پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | ایرانگردی غبار از خوزستان تا اصفهان

ایرانگردی غبار از خوزستان تا اصفهان





ایرانگردی غبار از خوزستان تا اصفهان

۲۲ اسفند ۱۴۰۰، ۰:۳۲

بسیاری از استان‌ها بار دیگر در غبار فرو رفتند؛ ماجرایی تکراری که سال‌هاست نفس مردم از غرب تا جنوب و شرق را تنگ کرده است. «غبار» از کردستان و خوزستان تا یزد و اصفهان در حال ایران‌گردی است.
به گزارش مهر در هفته‌های اخیر ریزگردها پای ثابت روزهای زمستانی استان‌های مختلف کشورمان از جنوب تا غرب و شرق بوده است، جایی که سال‌هاست با خسارات ناشی از پدیده گردوغبار دست‌وپنجه نرم می‌کند. ادارات برخی استان‌ها با تاخیر فعالیت خود را آغاز کرده و برخی مدارس نیز نیمه تعطیل‌شده‌اند. افزایش مراجعات مردم به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها از دیگر تبعات این پدیده در استان‌های مختلف کشورمان است.
کبری توکلی، سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه ریزگردها سبب کاهش باروری نخیلات استان بوشهر می‌شود، گفت: گرده‌افشانی برای تلقیح نخیلات در بیش از ۵.۵ میلیون اصله نخل در استان بوشهر آغاز شده اما ریزگردها سبب کاهش باروری نخیلات می‌شود.
فیروز دولتشاهی، مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه نیز با اشاره به وضعیت غبارآلود استان کرمانشاه، گفت: از روز جمعه غباری بر جو استان کرمانشاه حاکم شده که غلظت آن در شهرستان‌های مرزی بیشتر مشاهده می‌شود. بیشتر کاهش دید در اثر غبار را در شهرستان قصرشیرین با دید کمتر از ۵۰ متر شاهد هستیم که پس‌ازآن در شهرستان‌های سرپل ذهاب با کاهش دید ۲۰۰ متری و گیلان‌غرب با ۹۰۰ متر دید بیشترین میزان غبار را در شهر داشته‌اند.
او افزود: تا اواخر هفته جاری ناپایداری در حوزه استان کرمانشاه نخواهیم داشت و تنها در ساعاتی وزش باد در اثر گردوخاک محلی پیش‌بینی می‌شود.
احد جلیلیان، سرپرست محیط‌ زیست کرمانشاه نیز عنوان کرد: بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از ایستگاه‌های پایش کیفی هوا در استان کرمانشاه با توجه به شاخص لحظه‌ای هوای شهرستان‌های قصر شیرین، سرپل ذهاب و اسلام‌آباد غرب در وضعیت بحرانی، شهرستان کرمانشاه در شرایط بسیار ناسالم و پاوه در وضعیت ناسالم قرار دارد و شاخص لحظه‌ای تا ساعت هشت صبح دیروز در ایستگاه قصر شیرین، سرپل ذهاب و اسلام‌آباد غرب ۵۰۰ بوده که بیانگر وضعیت بحرانی و هشدار بود.
همچنین دیروز اداره کل هواشناسی خوزستان نسبت به وقوع پدیده گردوخاک در استان هشدار داد. مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: بنا بر اعلام مرکز ملی پایش و هشدار سریع گردوخاک هواشناسی استان، با تشکیل توده گردوخاک بر روی کشور عراق و ورود آن به استان از اوایل صبح دیروز لغایت موجب کاهش دید افقی، کیفیت هوا و افزایش غلظت آلاینده‌های گردوخاک شد.
منصور شیشه‌فروش نیز با اشاره به آخرین وضعیت تردد در محورهای استان اصفهان عنوان کرد: وزش توفان و گردوغبار همچنان در محورهای شرق استان اصفهان ادامه دارد و تردد در بسیاری از محورها رو به بهبود است اما محور نایین، میبد و یزد تا اطلاع ثانوی مسدود است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اضافه کرد: روز جمعه ۲۵۰ نفر از سرنشینان خودروهای در راه مانده در محورهای شرق جنوب و شمال استان در اماکن ورزشی، مساجد و پایگاه‌ها اسکان یافتند.
معاون محیط‌ زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست کردستان نیز با اشاره به وضعیت خطرناک هوا در دو شهر سنندج و سقز گفت: با توجه به ورود گردوغبار تشکیل‌شده از شرق کشور عراق و وزش باد شدید و ورود آن از ساعت ۳ بامداد شنبه به استان و داده‌های مأخوذه از ایستگاه‌های پایش کیفی هوای استان شاهد آلودگی هوا در بسیاری از مناطق هستیم. در دو شهر کامیاران و مریوان نیز هوا در وضعیت بسیار ناسالم است.
از سوی دیگر دیروز به دلیل گردوغبار دید افقی در ایلام به ۲ هزار متر، مهران ۱۰۰ متر، دهلران ۱۰ هزار متر، دره شهر سه هزار متر، آبدانان چهار هزار متر، لومار یک هزار متر، ایوان یک هزار متر و سرابله ۲۰۰ متر رسید. این توده نسبتاً شدید از طرف بیابان‌های شرق سوریه و غرب عراق، استان ایلام به‌ویژه شهرستان‌های مرزی استان را تحت تأثیر خود قرار داد.
شرق و شمال کرمان نیز تحت تأثیر استان‌های مجاور نیز گاه درگیر شن‌های روان و ریزگردها قرار می‌گیرد اما مهار این چالش در برنامه‌های مدیران استان کرمان هیچ جایی ندارد. در حالی دو روز گذشته طوفان شن ناشی از بادهای سیستان بلوچستان شرق استان را زیر سایه ریزگردهای قرار دارد و ۲۱ استان در محاصره طوفان شن قرار گرفتند که شهر ریگان در آستانه نوروز به شهری مملو از شن‌های روان تبدیل شد.
طبق گزارش مهر، شهر انار در شمال کرمان مملو از شن شده است و سرعت طوفان به حدی است که عبور و مرور در جاده‌های فرعی و سطح شهر نیز به‌سختی انجام می‌شود.
دیروز همچنین به دلیل گرد و غبار برخاسته از عراق آلودگی هوا به سطح بالایی رسید و کیفیت هوای سه شهرستان جنوبی استان بوکان، سردشت و

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *