سایت خبری پیام ما آنلاین | کسی معیشت ما را ندید

کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست، در پردیسان تجمع کردند

کسی معیشت ما را ندید

یکی از کارکنان: این سومین تجمع کارکنان در سال‌های گذشته بود و برخورد با ما به بدی گذشته نبود اما در نهایت چند وعده دادند پرسنل سازمان می‌گویند خواستار همسان‌سازی حقوق و دستمزد ماهانه همتراز سایر دستگاه‌ها هستند





۳۰ خرداد ۱۴۰۱، ۱:۰۴

|پیام ما| قرار معترضان جلوی ساختمان سازمان حفاظت محیط زیست بود. جایی که می‌گفتند «خانه» آنهاست. آنها کارکنان همین سازمان هستند و این سومین باری است که در سال‌های گذشته جلوی خانه‌شان تجمع می‌کنند. اعتراض آنها هم این بار همان گلایه گذشته بود: ما خواستار همسان‌سازی حقوق و دستمزد ماهانه همتراز با سایر دستگاه‌ها هستیم.
صبح دیروز کارکنان معترض فیش‌های حقوقی فروردین و اردیبهشت را در دستشان گرفتند و به پردیسان آمدند تا بار دیگر بگویند با اینکه مجلس بودجه 300 میلیاردی برای افزایش حقوق آنها در نظر گرفته، مسئولان حق دریافت سقف اضافه کار برای آنها قائل نشده‌اند و درج فوق‌العاده ویژه احکام و دریافت رفاهیات همیشه برایشان در حد وعده بوده و هیچوقت عملی نشده است.

 

تجمع صبح دیروز مقابل سازمان حفاظت محیط زیست، سومین تجمع کارکنان این سازمان در اعتراض به نادیده‌گرفتن مشکلات حقوقی آنها بود. یکی از کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست که در این تحصن حضور داشته به «پیام ما» می‌گوید: «این اولین بار بود که می‌دیدم کارکنان معترض سازمان تا این حد عصبانی‌اند. یکی یکی ایستادند و از مشکلاتشان گفتند. مثلا یکی‌شان می‌گفت دو بچه دارد و حقوقش فقط 5 میلیون تومان است. دیگری می‌گفت فوق دکترا دارد و دریافت چنین حقوقی انصاف نیست.» سوال معترضان این است: «چرا اقدامی برای بودجه ۳۰۰ میلیارد تومان مجلس که باید برای متناسب‌سازی حقوق کارکنان سازمان هزینه شود انجام نشده؟ چرا از ابتدای سال تاکنون سقف اضافه کار و رفاهی سال ۱۴۰۱ به همکاران پرداخت نشده است و اضافه کار اکثر همکاران زیر ۵۰ ساعت است در حالی که این بودجه برای سال ۱۴۰۱ تعریف شده و از برنامه و بودجه اخذ شده است و چرا حقوق کارکنان سازمان با توجه به افزایش سالانه و اخذ مجوز ۳۰۰ میلیارد از مجلس روز به روز بدتر می‌شود؟»
در فراخوان گروه پیگیر مطالبات کارکنان سازمان، کارکنان سازمان به «تحصن حق‌خواهی» دعوت شدند. در این فراخوان درباره اعتراض «پس از 5 ماه صبوری» آمده که معترضان همه «راه‌های درون‌سازمانی» را برای احقاق حقوق در پیش گرفته و به نتیجه‌ای نرسیده‌اند. «متاسفانه بنا به هر دلیلی، با توجه به درخواست‌های متعدد از جناب آقای دکتر سلاجقه مبنی بر برگزاری جلسه و ارسال نامه مبنی بر درخواست رفع مشکلات معیشتی کارکنان سازمان، از سوی ایشان اقدامی صورت نگرفت. شاید این بار حضور همه‌مان در جلوی در خانه‌مان که سال‌هاست با جان و دل در آن زیست کرده‌ایم و تلاش برای بهتر ساختن آن، مسئولین محترم را بر آن دارد که پاسخگوی مطالبات به حق ما کارکنان سازمان باشند.»
معترضان می‌گویند در 5 ماه گذشته دو نامه به رئیس سازمان نوشتند تا درباره «وضعیت مبهم حقوق کارکنان سازمان» شفاف‌سازی شود و چندین بار از دفتر سلاجقه درخواست جلسه کرده‌اند اما در جواب به آنها گفته‌اند که «وقت ایشان پر است و هنوز نوبت شما نشده».
درخواست آنها در روز تحصن این بود: درج قانون تسری فوق‌العاده خاص در احکام با توجه به تصویب بودجه ۳۰۰ میلیارد تومان مجلس که بار مالی برای دولت نداشته و فقط نیاز به مجوز دارد، درج فوق‌العاده ویژه در احکام تا سقف ۵۰ درصد، درج حق مسکن و یا هر بند قانونی که می‌تواند در احکام کارکنان سازمان باعث افزایش حقوق آنها و متناسب با سایر دستگاه‌های زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری شود و در نهایت پرداخت سقف اضافه کار (که برای سال ۱۴۰۱ به مدت ۱۷۵ ساعت برای هر از پرسنل در نظر گرفته شده) و رفاهیات. کارکنان معترض می‌گویند مسئولان حتی حق دریافت سقف اضافه کار را برای آنها قائل نشده‌اند، با اینکه «پرداخت این دو بند ارتباطی با گرفتن مجوز و پرداخت از بودجه ۳۰۰ میلیارد مجلس نداشته و در بودجه سال ۱۴۰۱ برای کارکنان لحاظ شده که پرداخت آن نیاز به هیچ مجوزی ندارد». علاوه بر این طبق گفته کارکنان معترض آنها در دو ماه اخیر هیچ مبلغی برای رفاهیات هم دریافت نکرده‌اند. بر همین اساس آنها خواستار تامین همه امکاناتی برای رفاه و معیشت پرسنل‌ هستند.
دریافتی ناچیز موجب بی‌انگیزگی است
پیش از این تحصن، سوم خرداد امسال جمعی از کارمندان سازمان محیط زیست در کارزار نامه‌ای خطاب به رئیس جمهوری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس نوشتند و خواستار رسیدگی به مطالبات پرسنل سازمان حفاظت محیط زیست شدند. در بخشی از این نامه آمده است: «سال گذشته گفته شد در صورت تصویب لایحه دولت در مجلس، حقوق کارکنان و محیط‌بانان کشور از فروردین ماه ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد، سپس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ با پیشنهاد متناسب‌سازی حقوق پرسنل سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین پیش‌بینی ۳۰۰ میلیارد تومان در جداول بودجه برای افزایش حقوق پرسنل سازمان حفاظت محیط زیست موافقت کرد. قرار شد با الحاق یک بند به تبصره هشت لایحه بودجه ۱۴۰۱ به منظور متناسب‌سازی حقوق کارمندان سازمان حفاظت محیط زیست، و موافقت اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ با قاطعیت آراء با متناسب‌سازی، حقوق و دریافتی همه پرسنل سازمان حفاظت محیط زیست همتراز سایر دستگاه‌ها شود، اما «در پیگیری‌های اخیر کارکنان این سازمان عنوان شد با وجود اختصاص مبلغ سیصد میلیارد تومان از سوی مجلس به ردیف حقوق و دستمزد، تبصره ۱۲مجلس هرگونه افزایش حقوق کارکنان را ممنوع کرده است و این تخصیص به دلیل اینکه به تایید شورای حقوق و دستمزد و هیئت دولت نرسیده، امکان‌پذیر نیست».
حالا پرسنل سازمان می‌گویند خواستار همسان‌سازی حقوق و دستمزد ماهانه همتراز سایر دستگاه‌ها هستند و درخواست کرده‌اند سایر امتیازات قانونی مربوط به احکام کارگزینی و همچنین رفاهی و اضافه کار، هم‌سطح با سایر معاونت‌های نهاد ریاست جمهوری و سازمان‌های زیرمجموعه برای کارکنان این سازمان لحاظ شود چون «دریافتی ناچیز و ناعدالتی در مبالغ پرداختی حقوق در مقایسه با سایر دستگاه‌ها، موجب بی‌انگیزگی و گله‌مندی کارمندان و محیط‌بانان سازمان حفاظت محیط زیست شده است». این کارزار تا دیروز 4126 بار امضا شده بود.
معترضان چه می‌گویند؟
معترضان گلایه‌هایشان را بارها تکرار کرده‌اند: «کارکنان سازمان حقوقشان نسبت به بقیه کارکنان دولت خیلی پایین‌تر است و در دو سه سال گذشته اضافه کار هم نداشته‌اند. در این مدت برای احقاق حق ما کسی کاری نکرده است چون بدنه سازمان پشتیبانی قوی ندارد.» اینها را یکی از حاضران در تحصن می‌گوید که هویتش نزد روزنامه «پیام ما» محفوظ است. او با اشاره به تحصن پیشین جلوی مجلس که نتیجه پیگیری‌های آن تصویب بودجه 300 میلیاردی برای افزایش حقوق پرسنل سازمان بود، می‌گوید: «در قانون بودجه 1401 آمده است که افزایش حقوق همه دستگاه‌های دولتی 10 درصد است و در یک بند دیگر آمده که افزایش بیشتر از 10 درصد به هر دلیلی ممنوع است. کارکنان سازمان زندان‌ها و دادگستری را استثنا می‌کند. با رایزنی که آنها کردند، توانستند مجوز افزایش حقوق بگیرند اما سازمان با وجود اعتراضات، رایزنی نکرد. برای سازمان این بند را نیاوردند اما آن پول را دادند اما منع قانونی باعث شده به حقوق ما اضافه نشود. حل آن راه پیچیده‌ای دارد، باید مستندات و مدارک را به شورای حقوق و دستمزد ببرند و آنها را برای دریافت مجوز افزایش حقوق قانع کنند، اما مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست هنوز نتوانسته‌اند این کار انجام دهند.» به گفته او از سوی دیگر سازمان حفاظت محیط زیست همان 10 درصد افزایش حقوق را هم هنوز اعمال نکرده، چون به دنبال اصلاح احکام است. «موضوع دیگر فوق‌العاده‌ ویژه‌ای است که یکسان نبودن آن هم باعث شده دریافتی‌ها یکدست نباشد. آقای سلاجقه گفته بود مجوزش را می‌گیرد. در نهایت برای فوق‌العاده حکم یکسانی برای همه زدند اما در جواب گفته شد شما مجوز ندارید و جلویش را گرفتند. خلاصه دو سه راه رفتند اما چون همه ناقص بوده، نتوانستند به خوبی از کارکنان حمایت کنند و در حال حاضر هیچ مجوزی جز افزایش 10 درصدی حقوق ندارند. این در حالی است که بچه‌های ما با مدارک ارشد و دکترا حقوق 5 و 6 میلیون تومان دریافت می‌کنند. تا سال گذشته اضافه کار هم که نداشته‌اند و نهایت 20،30 ساعت بود که در نهایت دیروز آقای انجم‌شعاع در جمع معترضان گفت اضافه کارها را زیاد می‌کنیم و به 70 ساعت می‌رسانیم.» از آنجا که رضا انجم‌شعاع، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس اواخر اردیبهشت در این سمت قرار گرفته، در اعتراضات دیروز کارکنان سازمان مدیران بودجه، امور اداری و ذی‌حسابی را مورد سوال قرار داده و از کوتاهی آنها گلایه کرده‌اند. «هرچند هیچکدام پاسخگو نبودند و اصلا جوابی نداشتند چون تمام مشکلات امروز ما به خاطر کوتاهی آنهاست. این موضوعی نیست که غیرقابل پیگیری باشد.»
هشدار حراست
بعد از فراخوان کمیته پیگیری حقوق کارکنان برای تحصن، مسعود بنام، سرپرست اداره کل حراست در اطلاعیه‌ای پس از شرح اقدامات انجام شده برای رفع مشکل گفت: «به نظر می‌رسد با ایجاد فضای اعتراضی و تجمع در شرایط کنونی مشکلی حل نخواهد شد و چه بسا مسیر پیگیری را هم نیز منحرف نماید.»
او در این متن خطاب به کارکنان با اشاره به اینکه «پیام اعتراضی شما و دعوت به تجمع در مقابل سازمان حفاظت محیط زیست را مشاهده کردم» توضیح داده که «مشکلات معیشتی و پایین بودن حقوق کارکنان سازمان محیط زیست که ریشه در سال‌های گذشته دارد» و سلاجقه در بدو ورود به سازمان پیگیری این موضوع در دستور کار قرار داده است. در بخش دیگر اطلاعیه حراست آمده است: «قرار بود با دستور ریاست محترم سازمان اصلاح احکام در این ماه انجام شده و مشکل حل شود ولی متاسفانه برخی از همکاران با انتشار بی‌موقع و خبرپراکنی نادرست از طریق ذی‌حسابی مانع انجام کار شدند که در حال پیگیری برای رفع موانع هستیم.»
به گفته بنام، در هفته جاری تلاش‌های مسئولان سازمان افزایش یافت تا در پایان خرداد ماه مشکل افزایش حقوق حل شود. «به عنوان نمونه ریاست محترم سازمان طی نامه‌ای به رئیس جمهور محترم، موضوع مشکلات معیشتی کارکنان را اعلام و به صورت ویژه از ایشان پیگیری می‌نمایند. همچنین نامه‌ای توسط اینجانب تهیه و به مراجع ذیصلاح بابت پایین بودن حقوق و مزایای کارکنان محیط زیست ارسال شده است. در کنار این فعالیت‌ها جناب آقای دکتر انجم‌شعاع نیز به اتفاق همکاران پیگیری‌هایی را از طریق دیوان محاسبات، وزارت اقتصاد و مجلس شورای اسلامی انجام داده‌اند که به امید خدا محقق خواهد شد و معوقات ماه‌های گذشته نیز پرداخت می‌شود.»
کارمند سازمان محیط زیست می‌گوید پس از این اطلاعیه، کمیته پیگیری بار دیگر موضوع را با حراست مطرح کرد و با تحصن موافقت شد اما «به شرطی که سروصدا نشود». به گفته او در مقایسه با تجمعات پیشین، این یکی از آرام‌ترین اعتراضات بود، هرچند کارکنان به دلیل تجربه این شرایط ناعادلانه خشمگین بودند. «اولین تجمع در ریاست جمهوری احمدی‌نژاد بود که با معترضان برخورد شدیدی شد و پست بعضی افراد را گرفتند و اضافه کار و پاداش معترضان را حذف کردند. در دومین مورد که زمان مدیریت ابتکار بود، او آمد و با بچه‌ها صحبت کرد اما وقتی پای رسانه‌ها به میان آمد برای بچه‌ها مشکل پیش آوردند و اذیتشان کردند. این بار اما برخورد با ما پخته‌تر بود، حراست حرف‌های ما را شنید و حق تجمع کنترل‌شده را به رسمیت شناخت.»
فقط چند وعده دادند
بعد از تجمع دیروز گروهی پیش رئیس سازمان حفاظت محیط زیست رفتند و مشکلات را بار دیگر با او مطرح کردند. در جواب به آنها گفته شد که «با اینکه سیستم پشتیبانی حقوق مشکلات زیادی دارد و مدت زیادی پیگیری نشده، ما در حال پیگیری هستیم اما هنوز به نتیجه نرسیده است. چون موضوع افزایش حقوق در قانون بودجه دیده نشده پیگیری سخت است». در نهایت پیشنهاد شد شورای صنفی کارکنان تشکیل شود تا حقوق به طور مناسب پیگیری شود و «فقط چند وعده دادند و اعتراض تمام شد».

 

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *