پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | باید طالبان را بپذیریم

موضع وزیر امور خارجه ایران در قبال افغانستان در کنفرانس خبری بعد از «نشست تهران»

باید طالبان را بپذیریم





۶ آبان ۱۴۰۰، ۰:۰۰

نشست تهران با‌حضور کشورهای همسایه افغانستان در ایران و بدون حضور طالبان برگزار شد. طرف‌های مختلف در جریان این نشست از چند و چون مواجه با افغانستان در عصر حاکمیت گروهک تروریستی طالبان بر این کشور گفتند. حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری خود بعد از نشست تهران درباره افغانستان گفت: «نفس برگزاری نشست همسایگان افغانستان با حضور فیزیکی چهار وزیر و دو وزیر به‌طور مجازی پیام دارد. هدف پیدا کردن راه حل سیاسی است و تاکید داشتیم که باید دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام تشکیل شود و اینکه همه کشورهای همسایه برای رسیدن به دولت و حکومت فراگیر و همه طرف ها را تشویق کنند.» او بیان کرد: «ما نگرانی‌های مشترک از رعایت حقوق بشر، وضعیت زنان، گسترش تروریسم و داعش، تشدید فقر و امنیت مرزها و موج آوارگان داریم. همه باید کمک کنیم که دیگر اقوام توسط هیات حاکمه سهیم شوند تا همه با هم از این مرحله سخت عبور کنند.»
دعوتی برای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان
او در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شما گفتید طالبان باید برای حفظ امنیت مردم و مرزها تضمین دهد، گفت: «ما با همه طرف‌های افغان در تماس هستیم و در سطح امنیتی با هیات حاکمه تماس داریم و سفیر ایران بنا به دعوتی که از او کردند با سرپرست هیات حاکمه سرپرستی افغانستان دیدار کرده است. نگرانی‌هایمان درباره امنیت مرزها و امنیت ملی مان را بیان کردیم و آنها را توجه دادیم که اقدامات تروریستی نباید باعث به مخاطره افتادن امنیت همسایگان شود.
فرمت نشست مسکو با حضور کشورهای ویژه در منطقه هفته گذشته انجام شد و از ایران نماینده ویژه ایران در امور افغانستان و مدیرکل وزارت خارجه حضور داشتند. ما از هر فرمتی که به برطرف شدن نگرانی‌های امنیتی در منطقه منجر شود استقبال می کنیم. آقای لاوروف هم امروز صحبت کردند در نشست تهران و ما فکر می کنیم فرمت های منطقه ای باید به دور از دخالت کشورهای بیگانه بین‌المللی تقویت شود و از آن استقبال می کنیم. ایران همه اقوام و طرف ها را برای مشارکت در تشکیل دولت فراگیر دعوت می کند.»
وزیر امور خارجه درباره استمرار کمک‌های ایران به افغانستان گفت: «نگاه ما کمک به مردم افغانستان است. ما تمام گذرگاه‌های مرزی را باز نگه داشتیم که کمک ها تبادل شود تا مردم دچار کمبود مواد غذایی و نیازهای بهداشتی نشوند. در بخش امنیت مشورت های لازم را در مبارزه با تروریسم و داعش داشته و خواهیم داشت.» امیرعبداللهیان درباره ورود یا دعوت از کشورهای دیگر یا گروه‌های مختلف افغان به نشست تهران یا دورهای آتی گفت: «ما در جلسه بسته این مساله را بحث کردیم، برای عضویت ناظر نماینده اتحادیه اروپا در فرمت اجلاس همسایگان اتفاق نظر در جلسه وجود نداشت و برای عضویت هیات حاکمه سرپرستی طالبان منوط بر اینکه همه نمایندگان اقوام اصلی در قالب این فرمت مورد توجه باشند و در نشست بعدی حضور پیدا کنند اجماع اولیه ایجاد شد اما بررسی بیشتر به نشست کارشناسان ارشد و قبل از نشست سوم موکول شد اما اصل ایده که نمایندگان افغانستان در نشست همسایگان باید حضور یابند مورد اجماع بود.»
آمریکا مسئول درد افغانستان است
او درباره دریافت کمک های بین المللی برای کمک به مردم افغانستان به ویژه در حوزه بهداشت و آموزش گفت: «این مساله جدی بود که بحث شد. در افغانستان وارد فصل سرما می شویم. این کشور وضعیت اقتصادی آشفته ای دارد و ثبات و امنیت را مورد تهدید قرار می دهد و جوانان و مردمی که غم نان دارند ممکن است به سمت گروه های تروریستی بروند، از این رو تاکید شد که همه بسیج شوند هم کشورهای منطقه و هم سازمان های بین‌المللی برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به افغانستان تلاش داشته باشند و اگر این شرایط کنترل و مدیریت نشود آوارگان جدیدی را در آستانه فصل سرما راهی کشورهای همسایه می کند.» وزیر امور خارجه ایران همچنین خاطرنشان کرد: «ما آمریکا را مسئول آلام و درد و رنج مردم افغانستان می دانیم. ما از ایده دولت فراگیر حمایت می کنیم و برای تقویت بنیه اقتصادی آن ها تمام امکانات مرزی و تجاری را فعال نگه داشتیم و برای تقویت امنیت مسیر گفت‌وگو با همه دیدگاه های افغان را ادامه می دهیم اما باید بپذیریم طالبان هیات حاکمه سرپرستی در این کشور است و در کل سعی داریم آنها را به سمت تشکیل دولت فراگیر تشویق کنیم.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *