پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | کشف سه رأس کل و بز وحشی زنده در یک دامداری در گچساران

کشف سه رأس کل و بز وحشی زنده در یک دامداری در گچساران





کشف سه رأس کل و بز وحشی زنده در یک دامداری در گچساران

۱۸ آذر ۱۴۰۲، ۱۴:۵۴

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با اجرای حکم تفتیش از یک دامداری در گچساران دو رأس کل و یک رأس بز زنده کشف و ضبط شد.

به گزارش پیام ما به نقل از تسنیم، اسلام جاودان خرد ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با تلاش محیط‌بانان ساعاتی پیش سه رأس کل و بز زنده از طویله یک دامداری در شهرستان گچساران کشف شد.

او عنوان کرد: به دنبال دریافت گزارشی از همیاران محیط زیست مبنی بر نگهداری سه رأس کل و بز وحشی در طویله یک دامدار در شهرستان گچساران، پس از اطمینان از صحت و سقم گزارش مأموران ساعتی پیش با هماهنگی مراجع قضایی و همکاری مراجع انتظامی و أخذ مجوز وارد دامداری شدند.

جاودان خرد با اشاره به اینکه پس از بررسی طویله‌های این دامداری مشخص شد که متهم سه رأس کل و بز را در یکی از طویله‌های این دامداری نگهداری می‌کند، افزود: ظاهر هر سه رأس کل و بز وحشی از نظر جسمانی سالم هستند، اما متأسفانه به دلیل جدا کردن آنها از طبیعت و زندگی در یک محیط بسته، نیازمند یک دوره زیادی از تیمارداری زیر نظر دامپزشک است که سلامت آنها را تأیید و ببینیم امکان بازگشت به طبیعت را دارند یا خیر؟!

او با اشاره به اینکه هنوز مشخص نیست که متخلف چگونه و از چه راهی این حیوانات وحشی را به دام انداخته است، ادامه داد: هنوز معلوم نیست که متهم چگونه و از چه راهی توانسته است 2 رأس کل و یک رأس بز را زنده‌گیری کند که پس از اقدامات قضایی معلوم خواهد شد.

جاودان خرد خاطرنشان کرد: زنده‌گیری حیات وحش به دلیل عدم نیاز به اسلحه و فقط با داشتن مهارتی خاص، متخلفینی که سلاح در اختیار ندارند از این روش استفاده می‌کنند و همچنین با توجه به اینکه صدای شلیک گلوله ایجاد نمی‌شود و عدم آگاهی محیط‌بانان از حضور شکارچی در منطقه، این دسته از متخلفان به ندرت دستگیر می‌شوند.

او بیان کرد: مطابق با ماده 10 قانون شکار و صید، هرگونه خرید، فروش، عرضه، حمل و نگهداری حیات وحش زنده یا آسیب دیده یا اجزاء بدن آنها بدون هماهنگی با محیط زیست جرم بوده و مستوجب مجازات قانونی است.

جاودان خرد تصریح کرد: مطابق با این ماده قانونی حیات وحشی که بدون هماهنگی با محیط زیست به هر نحوی در منازل مسکونی نگهداری می‌شوند جرم بوده و مطابق با قانون با نگهدارنده آن برخورد قضایی صورت خواهند گرفت.

او ضمن تشکر از همراهی خوب مردم طبیعت‌دوست گچساران و مسئولان ارشد قضایی این شهرستان با محیط زیست گفت: متهم به همراه پرونده به مراجع قضایی معرفی خواهد شد ضمن آنکه از مردم طبیعت‌دوست تقاضامندیم که در صورت مشاهده هرگونه تخلف زیست محیطی با سامانه رایگان و مردمی 1540 تماس بگیرند.

 

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *