سایت خبری پیام ما آنلاین | میشداغ؛ قتلگاه آهوان

میشداغ؛ قتلگاه آهوان





۳۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۳:۵۴

روز جمعه یک آهو در کانال بتنی آب و برق سقوط کرد و تلف شد

سوزاندن زباله، معدن کاوی و اینبار مرگ آهو، منطقه حفاظت شده میشدغ و ام‌الدبس خوزستان را به سرخط خبرها رسانده است.

روز جمعه، کانال بتنی سازمان آب و برق خوزستان که بدون رعایت ضوابط محیط زیستی در منطقه حفاظت‌شده میشداغ احداث شده بار دیگر یکی از ۴۰ آهوی باقی‌مانده را به کام مرگ کشید.

امیر سرخه، فعال محیط زیست خوزستان با اعلام این خبر گفت: متاسفانه، لاشه یک آهوی شیرده در داخل کانال پای پل کشف شد که زنده ماندن بره این آهو، بدون حضور مادر غیرممکن است. 

 

40 راس از 300 آهو باقی مانده است

به گفته سرخه، کانال آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان که از دل منطقه حفاظت‌شده میشداغ عبور می‌کند سال‌هاست از میان اندک بازماندگان نسل آهو در این زیستگاه، قربانی می‌گیرد.

آهوانی که هنگام مواجهه با شکارچیان، دامداران یا سگ‌های گله در دشت‌ها در صدد فرار به تپه‌ ماهورهای آن سوی کانال بر آمده و در حالی که می‌کوشند با استرس فراوان از روی پل عبور کنند به داخل کانال بتنی سقوط می‌کنند. جایی که به دلیل شیب زیاد دیواره‌ها خارج شدن از آن غیرممکن است.

سرخه با بیان اینکه طی ماه گذشته 4 آهو در این کانال بتنی تلف شده‌اند می‌گوید: این کانال بتنی که علی‌رغم وعده‌های سازمان آب و برق خوزستان تا کنون اقدامی جهت ایمن‌سازی آن صورت نگرفته، دست در دست عواملی چون مالچ‌پاشی، معدنکاوی غیرمجاز، زباله‌سوزی،کشاورزی غیرمجاز، حضور غیرقانونی گله‌های دام و سگ‌های گله و البته جولان شکارچیان، شرایط منطقه حفاظت‌شده میشداغ را برای بقای آهوان آنقدر نامناسب کرده که از جمعیت سیصد راسی آهو در این منطقه حالا کمتر از 40 راس باقی مانده. جمعیتی که هر از گاه به دنبال برخورداری از امنیت به مرزهای عراق پناه می‌برند و متاسفانه توسط شکارچیان عراقی از پای درمی‌آیند.

 

زباله‌سوزی خوفناک

ظاهرا این بار اول نیست که این منطقه حفاظت شده مورد تعرض قرار می‌گیرد، اردیبهشت ماه امسال بود که در فضای مجازی کلیپی از سوزاندن زباله در این منطقه خبر ساز شد.

تسنیم نوشت: فیلم ناگوار انباشت و سوختن زباله در منطقه حفاظت‌شده میشدغ و ام‌الدبس خوزستان حکایت از ویرانی تأسف‌بار زیستگاهی دارد که تا چندی پیش جولانگاه دسته‌های بزرگ آهو بود اما حالا به دوزخی بدل شده که نابودی زیستمندانش را نظاره می‌کند.

 

عوامل مهاجرت آهوها 

منطقه حفاظت‌شده میشداغ و ام‌دبس از سال 1390 منطقه شکار ممنوع به منطقه حفاظت‌شده ارتقا یافته است. این زیستگاه در حال حاضر تنها منطقه‌ای است که می‌توان تعداد محدودی از آهوان استان خوزستان را در آن دید. 

آهوان این خطه در میان مردم منطقه به «ریم» معروف است. این گونه دارای تفاوت های ظاهری با آهوی ایرانی است آنطور که روزنامه ایران می‌نویسد در حال حاضر «تشنگی» و «بی‌آبی» از جمله عوامل مهاجرت آهوها به سمت عراق است.

عرب محیطبان منطقه میش‌داغ می‌گوید:«ما در چند سال فعالیت چهار آبشخور نصب کردیم. با تانکر روزی دوبار در گرمای طاقت‌فرسا، آبشخورها را پر می‌کنیم. قرار بود که سازمان آب و برق استان در ساخت آبشخورها کمک کند، اما همچنان در حال پیگیری است.» به‌گفته او علاوه بر آهوها، کانال پای‌پل که در طول 35 کیلومتر از وسط منطقه حفاظت شده را می‌کاود، موجب مرگ گرازها و حیوانات اهلی مثل گوسفند و سگ هم شده است!

او کم آبی و تخریب زیستگاه را بزرگترین تهدید آهوها می‌داند. ایجاد کانال هم یکی از عوامل تخریب زیستگاه است که هزینه‌سازی آن برای حیات وحش همچنان ادامه دارد و مرگ را به پای آهوها سند می‌زند. 

سوزاندن زباله، معدن کاوی و اینبار مرگ آهو، منطقه حفاظت شده میشدغ و ام‌الدبس خوزستان را به سرخط خبرها رسانده است.روز جمعه، کانال بتنی سازمان آب و برق خوزستان که بدون رعایت ضوابط محیط زیستی در منطقه حفاظت‌شده میشداغ احداث شده بار دیگر یکی از ۴۰ آهوی باقی‌مانده را به کام مرگ کشید.

امیر سرخه، فعال محیط زیست خوزستان با اعلام این خبر گفت: متاسفانه، لاشه یک آهوی شیرده در داخل کانال پای پل کشف شد که زنده ماندن بره این آهو، بدون حضور مادر غیرممکن است. به گفته سرخه، کانال آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان که از دل منطقه حفاظت‌شده میشداغ عبور می‌کند سال‌هاست از میان اندک بازماندگان نسل آهو در این زیستگاه، قربانی می‌گیرد.

 

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *