پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | استاندار گلستان «ضمانت» می‌دهد؟

استاندار گلستان «ضمانت» می‌دهد؟





استاندار  گلستان  «ضمانت» می‌دهد؟

۱۶ تیر ۱۴۰۱، ۰:۰۰

طرح احیای خلیج گرگان و تالاب میانکاله با صرف مبلغی بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان از منابع مالی کشور درحالی در دستور کار استانداری گلستان و سازمان بنادر و دریانوردی کشور قرار دارد که بر اساس پیش‌بینی‌های مراجع معتبر علمی‌بین‌المللی چاره‌ای جز پذیرش خشکیدگی کامل این خلیج و تالاب طی ۸۰ سال آینده به دلیل افت تراز ۹ الی ۱۸ متری دریاچه کاسپین پیش رو نداریم.
در این میان قاطعیت نظر استاندار گلستان درباره موفقیت‌آمیز بودن این طرح احیا برخلاف همه پیش‌بینی‌های مراجع علمی ‌داخل و خارج از کشور، هم نگران‌کننده و هم تعجب‌برانگیز است.

استاندار گلستان در حالی از موفقیت‌آمیز بودن این طرح سخن گفته و از اجرای لایروبی کانال‌های ارتباطی خلیج و دریاچه حمایت می‌کند که حتی در متن گزارش تکمیلی تدوین شده از سوی مشاور طرح، بر این موضوع تاکید شده که «ممکن است با لایروبی کانال‌ها، امکان برقراری ارتباط مجدد دریا – خلیج فراهم گردد». کاربرد واژه «ممکن است» و نه «قطعی است»، یادآوری می‌کند که هیچ تضمینی برای موثر و مفید واقع شدن هزینه هزار میلیاردی و البته آسیب‌های محیط زیستی پیایند اجرای این طرح وجود ندارد و به بیان دیگر حتی کارشناسان تدوین‌کننده این طرح نیز اطمینانی از موفقیت‌آمیز بودن آن ندارند.در کنار این عدم اطمینان کارشناسان و طراحان این طرح، تجربه شکست‌خورده احیای دریاچه ارومیه با صرف ۱۵ هزار میلیارد تومان از منابع مالی کشور که با مشارکت انبوهی از اساتید دانشگاه‌های مطرح داخلی و خارجی و کارشناسان این حوزه طی ۱۰ سال گذشته اجرا شد نیز به نگرانی درباره عدم موفقیت طرح احیای خلیج و تالاب میانکاله و تکرار آن تجربه شکست‌خورده و پرهزینه دامن می‌زند. در چنین وضعیتی افکار عمومی ‌بویژه کنشگران حوزه محیط زیست و منابع طبیعی کشور حق دارند تا مطالبه‌گر ضمانت‌های قانونی برای موفقیت‌آمیز بودن این طرح و هزینه‌های مترتب بر آن باشند. هزار میلیارد تومان در شرایط امروز اقتصادی کشور مبلغ کمی ‌نیست و بر اساس برآوردهای کارشناسان حوزه جنگل، با این مبلغ می‌توان ساختار مدیریت جنگل‌های هیرکانی شمال کشور را به شکل پایدار دگرگون کرد. اما در کمال ناباوری برای چنین اولویت زیربنایی، منابع مالی وجود ندارد ولی برای برخی بیهوده‌کاری‌ها و ریخت و پاش‌های بی حاصل، هم پول و منابع مالی است و هم پشتیبانی مقاماتی در سطح استاندار! با این وصف آیا استاندار محترم گلستان حاضر است درباره موفقیت‌آمیز بودن این طرح و تخلیه نشدن آب باقی مانده در خلیج و تالاب به سوی دریاچه کاسپین، برباد نرفتن منابع مالی کشور و تکرار نشدن تجربه تلخ و گران‌قیمت دریاچه ارومیه در خلیج گرگان و تالاب میانکاله تضمین دهد؟

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *