پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | دیپلماسی آب فقط اعتراض به سدسازی‌های ترکیه نیست

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به چگونگی ورود این وزارتخانه به مسائل محیط زیستی:

دیپلماسی آب فقط اعتراض به سدسازی‌های ترکیه نیست





دیپلماسی آب فقط اعتراض به سدسازی‌های ترکیه نیست

۲۳ فروردین ۱۴۰۱، ۰:۰۰

سخنگوی وزارت خارجه درباره منشاء ریزگردها و دیپلماسی آب گفت: نهادهای تخصصی باید در خصوص منشاء این ریزگردها نظر قطعی بدهند. باید حواسمان باشد دیپلماسی آب ابعاد مختلفی دارد. این بدان معنا نیست که ما صرفاً به سدسازی‌های زیاد ترکیه در مجرای ورودی آب‌ها در دجله توجه کنیم. همانطور که قبلاً گفتم باید گفت‎وگوهای جدی بین کشورهای منطقه انجام شود، باید مدیریت مشترک آب‌های مرزی در این مناطق داشته باشیم، اینها میراث همه ما در این منطقه است، صرف مرزهای جغرافیایی نمی‌تواند تعیین کننده مدیریت آن‌ها باشد.
به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه افزود: حجم بسیار زیاد آبریز رودی مثل دجله در داخل خود عراق است، خشک شدن هورهای جنوب عراق برای امروز و دیروز نیست و به تصمیمات سیاسی دولت صدام حسین باز می‌گردد و مدیریت کنترلی گسترده ای که بر روی دجله در داخل خود عراق انجام می‌شود و این سبب خشک شدن بسیاری از نقاط و متضرر شدن کشورهای منطقه شده است.فارغ از اینکه منشا ریزگردها کجاست باید همه کشورهای همسایه فارغ از نگاه سیاسی به مدیریت مشترک آب‌ها در این منطقه بپردازند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: خطوط قرمز در مذاکرات برای ما مهم است و هدف ما رفع تحریم‌ها است.
خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی که در وزارت امور خارجه برگزار شد، در واکنش به نامه نمایندگان مجلس به رئیس جمهور درباره مذاکرات وین گفت: متنی نهایی نشده که ما درباره آن صحبت کنیم.
خطیب‌زاده افزود: خطوط قرمز تا به امروز رعایت شده است، اگر قرار بود ما خطوط قرمز را رد کنیم توافق چندین ماه قبل به دست می‌آمد. ما هنوز به آن نقطه‌ای نرسیدیم که طرف آمریکایی نشان دهد به تعهدات پایبند است و برای ما انتفاع قطعی مردم از رفع تحریم‌ها مهم است.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: واقعا نمی‌دانیم به توافق می‌رسیم یا نمی‌رسیم برای آنکه آمریکا هنوز آن اراده لازم را برای رسیدن به یک توافق نشان نداده است.
او در مورد اظهارات وزیر خارجه در مورد شروط جدید آمریکایی‌ها گفت: البته نمی‌شود به نتیجه آنچه که در جریان است صحبت کرد، انتفاع اقتصادی مردم ایران از رفع تحریم‌ها در دستور کار است و ما با آگاهی کامل این‌ها را به طرف مقابل اعلام کردیم.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: ما هنوز به نقطه‌ای نرسیدیم که طرف آمریکایی نشان دهد اراده قطعی برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ دارد. متأسفانه ایالات متحده تلاش می‌کند و انرژی و وقت همه را مصروف این کرده که اجزا و عناصری از فشار حداکثری را حفظ کند.
خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در مورد باقی ماندن نیروی قدس سپاه در لیست تحریم‌ها از سوی آمریکا، گفت: تمامی فشارهای حداکثری باید برداشته شود، آنچه که باقی مانده است بیش از یک موضوع است و تمامی اجزای فشار حداکثری باید برداشته شود و تا آن روز ما منتظر تصمیم واشنگتن می‌مانیم و در چارچوب منافع قطعی ملت ایران حرکت میکنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد لغو یا انجام سفر اردوغان به ایران گفت: روابط ایران و ترکیه بادوام بوده است و امن ترین و باثبات ترین مرز را در یکصد سال گذشته بین دو کشور تجربه کردیم. کشورهایی که اشتباه محاسباتی در ارتباط با رژیم اشغالگر قدس کردند بارها نتیجه آن را دیدند. این رژیم هیچ‌جا پا نمی‌گذارد مگر اینکه ناامنی با خودش ببرد. او درباره بدهی کره جنوبی به ایران گفت: کره جنوبی بدهی قطعی از فروش نفت و میعانات گازی دارد که به ۸۰ میلیون ایرانی بدهکار است. کره جنوبی اقدام موثری برای بازپرداخت آن صورت نداده است. این دوجانبه است و در چارچوب دوجانبه باید حل و فصل شود و گمانه زنی‌های رسانه‌ای نیز تایید نمی‌شود.
درباره موج ایران هراسی در افغانستان و موج افغان هراسی در ایران، گفت: ایران بیش از ۴ دهه گذشته میزبان کریمانه‌ای بوده برای همسایگان و عزیزانش در افغانستان. بهترین شاهد برای این رفتار کریمانه و میزبانی محترمانه موج بلاانقطاعی از آوارگان افغانستانی است. همه ما در کنار خودمان اتباع افغانستانی را می‌بینیم که با ما زندگی می‌کنند و از تمامی یارانه‌ها و امکانات مردم ایران به صورت یکسان استفاده می‌کنند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نگرانی‌های به‌جا مانده از «فوکوشیما»

سیزده سال پیش از فاجعهٔ انفجار نیروگاه اتمی، ژاپن فاضلاب آلوده به رادیواکتیو را به اقیانوس می‌ریزد

نگرانی‌های به‌جا مانده از «فوکوشیما»

مراقب رهاسازی ماهی قرمز و سبزه عید باشیم

مراقب رهاسازی ماهی قرمز و سبزه عید باشیم

تعهد کاهش ۵۰ درصدی میزان آلودگی در پارس جنوبی تا شهریور ۱۴۰۳

تعهد کاهش ۵۰ درصدی میزان آلودگی در پارس جنوبی تا شهریور ۱۴۰۳

هوای تهران در شرایط «قابل قبول»

هوای تهران در شرایط «قابل قبول»

آلودگی رودخانه ارس به زودی برطرف می‌شود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تشکیل گارگروه مشترک ایران و ارمنستان مطرح کرد:

آلودگی رودخانه ارس به زودی برطرف می‌شود

تشکیل ۳ کارگروه مشترک با ارمنستان برای آلودگی رود ارس

رئیس سازمان محیط زیست خبر داد:

تشکیل ۳ کارگروه مشترک با ارمنستان برای آلودگی رود ارس

هوای تهران دوباره آلوده می‌شود

هوای تهران دوباره آلوده می‌شود

دادستانی به آلودگی‌های محیط‌زیستی کشورهای همسایه ورود کند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آلودگی رودخانه ارس

دادستانی به آلودگی‌های محیط‌زیستی کشورهای همسایه ورود کند

مرتب پایش می‌کنیم، جای نگرانی نیست

توضیحات سازمان انرژی اتمی درباره آلودگی رادیواکتیو رودخانه ارس

مرتب پایش می‌کنیم، جای نگرانی نیست

آیین‌نامه اجرایی اسقاط خودرو تصویب شد

تصمیمات محیط زیستی دولت برای تحقق هوای پاک:

آیین‌نامه اجرایی اسقاط خودرو تصویب شد

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *