پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نمی‌خواهیم 200 خانه تاریخی را تخریب کنیم

عقب‌نشینی استاندار و رئیس پیشین میراث فرهنگی فارس:

نمی‌خواهیم 200 خانه تاریخی را تخریب کنیم





۳۰ بهمن ۱۴۰۰، ۰:۰۰

به دنبال اعتراضات به طرح حرم تا حرم در شیراز و احتمال تخریب 200 خانه تاریخی در مسیر آن، رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی که در زمان مدیریت اداره کل میراث فرهنگی استان فارس با طرح‌های مشابه مخالفتی نکرده بود، گفت: «بر اساس طرح سامان‌دهی و اتصال دو حرم، نه قرار است ۲۰۰ خانه تاریخی در شیراز تخریب و نه مجتمع تجاری به‌جای آن ساخته شود.»
به گزارش مهر، مصیب امیری درباره طرحی که در بافت تاریخی‌فرهنگی شیراز مورد نظر است توضیح داد: «این طرح در خرداد ماه سال‌جاری از سوی وزارت راه و شهرسازی تحت عنوان سامان‌دهی و اتصال دو حرم حضرت شاهچراغ و حضرت سید علاالدین حسین (ع) به مشاور واگذار شد. طرح مزبور همچنان در مراحل کارشناسی است و طی این مدت بررسی‌های مختلفی انجام و در هر یک از این بررسی‌ها چندین گزینه پیشنهاد شده است که هر یک چگونگی اتصال این دو حرم را مشخص می‌کند.»
رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با اشاره به اخبار مربوط به تخریب ۲۰۰ خانه تاریخی و ساخت مجتمع تجاری به‌جای آن تصریح کرد: «آنچه در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها منعکس شده تحت عنوان اینکه بیش از ۲۰۰ خانه تاریخی در این طرح مورد تخریب قرار گرفته و مجتمع‌های تجاری در آن ساخته می‌شود، صحت ندارد. اصلاً نه ۲۰۰ خانه خراب می‌شود و نه اینکه قرار است مجتمع تجاری به‌جای آن ساخته شود.» تکذیب امیری در حالی است که زمان اجرای طرح توسعه پیشین حرم در شیراز، 9 خانه تاریخی ثبت شده تخریب شدند و اکنون در مسیری که بنا بود توسعه حرم شکل بگیرد، مواردی همچون هتل، پاساژ، فضای سبز و سالن اجلاس شورای شهر ساخته شده است.
حالا به گفته امیری در این طرح که «هنوز مراحل نهایی را طی نکرده»، «بحث مرمت، بازسازی و جداره‌سازی» و سامان‌دهی مسیر برای تسهیل رفت‌وآمد بین این دو مسیر است و محدودیت ارتفاعی نیز وجود دارد. او ادامه داد: «این طرح بعد از تصویب استانی به وزارت راه و شهرسازی خواهد‌رسید و باید منتظر بمانیم که مشاور نظر نهایی را بدهد.»
استاندار فارس نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرد که با تعرض به بافت تاریخی شیراز و تخریب خانه‌های ارزشمند این بافت مخالف است. محمد‌هادی ایمانیه، با بیان این که «شایعه تخریب تعدادی از خانه‌های ارزشمند بافت تاریخی شیراز هیچ مبنایی ندارد» افزود: «به نظر می‌رسد عده‌ای می‌کوشند به دلایلی این شایعه را به یک معضل اجتماعی تبدیل کنند.»
این اظهار نظرها در حالی است که کارشناسان و فعالان میراث فرهنگی درباره این طرح ابراز نگرانی کرده‌اند و در مخالفت با آن نامه نوشته‌اند و کارزاری مردمی برای لغو این طرح به راه افتاده است.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

چراغ سبز به تولید بنزین بی‌کیفیت؟

هیئت وزیران برای افزایش میزان تولید بنزین، «تولید بنزین با کیفیت معمولی» را تصویب کرد

چراغ سبز به تولید بنزین بی‌کیفیت؟

در جست‌وجوی نسخه شفابخش آلودگی هوا

نگاهی به یک مقاله علمی دربارهٔ آلودگی هوای کلانشهر تهران

در جست‌وجوی نسخه شفابخش آلودگی هوا

برنامه هفتم توسعه و تفاوت ارقام واریزی 

برنامه هفتم توسعه و تفاوت ارقام واریزی 

تخریب گَهَر، ویرانی اشترانکوه

فعالان محیط‌زیست لرستان از بی‌جواب‌ماندن نامه‌شان دربارۀ توقف جاده‌کشی در اشترانکوه از سوی سازمان محیط‌زیست گلایه‌ دارند

تخریب گَهَر، ویرانی اشترانکوه

مناظره دونفره قطعی نیست

مفتاح خبر داد؛ 

مناظره دونفره قطعی نیست

چهاردهمین دوره انتخابات به دور دوم کشیده شد

چهاردهمین دوره انتخابات به دور دوم کشیده شد

رودخانه سن برای شنا آلوده است

ناکامی پاریس در آماده‌سازی‌های المپیک ۲۰۲۴

رودخانه سن برای شنا آلوده است

تداوم بارش باران از امروز تا پایان چهارشنبه

تداوم بارش باران از امروز تا پایان چهارشنبه

سالِ حادثه‌خیزِ سیستان‌وبلوچستان

پژوهشگاه سوانح طبیعی گزارشی از حوادث غیرمترقبه منتشر کرد

سالِ حادثه‌خیزِ سیستان‌وبلوچستان

الگوی جلوگیری از انقراض

براساس یک مطالعۀ جدید حفظ ۱.۲ درصد از سطح زمین، می‌تواند به جلوگیری از انقراض گونه‌های در معرض خطر منجر شود

الگوی جلوگیری از انقراض

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر