تامین آب شرب در شرایط بحران و زلزله، هدف اصلی از تولید این تجهیز است. این شیر بدون نیاز خارجی و با انرژی آب داخل لوله یا شبکه کار می‌کند و نیاز به انرژی برقی و بادی ندارد. این دستگاه در شرایط شکستگی خطوط و تاسیسات آب‌بر اثر زلزله و رانش زمین و فرسودگی مخزن، آب اضطراری را در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهد.
مدیرعامل شرکت تجهیزات صنعتی سیال سنجش درباره ظرفیت شرکت های دانش‌بنیان به «پایگاه خبری وزارت نیرو»، گفت: با توجه به ضرورت مدیریت مصرف آب در شرایط کم‌آبی کشور، شرکت ایران انشعاب با همکاری شرکت دانش‌بنیان سیال سنجش اقدام به تولید محصولات جدید در حوزه ساخت و هوشمندسازی کنتورهای آب کرد.
سعید انصاری افزود: با توجه به اینکه بیش از 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و سهم حوزه‌های دیگر کمتر از 10 درصد است، بر همین اساس پایش میزان مصرف آب در بخش کشاورزی لازم و ضروری به نظر می‌رسد.
مدیرعامل شرکت تجهیزات صنعتی سیال سنجش با اشاره به محصولات جدید این مجموعه با بهره‌مندی از دانش و توان داخلی، ادامه داد: کنتور مکانیکی هوشمند کشاورزی محصول جدید این شرکت است که بر روی چاه‌های کشاورزی نصب می‌شود؛ این کنتور به صورت روزانه میزان مصرف چاه آب را به سامانه مرکزی پایش منابع آب هر استان ارسال می‌کند.
به گفته او در حال حاضر 20 درصد از چاه‌های مجاز کشور مجهز به کنتور است و با توجه به ظرفیت تولیدکنندگان این حوزه، تامین و نصب این کنتورهای هوشمند حداقل 15 سال به طول خواهد انجامید. به منظور پیشبرد اقدامات در حوزه تحقق مسئولیت اجتماعی در حوزه آب کشور، کنتورهای آب کشاورزی در اندازه‌های مختلف تولید و روانه بازار خواهد شد.
انصاری در ادامه با اشاره به رونمایی از کنتور آلتراسونیک آب در این دوره از نمایشگاه صنعت آب کشور، افزود: این کنتور در حوزه محصولات خانگی تولید می‌شود و با قابلیت هوشمندسازی که دارد قادر به قرائت از راه دور (بدون مراجعه مامور قرائت کنتور آب) و اندازه‌گیری میزان مصرف آب با دقت بالا است.
در بخش دیگری از برنامه‌های نمایشگاه و به منظور تشویق و ترویج الگوی صحیح مصرف از سوی مصرف‌کنندگان خانگی و صنعتی از سوی وزارت نیرو، از سه شهروند خوش مصرف به نمایندگی از خوش‌مصرف‌های خانگی و سه شرکت صنعتی خوش‌مصرف به نمایندگی از خوش‌مصرف‌های بخش صنعت تقدیر شد. همچنین از سه کارگر نمونه به نمایندگی از کارگرانی که در طرح‌های آبرسانی غدیر خوزستان، آبرسانی شهرکرد و همدان تلاش شبانه‌روزی داشتند، تقدیر شد.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

تمام سیستم صوتی ما پشت به این ابنیه تاریخی هستند

واکنش «علیرضا قربانی» به حواشی کنسرت تخت جمشید

تمام سیستم صوتی ما پشت به این ابنیه تاریخی هستند

چهارمین همایش بین‌المللی معماری دست‌کند برگزار می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان:

چهارمین همایش بین‌المللی معماری دست‌کند برگزار می‌شود

کشف نخستین اثر دوران اسلامی در ماسولهٔ جنوب

«پیمان پاسالاری»، باستان‌شناس، در گفت‌وگو با «پیام ما» مطرح کرد

کشف نخستین اثر دوران اسلامی در ماسولهٔ جنوب

صدای کنسرت به تخت جمشید نمی‌رسد

پاسخ میراث فرهنگی فارس به ابراز نگرانی‌ها درباره برگزاری کنسرت «علیرضا قربانی» 

صدای کنسرت به تخت جمشید نمی‌رسد

راه‌اندازی مرکز بین‌المللی صنایع‌دستی در کارخانه ریسباف اصفهان

معاون گردشگری کشور خبر داد

راه‌اندازی مرکز بین‌المللی صنایع‌دستی در کارخانه ریسباف اصفهان

جویندگان عقیق

دربارۀ «خور» که به‌تازگی روستای ملی تراش سنگ‌های عقیق شده است

جویندگان عقیق

اعتراض اسپانیایی‌ها به «گردشگری انبوه»

اعتراض اسپانیایی‌ها به «گردشگری انبوه»

آغاز عملیات مرمت کاروانسرای کبوترخان رفسنجان

آغاز عملیات مرمت کاروانسرای کبوترخان رفسنجان

مدفون‌شدن یک کشتی باستانی در یک مزرعه

باستان‌شناسان نروژی احتمال دادند؛

مدفون‌شدن یک کشتی باستانی در یک مزرعه

دست‌بافته‌های ارغوانی

قدمت «ارغوان‌بافی» با ترکه‌های درختان خودروی ارغوان در ایران به قرن‌ها پیش برمی‌گردد

دست‌بافته‌های ارغوانی

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر