پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نجات موقتی منظر تئاتر شهر

شهرداری تهران با حصارکشی دور مجموعه تئاتر شهر مخالفت کرد

نجات موقتی منظر تئاتر شهر





نجات موقتی منظر تئاتر شهر

۳۰ تیر ۱۴۰۱، ۰:۰۰

| پیام ما | دو سال پس از جدی شدن پیشنهاد برخی از هنرمندان تئاتر و مسئولان اداره کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد برای حصارکشی دور تئاتر شهر، شهرداری تهران با این پیشنهاد مخالفت کرد. این خبر را علیرضا نادعلی عضو شورای شهر تهران دیروز به ایسنا اعلام کرد. ایده حصارکشی دور تئاتر شهر که زیر عنوان «ساماندهی مجموعه تئاتر شهر» دنبال می‌شد، از چند سال قبل مطرح شده اما هر بار با مخالفت فعالان مدنی، معماران و برخی مسئولان پایتخت اجرایی نشده است. پرونده این طرح اما همچنان گشوده است و پس از مدتی دوباره مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

سال 99 بود که نصرالله آبادیان شهردار منطقه 11 با قادر آشنا مدیرکل وقت هنرهای نمایشی و مدیر تئاتر شهر دیدار کرد. در آن جلسه از «آسیب‌های پیرامون ساختمان تئاتر شهر» صحبت به میان آمد و طرفین مقرر کردند که برای ساماندهی این وضعیت طرحی ضربتی اجرا کنند. قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی در این جلسه به آنچه «شرایط ناخوشایند پیرامون تئاتر شهر» نامیده بود اشاره کرده و گفته بود: «‌محیط پیرامونی تئاتر شهر در این سال‌ها اصلاً در شرایط خوبی به سر نمی‌برد. بنابراین لازم است هرچه زودتر نسبت به رفع التهابات و اتفاقات دلخراش فضای بیرونی این مجموعه اقدامات لازم را انجام دهند. من مطمئنم در این زمینه تمامی هنرمندان از همه اقدامات حمایت می‌کنند.»
آشنا مدتی بعد هم در مصاحبه با خبرگزاری مهر از برگزاری جلسات و گفت‌وگوهایی درباره حصارکشی مجموعه تئاتر شهر خبر داده بود. او گفته بود که این جلسات به خوبی پیش رفته است مصاحبه‌ای که در آن صحبتی از حریم نشد و تنها لفظ حصارکشی چند باری تکرار شد. «هیچ مانعی در روند حصارکشی تئاتر شهر وجود ندارد و شهرداری منطقه و سازمان زیباسازی شهرداری و میراث‌فرهنگی همکاری‌های لازم را در این خصوص دارند.» او همچنین گفته بود: «موضوع حصارکشی مجموعه تئاتر شهر خیلی بدیهی است و این امر هم مورد تایید مدیران و مسئولان و هنرمندان و حتی اصحاب رسانه نیز است، تئاتر شهر نیاز به حصاری دارد که هم به لحاظ بصری زیبا باشد و هم از این مجموعه هنری محافظت کند.»
اکنون رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران اکنون از مخالفت شهرداری پایتخت با پیشنهاد برخی هنرمندان برای دیوارکشی در اطراف تئاتر شهر خبر داده است. علیرضا نادعلی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت ساماندهی تئاتر شهر، با اشاره به درخواست برخی از اعضای جامعه هنری کشور درباره ایجاد یک حصار در اطراف این محدوده اظهار کرد: به دلیل وجود آسیب‌های اجتماعی در اطراف محوطه تئاتر شهر، برخی هنرمندان درخواست داشتند تا این محوطه توسط چیزی شبیه حصار از اطراف آن، جدا شود. رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران ادامه داد: اما تا این لحظه مجموعه شهرداری تهران با این پیشنهاد و ایده برای احداث چیزی شبیه به دیوار در اطراف محوطه تئاتر شهر مخالفت کرده است. به گفته او مدیریت شهری پایتخت به دنبال طرح‌هایی است که بتواند شرایط اطراف محوطه تئاتر شهر را بهبود ببخشد و آسیب‌های اجتماعی این منطقه را از بین ببرد. نادعلی تاکید کرد: ما در عین حال به دنبال آن هستیم که از لحاظ زیبایی نیز فاخر باشد و راه‌حلی در نظر گرفته شود که متناسب با فضای فرهنگی تئاتر شهر نیز باشد.
پیش از این امید طاهری، منتقد تئاتر و نمایشنامه‌نویس در گفت‌وگو با «پیام ما» از این پیشنهاد انتقاد کرده بود. او گفته بود: «دقیقا مشخص نشده که قرار است چه اتفاقی برای تئاتر شهر رخ دهد، یک زمانی بحث حریم تئاتر شهر مطرح بود، از همان زمانی که تئاتر شهر ساخته شد حریم آن در نظر گرفته شد هرچند که این مجتمع فرهنگی کنارش تجاوز به حریم تئاتر شهر کرد، دومین تجاوز مترویی بود که در کنار تئاتر شهر ایجاد شد. آن زمان هرگز بحث حریم تئاتر شهر مطرح نبود، الان هم ما کلمه حریم تئاتر شهر را نمی‌شنویم و عملا از کلمه حصارکشی نام برده می‌شود.»
او به صراحت گفته بود: «تئاتر شهر باید حضور بی‌واسطه در شهر داشته باشد، گیریم که شبانه چند معتاد هم شبانه بیایند و آنجا آتش روشن کنند، یعنی توان دور کردن این افراد وجود ندارد؟ پس چرا در آنجا نگهبان و دوربین مدار بسته وجود دارد؟ حتما باید حصاری که ما نمی‌دانیم چیست، بتن است یا سیم خاردار در آنجا کشیده شود؟ دسترسی مردم از آنجا قطع شود و آنجا هم مانند تالار وحدت به یک فضای لاکچری تبدیل شود؟ اگر می‌خواستند می‌توانستند امنیت آنجا را حفظ کنند، آنجا کیوسک نگهبانی است، تئاتر شهر نگهبانی دارد، حتی می‌توان نور آنجا را تامین کرد. به قول اصغر نوری آنجا می‌توان دائم تئاتر اجرا کرد اگر اینجا به یک فضای پویا تبدیل شود، مانند روزهای جشنواره تئاتر شهر فجر در آن مدام تئاتر اجرا شود، اصلا دیگر در آن نگرانی برای وجود کارتن خواب و ایجاد بزه وجود ندارد.» پیش از این شماری از معماران و شهرسازان هم درباره تبعات حصارکشی برای تئاتر شهر هشدار داده بودند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *