پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | افزایش دستمزد ۱۴۰۳ بدون امضای کارگران به تصویب رسید

افزایش دستمزد ۱۴۰۳ بدون امضای کارگران به تصویب رسید

حداقل حقوق سال آینده ۱۰ میلیون ۸۹۲ هزار تومان برای کارگران دارای یک فرزند تعیین شد





افزایش دستمزد ۱۴۰۳ بدون امضای کارگران به تصویب رسید

۲۹ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۳۷

حداقل حقوق کارگران برای سال ۱۴۰۳ با ۳۵ درصد افزایش در حالی در آخرین جلسه شورای عالی کار تصویب شد که نمایندگان کارگری حاضر به امضای این مصوبه نشدند.

در جلسه دیشب شورای عالی کار که با موضوع تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ که تا ساعتی پس از بامداد در جریان بود، دو ضلع نمایندگان دولت و کارفرمایان بر روی افزایش حقوق به نتیجه رسیدند و بدون امضای نمایندگان کارگری عدد تعیین شده اعلام شد.

آن طور که ایلنا نوشته صولت مرتضوی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در نشست خبری پس از آخرین جلسه شورای عالی کار در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد: «میزان ۳۵.۳ درصد افزایش حقوق کارگران در این جلسه تصویب شد که نسبت به سال گذشته ۸ درصد افزایش داشته است. ضمن اینکه برای اولین بار در این جلسه ردیف عائله مندی به ردیف‌های کارگزینی کارگران افزوده شد و با این اتفاق کارگران متاهل بیشتر از گذشته دریافت خواهند کرد.»

حداقل حقوق: ۱۰ میلیون ۸۹۲ هزار تومان

به این ترتیب عدد حداقل تعیین شده مزد کارگران برای سال آینده ۱۰ میلیون ۸۹۲ هزار تومان برای کارگران دارای یک فرزند مشخص شد. این در حالی است که عدد درخواستی نمایندگان کارگری برای حداقل حقوق سال آینده ۱۵میلیون تومان بود. نمایندگان کارگری پیش از این گفته بودند هیچ عددی پایین تر از ۱۵ میلیون تومان را نمی‌پذیرند.

نماینده کارگران: حقوق کمتر از ۱۵ میلیون تومان را نمی‌پذیریم

احمدرضا معینی (عضو شورای عالی کار) با بیان این مطلب که نمایندگان کارگران همگی جلسه شورای عالی کار را بدون امضای میزان افزایش پیشنهادی مزد دولت ترک کردند، گفت: در زمینه تعیین مزد پیشنهادات طرف کارفرمایی و دولت توسط گروه کارگری پذیرفته نشد.

او با بیان اینکه گروه کارگری شورای عالی کار با توجه به عدم توجه دو ضلع دیگر شورای عالی کار جلسه را ترک کردند، گفت: در آخرین لحظات دولت و کارفرمایان بحث افزایش حداقل مزد ۳۵ درصدی را مطرح کردند که مورد تایید ما نبوده و از امضای این پیشنهاد اجتناب کردیم.

وزیر کار درباره نارضایتی نماینده کارگران سکوت کرد. اما علی حسین رعیتی فرد، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در پاسخ به این موضوع که آیا جلسه توسط کارگران عضو شورا ترک شده است، گفت: جلسات شورای عالی کار با حضور دو سوم اعضا قانونی و تصمیمات و مصوبات با رای اکثریت اعضای آن قانونی محسوب خواهد شد.

نماینده کارگران: موهبت این فتح بزرگ ارزانی وزیر کار

علیرضا میرغفاری یکی از نمایندگان گروه کارگری در واکنش به جلسه تعیین دستمزد با وزیر کار در توییتی نوشت: «نمایندگان گروه کارگری جلسه شورای عالی را ترک کردند تا هیچ مسئولیتی نسبت به تصمیم افزایش ۳۵ درصدی دستمزد ۱۴۰۳ نداشته باشند. دولت قرار است با این تصمیم کشور را به اعتلا و تعالی برساند. تمام موهبت این فتح بزرگ ارزانی وزیر کار»

علی خدایی عضو اخراجی شورای عالی کار در واکنش به تصویب مزد ۳۵ درصدی گفت: از اقدام همکارانم در گروه کارگری در خروج از جلسه شورای عالی کار حمایت می‌کنم. با وجود تورم ۴۳ درصدی مزد ۳۵ درصد افزایش یافت.

این فعال کارگری تاکید کرد: باتوجه به سبد معیشتی که خود طرف دولت و کارفرمایی پذیرفتند، تصویب مزد ۳۵ درصدی خلاف قانون است. ضمن اینکه در تصویب مزد ملاک تورم سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده و قاعدتاً این مزد پاسخگوی تورم سال ۱۴۰۳ نخواهد بود.

در حالی حداقل حقوق سال آینده ۱۰ میلیون ۸۹۲ هزار تومان برای کارگران دارای یک فرزند تعیین شد که در جریان برگزاری جلسات شورایعالی کار کارگران با راه‌اندازی پویشی در پلتفرم کارزار خواستار تعیین حداقل دستمزد ۱۵ میلیونی شده بودند. این کارزار تا لحظه انتشار این خبر نزدیک به ۹۰ هزار بار با امضا رسیده است.

کارزارِ حداقل دستمزدِ ۱۵ میلیون تومانی

به اشتراک بگذارید:





نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *