پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | آخرین وضعیت حریم تئاتر شهر

سخنگوی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با (پیام ما) تشریح کرد

آخرین وضعیت حریم تئاتر شهر





آخرین وضعیت حریم تئاتر شهر

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۰:۰۰

|پیام‌ما| سرنوشت حریم یکی از بزرگترین مجموعه‌های نمایشی کشور همچنان در هاله‌ای از ابهام است. مدیران شهری و هنری تهران که در سال‌های اخیر ناامنی اطراف تئاتر شهر و سوختن دیواره‌های بیرونی این بنا را بهانه ایجاد حریم و حصار کرده بودند، حالا از طرح‌های تازه‌ای می‌گویند که قرار است به امن کردن فضای اطراف تئاتر شهر منجر شود. فضایی که از دید مهندسان شهرساز فضایی عمومی تلقی می‌شود اما مترو و زیرگذر و حتی مجموعه‌ای مذهبی در اطراف آن سال‌هاست که آن را از دسترس عموم خارج کرده است. علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر، یکی از کسانی بود که مدتی پیش از ساختمان تئاتر شهر تهران بازدید کرده بود و پیگیر طرحی برای ساختمان تئاتر شهر بود. او درباره آخرین تصمیمات اتخاذ شده درباره تئاتر شهر پیش از سال ۱۴۰۱ توضیحاتی به (پیام ما) داده بود و از ورود سازمان زیباسازی به طرح خبر داده بود: وقتی که طرح ارسال شد ما درگیر بودجه بودیم، قرار ما هم در برنامه بودجه سال ۱۴۰۱ این شد که موضوع به دلیل جنس بنا و رخدادی که در آن اتفاق می‌افتد، به این دلیل که فاخر است و نیاز به ریزه‌کاری دارد، به سازمان زیباسازی به جای شهرداری منطقه سپرده شود.
این عضو شورای شهر تهران که پیشتر به «پیام ما» گفته بود طرحی که تیاتری‌ها به شورا ارسال کرده بودند، قابل قبول نبود حالا از ارسال طرح تازه‌ای می‌گوید که در آن خبری از حصار و دیوار نیست. نادعلی در تازه‌ترین توضیحات خود به پیام ما می‌گوید: دوستان ما در سازمان زیباسازی و کمیته هنر پیگیر موضوع بودند، طرح جدیدی هم از سوی وزارتخانه به ما داده شده بود و دوستان ما از طرح تازه تعریف کرده بودند. طرح تازه هم در مرحله بررسی است. نادعلی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی اطراف تئاتر شهر ادامه می‌دهد: اصل ماجرا این است که تمهیداتی اتخاذ کنیم تا آنجا را از بحث آسیب‌های اجتماعی تهی کند. این تمهیدات هم بیشتر از جنس نرم‌افزاری است تا سخت افزاری. من فهم خودم به عنوان یک آدم کوچک در عرصه فرهنگ این است.
نادعلی تاکید می‌کند: با دیوار و بالا و پایین کردن احجام فیزیکی شاید بتوان بعضی کارها را انجام داد اما اصل ماجرا اتفاقات حفاظتی و برگزاری رویدادهای هنری و فرهنگی مستمر در آنجاست که می‌تواند آنجا را از آسیب‌های اجتماعی پاک کند. پیشتر هم سابقه داشته است.

کنشگران شهری در ماه‌های اخیر مخالفت‌های جدی با ایده جداسازی و خصوصی کردن فضای هنری تهران داشتند

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که آیا طرح تازه ارسال شده برای ایجاد حریم در تئاتر شهر از این جنس است، نیز گفت: در جلساتی که با حضور معاون هنری وزارت ارشاد برگزار شد، با هم توافق کردیم که در بحث برگزاری رویدادهای هنری در صحن تئاتر شهر همکاری کنیم و هم آنجا و هم در پهنه رودکی و گذر شهریار. تا فضا را الهام بخش و به دور از آسیب اجتماعی کنیم.
او در پاسخ به پرسش دیگری که آیا همچنان تاکید روی دیوار‌کشی و حصار است یا نه گفت: دوستان ما در شهرداری هم نظرشان نسبت به حصار منفی است اما اینکه چگونه و با چه احجامی قرار است اتفاق صورت بگیرد، هم مهم است. فضا با فضا فرق دارد، من مدتی پیش از اطراف بوستان ولایت گذشتم و متوجه دیوار شدم، دیواری که دیوار نیست یعنی عبور و مرور برقرار است. لذا جا با جا فرق می‌کند، الان ما از فضا عبور کردیم و ما تاکید داریم طرحی که خود هنرمندان با آن موافق هستند را اجرا کنیم. حصار ماجرا را حل نمی‌کند. مگر اینکه ما یک دیوار بزرگی آنجا بکشیم که این یعنی هم یعنی از مردم جدا شدن و این برای یک رویداد ایجاد تاثیرگذاری و الهام بخشی نمی‌کند.
کنشگران شهری در ماه‌های اخیر مخالفت‌های جدی با ایده جداسازی و خصوصی کردن فضای هنری تهران داشتند. مدتی پیش آذر تشکر، جامعه‌شناس شهری به «پیام‌ما» گفته بود: جداسازی‌ها اثری ندارد و تنها شهروندان را تشویق می‌کند تا خلاف قانون وضع شده عمل کنند: در حوزه مدیریت شهری، قدرت دست شهروندان است، شهروندان از فضا طوری استفاده می‌کنند که خودشان تشخیص می‌دهند، یعنی شما نرده می‌کشی اما مردم از روی آن رد می‌شوند، در نهایت این اتفاق اثری ندارد. او تاکید داشت اگر نظام حکمرانی شهری در سطوح مختلف بخواهد موثر باشد و شهروندان را با خود همراه کند، راهش این است به جای اینکه فضای عمومی را ببندد، آن را باز کند. موضوعی که باید دید تا چه اندازه در تصمیم‌گیری تازه برای تئاتر شهر لحاظ می‌شود.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *