پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | انتقاد ایران از انحراف آب هیرمند

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری مطرح کرد:

انتقاد ایران از انحراف آب هیرمند





انتقاد ایران از انحراف آب هیرمند

۵ بهمن ۱۴۰۰، ۰:۰۰

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهار نظرهای مطرح شده در مورد جاری شدن آب سد کمال خان به سمت ایران و تکذیب این موضوع از سوی طالبان گفت: آن چه بین ایران و مقامات افغانستان در سال‌های مختلف بحث شده، یک قرارداد الزام آور حقوقی است که در سال ۱۳۵۱ درباره حق‌آبه ایران از هیرمند بین دو کشور امضا شده و لازم ‌لاجرا و حقوقی است. علاوه بر این‌که اصول حقوق بین‌الملل شامل وفای به عهد و اصول حسن همجواری تأکید می‌کند که هر کس در افغانستان حاکم است این حق‌آبه را برای ایران و مردم منطقه و طبیعت منطقه قائل شود.

سعید خطیب‌زاده از انحراف آب هیرمند به‌طور تلویحی انتقاد کرد. او با بیان این که بسیاری از رودهای مرزی از خاک ایران می‌آمدند و به افغانستان می‌رفتند و امروز با این انحراف در آب نه موضوع حق‌آبه، بلکه موضوع محیط زیست منطقه تحت تاثیر قرار گرفته است‌، خاطر نشان کرد‌: در گفت‌وگوهای اخیر در تهران این مسئله مطرح شد. در سال آبی گذشته کمتر از ۵ درصد از حق‌آبه ایران براساس این معاهده تامین شد و تاکنون هم حق‌آبه‌ای تامین نشده است.
او با بیان اینکه آن چه به عنوان «باز شدن سدهای آبی است باید از وزارت نیرو جزییات فنی را سوال کرد»، افزود: به عنوان موضع وزارت خارجه عرض می‌کنم اجرای قرارداد ۱۳۵۱ قراردادی است که با جدیت به عنوان وظیفه حقوقی طرف افغانستانی‌، پیگیری می‌کنیم. در روزهای گذشته خبر تامین حق‌آبه هامون از سوی برخی مقام‌های داخلی اعلام شد اما پس از آن بود که طالبان این خبر را تکذیب کرد.
حسین مدرس خیابانی؛ استاندار سیستان و بلوچستان پیش از این گفته بود: «توجه به بارندگی‌هایی که در افغانستان انجام شده، روز گذشته دو دریچه از بند کمال خان باز شد با توجه به فاصله 80 تا 90 کیلومتری که با چاه نیمه‌های ما دارد، پیش‌بینی می‌شود این حجم آب بین 48 تا 72 ساعت دیگر آب وارد خاک ایران شود. آنچه که توافق شده و تعهد شده با دولت افغانستان و بارندگی‌ها هم کمک می‌کند، این است که این جریان ادامه داشته باشد تا حق‌آبه ایران کامل تامین شود این آب به چاه نیمه‌ها هدایت می‌شود و به عنوان منابع آبی مورد نیاز برای منطقه سیستان است». این خبر اما بعدا از سوی مقا‌م‌های طالبان تکذیب شد. عبدالطیف منصور، وزیر آب و برق حکومت طالبان با انتشار ویدیویی به اخبار منتشر شده درباره رها‌سازی آب از بند کمال‌خان به سمت ایران واکنش نشان داده و گفته بود: «آب سد کمال‌خان برای سرازیر شدن به سمت ایران رهاسازی نشده بلکه به درخواست کشاورزان ولایت نیمروز افغانستان انجام شده است. آب در حد تامین نیاز آنها رهاسازی شده است»
مولوی اختر محمد نصرت، سخنگوی وزارت انرژی و آب طالبان هم گفته است: «پس از خواست‌های مکرر دهقانان در نیمروز، مقام‌های محلی این ولایت دریچه‌های این بند را به سوی زمین‌های نیمروز و دهقانان گشودند.» تامین حقابه هامون یکی از موارد چالش‌برانگیز و سابقه‌دار میان ایران و افغانستان است و مذاکرات دو کشور درباره این در جریان بوده است. پس از ساخت سد کمال خان وضعیت ورود آب به هامون با چالش جدید هم روبرو شده است. تامین نشدن حق‌آبه هامون می‌تواند یک چالش جدید برای شرق کشور باشد. تلاش‌های روزنامه پیام ما برای گفت‌وگو با مسئولان دفتر رودخانه‌های مرزی در وزارت نیرو درباره این موضوع تاکنون بی‌نتیجه بوده است.
از مذاکرات وین چه خبر
به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه صبح دوشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در ارتباط با بحث مذاکرات وین و آخرین تحولات در جریان این مذاکرات گفت: آنچه که امروز در موضوع مذاکرات وین شاهد آن هستیم این است که پیشرفت گفت‌وگوها در این زمینه در مسیر درستی قرار دارد. ما در چهار حوزه اسنادی برای گفت‌وگو داریم. پیشرفت‌های خوبی انجام شده است. در برخی از اسناد اختلافات و پرانتزها کمتر شده است. موفقیت بزرگ این بود که بسیاری از ایده‌های ایران تبدیل به کلمات شده است از جمله در حوزه تضامین. او با بیان اینکه موضوع مهم این است که همه طرف‌ها در مذاکرات به این نتیجه رسیده‌اند که باید تضامینی اخذ شود تا اتفاقات گذشته بار دیگر تکرار نشود و باید تصمیمات و تضامینی در مورد بحث تضامین اندیشیده شود و این موضوع مورد قبول همه اطراف مذاکرات است، گفت: ما در جریان مذاکرات وین ایده‌های اجرایی و عملیاتی با واقع‌نگری ارائه دادیم و فکر می‌کنیم که ایده‌های ما امکان گفت‌وگو در حوزه تضامین را فراهم آورده است. او همچنین بار دیگر تأکید کرد: ما در مذاکرات وین حضور پیدا کردیم که به توافقی قابل اتکا و پایدار برسیم و در همین راستا تلاش می‌کنیم. سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که برخی از اخبار موید این است که آمریکایی‌ها برای رسیدن به توافق پیش شرط‌هایی را مطرح کرده‌اند،‌ گفت: ایران هیچ پیش شرطی را از روز اول نپذیرفته است. او در ادامه پاسخ به این پرسش تصریح کرد: مذاکرات به اندازه کافی پیچیده است و نباید با اظهارات این چنینی آن را پیچیده‌تر کرد. خطیب‌زاده همچنین در مورد اظهارات اخیر رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات وین در ارتباط با آزادی اتباع آمریکایی در ایران و ارتباط آن با مذاکرات وین اظهار کرد: ما نگرانی‌های خود را در مورد وضعیت اتباع ایرانی در آمریکا از همان روز اول مطرح کرده‌ایم، چه به صورت مستقیم و چه غیرمستقیم و چه پیش از این مذاکرات و چه هم زمان با مذاکرات. البته این دو، دو مسیر مختلف است و اگر آمریکا به توافقات قبلی‌ پایبند باشد این مسئله در کمترین زمان قابل حل است. سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: اتباع ایرانی به بهانه‌های واهی از جمله دور زدن تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا از سوی واشنگتن به گروگان گرفته شده‌اند و برخی از این اتباع در شرایط غیرانسانی نگهداری می‌شوند، این در حالی است که افرادی که در ایران زندانی هستند اتهامات آن‌ها توسط قوه قضاییه اعلام شده است و آن‌ها جرایمی مرتکب شده‌اند و مراحل رسیدگی به جرایم آن‌هادر دادگاه صالحه طی شده است.
او بار دیگر تأکید کرد: این دو،‌ دو مسیر جدا از هم هستند،‌ البته اگر اراده در طرف مقابل باشد این امکان وجود دارد که در کمترین زمان در مورد دو موضوع به یک توافق پایدار برسیم.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد آخرین وضعیت بدهی کره به ایران و همچنین اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه از طریق بازپرداخت بخشی از بدهی کره به ایران مشکل بوجود آمده در مورد حق رای ایران در سازمان ملل برطرف شده است، اظهار کرد:‌ متاسفانه بدهی قطعی کره جنوبی به ایران همچنان پرداخت نشده و این بدهی باقی مانده است. گفت‌وگوهایی که بین دو کشور در این زمینه انجام می‌شود با یک سرعت لاکپشتی در حال انجام است و مورد قبول ما نیست و این موضوع از سوی ایران فراموش نمی‌شود. این پول‌های ملت ایران است که در نزد کره امانت است که متاسفانه ما شاهد رعایت امانت نبودیم. او همچنین با ارائه توضیحاتی در مورد چگونگی پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل از طریق بخشی از پول‌های ما نزد کره جنوبی گفت:‌ بخشی از این پول‌ از طریق امن به حساب سازمان ملل منتقل شده است. خطیب‌زاده با بیان اینکه این عدم پرداخت بدهی طی دو سال گذشته به خاطر تحریم‌های آمریکا بوده است، گفت:‌ متاسفانه ما در این زمینه برخورد مناسبی از دبیرخانه سازمان ملل با توجه به آگاهی آن‌ها از شرایط نبودیم. او در مجموع گفت:‌ ما منتظر شرایطی هستیم که امکان دسترسی ما به منابع مالی‌مان فراهم شود.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

برخی‌ مدیران مسائل کشور را حل نمی‌کنند تا گردن رهبری بیفتد

اسحاق جهانگیری، سیاستمدار اصلاح‌طلب با مرور بر کارنامه انقلاب اسلامی گفت:

برخی‌ مدیران مسائل کشور را حل نمی‌کنند تا گردن رهبری بیفتد

تکرار سفرهای بی‌نتیجه به هامون

در پی دستور رئیس‌ دولت سیزدهم، معاون اول رئیس‌ جمهور به سیستان و بلوچستان رفت

تکرار سفرهای بی‌نتیجه به هامون

یک فرصت تاریخی

یک فرصت تاریخی

در جست‌و‌جوی «ورزشگاه آماده»

وزیر کشور از بلامانع بودن ورود زنان به ورزشگاه‌های آماده سخن گفت

در جست‌و‌جوی «ورزشگاه آماده»

دریاخواری در کُنارک

«پیام‌ ما» از دیوارکشی در ساحل خلیج چابهار گزارش می‌دهد

دریاخواری در کُنارک

آشوراده را به مردم پس دهید

«پیام ما» در گزارشی میدانی از آخرین وضعیت تنها جزیره ایرانی خزر گزارش می‌دهد

آشوراده را به مردم پس دهید

نعل وارونه فدراسیون فوتبال

فدراسیون فوتبال از تقدیم طرحی به مجلس برای ورود زنان به استادیوم‌ها خبر داد

نعل وارونه فدراسیون فوتبال

بیش از هر زمانی باید برای حفظ جنگل‌های زاگرس تلاش کنیم

جهانگیری:

بیش از هر زمانی باید برای حفظ جنگل‌های زاگرس تلاش کنیم

رئیسی و جهانگیری روبه‌روی هم قرار می‌گیرند

ثبت‌نام نامزدهای انتخابات به پایان رسید

رئیسی و جهانگیری روبه‌روی هم قرار می‌گیرند

دولت برای خرید برق تولیدی زباله‌سوزها آماده است

جهانگیری:

دولت برای خرید برق تولیدی زباله‌سوزها آماده است

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *