پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | معمای حصارکشی درختان قیطریه

یک هفته پس از انتشار خبر حصارکشی در پارک قیطریه شورای شهر دربارهٔ این طرح ابراز بی‌اطلاعی کرد

معمای حصارکشی درختان قیطریه

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران: طبق قانون و مصوبهٔ شورا، هرگونه ساخت‌و‌ساز در بوستان‌های تهران ممنوع است





معمای حصارکشی درختان قیطریه

۱۸ اسفند ۱۴۰۲، ۲۲:۲۴

یک هفته‌ای می‌شود که خبر حصارکشی و احتمال قطع درختان و تغییر کاربری در ضلع غربی این پارک در رسانه‌ها می‌چرخد. با‌این‌حال، هنوز شهرداری تهران هیچ واکنش رسمی به این اخبار نداده ‌است. این درحالی‌است که گل‌فروشی که محل کارش جنب این پارک مشهور شمال تهران است می‌گوید «دو سه هفته‌ای است که اینجا را حصارکشی کرده‌اند و می‌خواهند اینجا مسجد بسازند. نقشه‌هایش را هم کشیده‌اند و در حال گودبرداری هستند.» اما ناصر امانی، عضو شورای شهر از ادامه یافتن این طرح ابراز بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: «شهرداری منطقه یک به ما گفته بود که این طرح متوقف شده است.»

پرس‌وجو از محلی‌ها نشان می‌دهد کمتر کسی از ساکنان اطراف پارک قیطریه می‌داند که چرا ضلع غربی این پارک پر دار و درخت را حصارکشی کرده‌اند. تلاش‌های «پیام ما» برای ارتباط با روابط‌عمومی شهرداری منطقه یک و پاسخگو کردن این نهاد هم بی‌پاسخ ماند. با‌این‌حال، یکی-دو نفری که دغدغهٔ این موضوع را داشتند به «پیام ما» می‌گویند شنیده‌اند که قرار است پشت این حصارها، مسجدی در پارک برپا شود.

یکی از اهالی که نگران قطع درختان بوستان قدیمی قیطریه است، از این طرح انتقاد می‌کند و می‌گوید: «این اطراف پنج مسجد وجود دارد و ساخت مسجدی دیگر در پارکی که همین حالا هم یک نمازخانهٔ بزرگ دارد، هیچ توجیهی ندارد.»  

 

گودبرداری در پارک قیطریه 

درحالی‌که پیش‌ازاین فعالان محیط زیست در رسانه‌ها نوشته بودند شهرداری اعلانی برای نصب حصار در ضلع غربی پارک قیطریه نصب نکرده است. یک گلفروش که محل کارش جنب این پارک است، در گفت‌وگو با «پیام ما» می‌گوید: «اینجا قرار است مسجد شود. تقریباً دو-سه هفته‌ای می‌شود که شهرداری اینجا را حصار کشیده و اعلانی نصب کرده و نقشه‌هایش را هم کشیده است و حالا دارند گودبرداری می‌کنند.» بااین‌همه، تا زمان نگارش این گزارش، هیچ نهادی مسئولیت این اقدام غیرقانونی یعنی همان ساخت‌وساز در این بوستان قدیمی را به‌عهده نگرفته و اکثر قریب‌به‌اتفاق اعضای شورای شهر سکوت کرده‌اند. 

 

پارک قیطریه نگهبان دارد

احتمال تغییر کاربری در یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های تهران که درختان تنومندی هم دارد در شهری که پر از دود آلودگی است، خبر نگران‌کننده‌ایست. این اما اولین خبر از آنچه این روز‌ها بر سر بوستان‌های شهر می‌آید، نیست. یک ماه پیش «ناصر امانی»، عضو شورای شهر در تذکری خبر فنس‌کشی و قطع ۶۰ درخت بوستان اقاقیا در محلهٔ داوودیه از سوی یکی از مجموعه‌های وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام به‌بهانه‌ٔ مالکیت بخشی از این بوستان را خبر داده بود. 

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران:‌ نمی‌دانم که آیا قرار بوده که مسجد ساخته شود یا خیر. باید بررسی کنیم تا مشخص شود اصلاً علت ساخت‌و‌ساز در این بوستان چه بوده و با چه مجوزی انجام شده است. پس از بررسی‌ها، جزئیات اطلاع‌رسانی خواهد شد

در مقابل «مهدی چمران»، رئیس شورای شهر تهران، با قول پیگیری این موضوع از دادستانی در واکنش به موضوع گفته بود: «مگر این بوستان نگهبان نداشته است؟» یادآوری این واکنش از آن جهت است که بدانیم پارک قیطریه نگهبان دارد، اما هیچ‌کس در کیوسک نگهبانی هم پاسخگوی پیگیری‌های «پیام ما» در این رابطه نبود. این‌همه در‌حالی‌است که در هفتهٔ اخیر، شورای شهر خبر از تصویب مصوبه‌ای برای ثبت میراثی درختان ارزشمند تهران داده و رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز درباره آن گفته است: «یکی از موضوعاتی که در خصوص آن دغدغه داشتیم، موضوع درختان ارزشمند شهر تهران و شناسایی، نگهداری و ثبت گونه‌های مختلف این اشجار ارزشمند و دیرزیست است.» 

 

شورای شهر بی‌خبر است

در‌حالی‌که محلی‌ها می‌گویند که متولیان طرح حصارکشی پارک قیطریه در حال گودبرداری هستند، ناصر امانی، عضو شورای شهر در پاسخ به پیگیری‌های «پیام ما» از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: «طبق پیگیری‌های من، شهردار منطقه یک گفته است که حصارکشی متوقف شده و این طرح ادامه پیدا نمی‌کند. 

  

اما اگر اینطور نباشد باید خودم شنبه از این پارک بازدید کنم.» او همچنین می‌گوید که اطلاع ندارد که چه نهادی با چه مجوزی اقدام به حصارکشی کرده است: «شهرداری منطقه یک به ما نگفته است که چطور این حصارکشی اتفاق افتاده، اما گفته‌اند به‌محض اینکه سازمان بوستان‌های شهرداری از موضوع مطلع شده، از ادامه پیدا کردن حصارکشی و ساخت‌وساز جلوگیری کرده است.» او همچنین تأکید می‌کند: «برابر قانون و مصوبهٔ شورا، هرگونه ساخت‌وسازی در بوستان‌های شهر تهران ممنوع است.» امانی همچنین از اینکه چه بنایی قرار بوده پشت حصارهای پارک قیطریه ساخته شود، ابراز بی‌اطلاعی می‌کند: «نمی‌دانم که آیا قرار بوده که مسجد ساخته شود یا خیر. باید بررسی کنیم تا مشخص شود اصلاً علت ساخت‌و‌ساز در این بوستان چه بوده و با چه مجوزی انجام شده است. پس از بررسی‌ها، جزئیات اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

به اشتراک بگذارید:





مطالب مرتبط

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *