بایگانی مطالب برچسب: توسعه پایدار

اصطلاح توسعهٔ پایدار (Sustainable development) نخستین بار توسط باربارا وارد در اعلامیهٔ کوکویاک دربارهٔ محیط زیست و توسعه به‌ کار رفت.
بدنبال آن پس از گزارش‌های باشگاه رم و بنیاد هامرشولد به تدریج توسعهٔ پایدار در طی سال‌های دههٔ ۱۹۸۰ و از زمانی که اتحادیهٔ بین‌المللی برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی (IUCN-82)، راهبردهای جهانی از محیط زیست و منابع طبیعی با هدف کلی دستیابی به توسعهٔ پایدار را از طریق حفاظت از منابع حیاتی (زنده) را ارائه کرد، مورد توجه جدی و اساسی اندیشمندان و متفکران توسعه قرار گرفت.

قانون روی کاغذ؛ تخریب در میدان

در سال‌های اخیر، شمار تخریب‌ها و تعرض‌ها به عرصه و حریم آثار تاریخی کشور، به‌ویژه در استان‌هایی چون اصفهان، فارس، خوزستان و کرمان، رشد نگران‌کننده‌ای داشته است. براساس داده‌های غیررسمی منتشرشده از سوی کارشناسان حقوقی و پژوهشگران میراث‌فرهنگی، تنها در بازه پنج‌ساله اخیر بیش از هزار مورد تخلف در قالب ساخت‌وساز غیرمجاز، حفاری غیرقانونی و تعرض به حریم آثار ملی به ثبت رسیده؛ آماری که تنها بخش آشکار ماجراست و بخش بزرگی از این تخلفات، هرگز گزارش یا پیگیری قضائی نمی‌شوند. این در شرایطی است که ایران از سال ۱۳۰۹ تاکنون یکی از جامع‌ترین نمونه‌ قوانین در زمینه میراث‌فرهنگی را در منطقه داشته است. هر چند این قانون نتوانسته در طول زمان به‌ روزرسانی شود اما سوال اینجاست آیا مشکل از ضعف قانون است یا از ناتوانی نهادهای متولی در اجرای آن؟ گزارش پیش‌ رو با واکاوی این موضوع از دید کارشناسان و صاحب‌نظران، می‌کوشد تصویری روشن از نسبت میان قانون، اجرا و اراده در نظام حقوقی حفاظت از آثار تاریخی ایران ارائه ‌دهد.

 از ریاست انجمن جامعه‌شناسی تا بازتعریف سلامت و برابری 

   شیرین احمدنیا نخستین زنی است که در تاریخ معاصر ایران، ریاست انجمن جامعه‌شناسی را برعهده گرفته است. دانشیار جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر گروه‌های «جامعه‌شناسی پزشکی و سلامت» و «مطالعات زنان»، سال‌هاست با پژوهش و تدریس، مرزهای جنسیتی را در حوزه علمی و مدیریتی شکسته و صدای زنان را در سیاست‌گذاری‌های اجتماعی به گوش مسئولان رسانده است. مسیر پیشگامانه او نشان می‌دهد که سلامت زنان تنها یک دغدغه پزشکی نیست و با عدالت اجتماعی، سیاست‌های فرهنگی و اقتصادی و مشارکت مدنی پیوند دارد.

مالکیت بدون اختیار، نمونه‌ای از خشونت پنهان

تهران مخوف

آلودگی هوای تهران در روزهای اخیر نه‌تنها کیفیت زندگی شهروندان را کاهش داده، بلکه موجی از بیماران تنفسی و قلبی را روانه مراکز درمانی کرده است. گزارش‌ها از مناطق مختلف تهران حاکی از افزایش قابل‌توجه مراجعان در مرکز، شمال و جنوب پایتخت به بیمارستان‌هاست؛ این وضعیت درحالی‌است که سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی از اوج‌گیری غلظت آلاینده‌ها و ناسالم‌تر شدن هوای این کلانشهر خبر می‌دهد.

تفاهمنامه دانشگاه لرستان و اداره‌کل منابع‌طبیعی لرستان برای حفاظت از زاگرس

|پیام ما| هفتمین همایش ملی جنگل ایران با شعار «حفظ مالکیت واحد و مدیریت یکپارچه منابع‌طبیعی»، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه شنبه، ۵ و ۶ آذرماه سال جاری با همکاری انجمن جنگلبانی ایران و دانشگاه لرستان، در سالن اجتماعات شهید سلیمانی دانشگاه لرستان برگزار شد.

حضور آلاینده سیستماتیک در هوای تهران

کمین گنج‌یابان برای انفجار نگارکند «کال‌چنگال»

«زرجوب» گیلان، زهرجوب شد

رودخانه‌هایی با بوی مرگ و عفونت