پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | سالی که بحران‌های اقلیمی عادی شد

بررسی رویدادهای شدید آب‌و‌هوایی 2021 در ایالت‌های غربی آمریکا نشان می‌دهد:

سالی که بحران‌های اقلیمی عادی شد

دانشمندان وقوع بلایای طبیعی شدید را فقط یک فاجعه نمی‌دانند بلکه از تبدیل آن به یک روند مشکل‌ساز نگرانند





۸ دی ۱۴۰۰، ۰:۰۵

بستر دریاچه‌های سراسر غرب آمریکا خیلی وقت است که به زمین‌های خشک و ترک‌خورده تبدیل شده. حتی خیلی قبل‌تر از شروع موج گرما در تابستان که دمای سراسر غرب آمریکا را به شدت افزایش داد. خشکسالی که باعث پیدایش رد آب دور سد‌هایی شده که سطح آب آنها به‌طور بی‌سابقه‌ای کاهش پیدا کرده‌اند. رنگ دامنه‌های سرسبز، قهوه‌ای شده و درختان به آتش‌زنه‌هایی تبدیل شده‌اند که با جرقه‌ای جنگل‌ها را می‌سوزانند. این شرایط شعله‌هایی آنقدر بزرگ و سرکشی ایجاد می‌کند که باعث پیدایش شرایط آب و هوایی جدیدی می‌شود.

گابریل کانون در گاردین می‌نویسد در کنار این خشکسالی بارندگی هم بوده است. حتی در ایالت‌هایی که با تبعات خشکسالی دست و پنجه نرم کرده‌اند،‌ وقوع توفان و باران‌های شدید منجر به سیل و شناور شدن آواره‌ها شده است. این آوارها آسیب‌های بسیاری به شهرها، کوچه‌ها، خانه‌ها و ساکنان این مناطق رسانده است.
سال ۲۰۲۱؛ سال بلا
غرب آمریکا سالی پر از بلایای طبیعی خشنی را پشت سر گذاشته است. دانشمندان می‌گویند این تنها چشمه‌ای است از آنچه قرار است بحران تغییرات اقلیمی با روند پیش‌روی فعلی خود به وجود آورد. استیو اوستویا، مدیر بخش اقلیم کالیفرنیا در وزارت کشاورزی آمریکا می‌گوید: «مدت‌هاست که این موضوع را می‌دانیم. سوال این است که شدت آن چقدر بیشتر می‌شود؟ کف و سقف آن چقدر است؟»
همانطور که مرکز نظارت بر خشکسالی در آمریکا دسته‌بندی کرده در اوایل ماه دسامبر، حدود ۸۰درصد غرب آمریکا همچنان با خشکسالی شدید دست و پنجه نرم می‌کند. شرایط خشکسالی به حدی بحرانی شده که ساکنان برخی از مناطق با کم‌آبی روبه‌رو شده‌اند و زمین‌های آیش‌بندی‌شده‌شان را به حال خود رها کرده‌‌اند. کمبود آب سدها در کالیفرنیا از میزان میانگین خود ۶۰درصد کاهش یافته است. کالیفرنیا یکی از ایالت‌هایی است که بیشترین آسیب از فاجعه خشکسالی را دیده است. دریاچه مید یا Mead واقع در پشت سد هوور روی رودخانه کلرادو بنا شده که از دو ایالت نوادا و آریزونا می‌گذرد. این دریاچه بزرگترین ذخیره منابع آبی در آمریکاست که آب بسیاری از ایالت‌های غربی آمریکا و مکزیک را تامین می‌کند. سطح آب این دریاچه برای اولین بار به پایین‌ترین حد خود رسیده؛ تا جایی که سطح آب رودخانه کلرادو هم کاهش یافته است.
هشدار خشکسالی در کالیفرنیا
سراسر ایالت کالیفرنیا تحت هشدار خشکسالی قرار دارد. گوین نیوسام، فرماندار این ایالت از ساکنان آن خواسته تا مصرف آب خود را ۱۵درصد کاهش دهند. او با بی‌سابقه خواندن این شرایط در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد بستر آب‌راه‌هایی که زمانی دریاچه مندوسینو در آن قرار داشته خشک شده و ترک خورده است. آب و هوای مناطق غربی آمریکا به ویژه ایالت کالیفرنیا همواره نوسان‌های شدیدی داشته است. افزایش دما، میزان نشست برف روی زمین را کاهش داده و از آن طرف باعث افزایش سرعت تبخیر در محیط‌های خشک شده است. به همین دلیل است که دانشمندان این وقایع را فقط یک فاجعه نمی‌دانند بلکه از تبدیل آن به یک روند مشکل‌ساز نگرانند. جاستین منکین، دانشمند اقلیمی و یکی از مسئولان نیروی ضربت خشکسالی در اداره ملی اقیانوسی و جوی در یادداشتی در روزنامه واشنگتن پست می‌نویسد: «خشکسالی در غرب آمریکا بحرانی گذرا نیست، بلکه شکل و فرم اتفاقات آینده را نشان می‌دهد.» افزایش دمای زمین و خشکسالی باعث وقوع آتش‌سوزی‌های جنگلی و گسترده‌ای شده که مهار آنها به سادگی امکان‌پذیر نیست. در سال ۲۰۲۱، بیش از ۳ میلیون هکتار در سراسر آمریکا بر اثر آتش‌سوزی‌های جنگلی سوخته است. شعله‌های آتش به سرعت درختان قدیمی و شهرهای کوهستانی را در بر گرفتند و گدازه‌هایشان به کیلومترها آنطرف‌تر پرتاب شد. این شعله‌ها تا جایی گر گرفتند و زبانه کشیدند که هزاران نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شدند. پارک ویلیامز، دانشمند اقلیم در دانشگاه یو‌سی‌ال‌ای، می‌گوید آتش‌سوزی‌هایی که سال گذشته غرب آمریکا به ویژه سه ایالت آن را در برگرفت، دومین سال متوالی آتش‌سوزی‌های بی‌سابقه را رقم زد.
گرمای بی‌سابقه جانداران دریایی را زنده می‌پزد
موج گرمای بی‌سابقه در سواحل شمال غربی اقیانوس آرام در تابستان گذشته آنقدر داغ بود که موجودات دریایی کوچک در آن زنده زنده پختند. این رخداد زندگی ساکنان این مناطق، کشاورزی و زیرساخت‌ها را ویران کرده است. صدها نفر جان خود در دمای فوق‌العاده بالا از دست دادند.
افزایش وقوع رخدادهای بی‌سابقه
رکورد افزایش دما در ۱۸درصد از مناطق آمریکا شکسته شد و میانگین دما در تابستان سال گذشته بیش از ۲ درجه فارنهایت افزایش داشته است. انتظار می‌رود وسعت این افزایش دما بیشتر شود. به شهرهای دیگر سرایت کند و ساکنان مناطق بیشتری را تحت تاثیر قرار دهد.
بردفیلد لیون، استاد مرکز تغییرات اقلیمی در دانشگاه مین در تحقیقی هشدار داده که تا اواسط قرن، امواج گرما وسعت بیشتری را در بر می‌گیرند. حدود ۵۰ تا ۸۰درصد بیشتر از آنچه که تاکنون تحت تاثیر قرار داده‌اند. او همچنین می‌گوید تناوب،‌ مدت زمان و شدت آنها نیز افزایش می‌یابد. در حالی که بیشتر ایالت‌های غربی آمریکا آب‌ها پاییز امسال را در خشکسالی گذراندند. بارش باران در برخی از مناطق جنوب غربی آمریکا مانند ایالت‌های آریزونا و نیومکزیکو، از ماه ژوئن تا سپتامبر بسیار شدید بوده است. باران‌های شدید اگرچه تهدید وقوع آتش‌سوزی را تلطیف می‌کرد اما می‌تواند باعث وقوع سیلاب‌های مخرب و ویرانگر شود.
تاثیر تغییرات آب‌وهوایی بر زندگی ساکنان بریتیش کلمبیا
سال گذشته میزان بارش در مناطق شمال غربی اقیانوس آرام نیز شدید بود. ساکنان مناطق غربی کانادا و ایالت واشنگتن با افزایش سطح آب‌ها مجبور به ترک خانه‌های خود شدند. تصفیه‌خانه‌های شهر مریت در استان بریتیش کلمبیا با هجوم آب روبه‌رو شدند و مقامات ایالتی به خاطر خطر گسترده افزایش پساب‌ها و آسیب‌های ناشی از آن به سلامت شهروندان دستور تخلیه خانه‌ها را دادند. این هشدارها ماه‌ها بعد از آخرین اعلان تخلیه در طول تابستان صادر شد؛ زمانی که آتش‌سوزی‌های گسترده، شهرهای اطراف را محاصره کردند. سال گذشته استان بریتیش کلمبیا موج گرمایی را تجربه کرد که هم بی‌سابقه بود و هم باعث از بین رفتن صدها نفر از شهروندان آن شد. در کالیفرنیای شمالی ۲ بار بارش شدید باران باعث شد خیابان‌های آن به زیر آب بروند،‌ درختان شکسته شوند و برق خانه‌ها قطع شود. در مناطقی که از قبل آسیب‌دیده بودند و امکان شناور شدن ویرانه‌ها بسیار بالا بود دستور تخلیه صادر شد. عکاسان خبری که از مناطق آب‌گرفته سانتا کروز در ایالت کالیفرنیا عکاسی می‌کردند آن را به یک کابوس تشبیه کردند. وقایع طبیعی خشنی که سال ۲۰۲۱ را تعریف می‌کنند مخرب و ویرانگر بوده‌اند اما دانشمندان امیدوارند آنها هشداری باشند که جلوی وقوع دوباره آنها در آینده گرفته شود. اوستویا شیوه برخورد بشر با تغییرات اقلیمی را مانند قورباغه‌ای توصیف کرده که در آبی نشسته که کم کم دارد به جوش می‌آید. زمانی که بحران رخ می‌دهد، نمی‌توان از آن روی برگرداند.

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *