پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | استمرار مازوت‌سوزی «بحران مدیریت» است

بیانیهٔ سازمان‌های مردم‌نهاد استان مرکزی خطاب به مسئولان کشور:

استمرار مازوت‌سوزی «بحران مدیریت» است

سمن‌ها می‌گویند خارج کردن نیروگاه‌ها از شمول قانون هوای پاک به معنای بحران مدیریت است و نه مدیریت بحران





استمرار مازوت‌سوزی «بحران مدیریت» است

۴ اسفند ۱۴۰۲، ۲۱:۱۹

|پیام ما| سازمان‌های مردم‌نهاد استان مرکزی پس از هفته‌های متمادی اعتراضات مردم به‌ آلودگی هوای این شهر، در بیانیه‌ای خطاب به مقامات کشوری و لشکری خواستار توجه و اقدام مسئولان به آلودگی هوای این شهر شدند. آنها خواستار حذف سوخت مازوت از نیروگاه شازند اراک هستند و می‌گویند ادامهٔ مازوت‌سوزی در این نیروگاه به‌معنای وجود «بحران مدیریت» است.

بیانیهٔ سازمان‌های مردم‌نهاد استان مرکزی روز پنج‌شنبه در روزنامهٔ محلی «وقایع استان» منتشر شده است. در این بیانیه آمده است: «به استحضارتان می‌رساند خارج از پایتخت کشور و جایی که تصمیمات کلان برای ملت گرفته می‌شود، در اینجا، استان مرکزی، در تضادی عجیب با اسمش دورافتاده و مظلوم و مهجور و درمانده از تصمیمات عالی‌جنابان مرکزنشین برای سال چهارم متمادی پیشتاز شروع مصرف مازوت در نیروگاه شده است. بدین‌جهت در ابتدای بیانیه از مقام خاصی اسم نبردیم چرا‌که در عمل هیچ‌کس مسئولیت این فاجعه را برعهده نمی‌گیرد و حتی در بیانی توهین‌آمیز از سوی مقامات وزارت نفت و نیرو تأثیر مازوت‌سوزی بر آلودگی هوا انکار شده و یا اساساً نفس مازوت‌سوزی نزدیکی شهرها از سوی رئیس سازمان محیط زیست انکار می‌شود.» 

«اثبات جانمایی کاملاً اشتباه نیروگاه شازند باعث شد در مصوبهٔ هیئت وزیران سال ۱۳۸۶ این نیروگاه تنها نیروگاهی باشد که برای گازسوز بودن و ممنوعیت مازوت‌سوزی مصوبهٔ خاص داشته باشد»

در این بیانیه دربارهٔ نیروگاه شازند اراک نوشته شده: «اثبات جانمایی کاملاً اشتباه این نیروگاه باعث شد در مصوبهٔ هیئت وزیران سال ۱۳۸۶ این نیروگاه تنها نیروگاهی باشد که برای گازسوز بودن و ممنوعیت مازوت‌سوزی مصوبهٔ خاص داشته باشد و حال جای تعجب است که بی‌توجه به مطالعات و مصوبات و قوانین این نیروگاه پیشتاز مازوت‌سوزی نیمهٔ دوم سال در کلانشهرهای کشور می‌شود.» 

 

این بیانیه اضافه می‌کند: «اولین مسئولیت و تکلیف حاکمان تأمین حق حیات و سلامت شهروندان است. اینکه شورای‌عالی امنیت ملی با بهانه‌هایی همچون شرایط بحرانی و کمبود گاز و … تجویز به مصرف غیرقانونی مازوت و تهدید سلامت عمومی کند، دون شأن حکمرانی خوب و قانون‌مدار است.» 

 

سازمان‌های مردم‌نهاد استان مرکزی در بیانیهٔ خود به استثنا شدن نیروگاه‌‌ها از شمول قانون هوای پاک در سال‌های اخیر انتقاد کرده‌اند و نوشته‌اند: «تداوم تعطیل‌کردن ارادی قانون (چهار سال متوالی خارج‌ کردن نیروگاه‌ها از قانون هوای پاک به تصویب شورای امنیت) به‌معنای بحران مدیریت است و نه مدیریت بحران و این موضوع از جانب هیچ دستگاهی پذیرفتنی نخواهد بود. چگونه ممکن است شش سال پس از تصویب قانون هوای پاک و سه سال مازوت‌سوزی متوالی نیروگاه نه‌تنها برای تأمین گاز و سوخت پاک نیروگاه و انجام اصلاحات فرایندی هیچ اقدامی نشده است؟» 

 

این بیانیه همچنین می‌افزاید: «در‌صورتی‌که از منظر مهندسی و در مقایسه با کشورهای مشابه و حتی پروژه‌های اجراشده در کشور خودمان، نه‌تنها فیلتراسیون و اصلاح فرایند، بلکه ساخت یک نیروگاه مدرن در نقطه‌ای دیگر و در جانمایی درست و علمی نیز در مدت مشابه کمتر امکانپذیر بود و ظرفیت فنی و مهندسی کشور این توان را قطعاً دارا بود. این قصور و تقصیر مسئولین مرتبط به‌هیچ‌وجه بخشودنی نیست.» 

 

در پایان این بیانیه همچنین آمده است: «اگر مازوت‌سوزی به‌‌گفتهٔ غیرکارشناسانه و غیرمسئولانهٔ مقامات مرکزنشین تأثیری بر آلودگی هوا ندارد، چرا برای خود و خانواده‌شان در مرکز و برخی شهرهای خاص ممنوعیت مصرف قائل می‌شوند و اگر مؤثر و آلاینده است، چرا آن را برای دیگران تجویز می‌کنند؟ این مصداق تبعیض ناروا و خلاف نص صریح قانون اساسی است و به‌عنوان عضوی از جامعهٔ مدنی این استان به هیچ‌وجه آن را برنمی‌تابیم و در کنار شهروندان برای احقاق حق خود خواهیم ایستاد.» 

در دو ماه گذشته، اراکی‌ها بارها تجمع‌های اعتراض‌آمیز خود را در روزهای سه‌شنبه برگزار کرده‌اند. 

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مسافران قطار مرگ

مسافران قطار مرگ

مطالب مرتبط

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

کشمکش‌ بین ارگان‌های دولتی و تولیدکنندگان کمبود شیرخشک را تشدید کرد

مداخلهٔ بی‌نتیجهٔ دولت در بازار شیرخشک

موضع‌گیری دوگانه  دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با معاون رئیس‌الوزرای طالبان دیدار کردند

موضع‌گیری دوگانه دربارهٔ حقابهٔ هیرمند

میراث «غزه» زیر بمباران

فعالان جهانی هشدار می‌دهند

میراث «غزه» زیر بمباران

فصل انارچینی

پیگیری برای ثبت یک میراث ناملموس ادامه دارد

فصل انارچینی

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

بیماران «آتروفی عضلانی نخاعی» معطل پاس‌کاری وزارت بهداشت برای تدوین پروتکل‌های توزیع دارو هستند

توزیع قطره‌چکانی دارو‌های بیماران SMA

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *