بایگانی مطالب برچسب: قاچاق سوخت

تالاب‌های مرزی در محاصره قاچاقچیان |پیام ما

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با تشریح بحران‌های زیست‌محیطی این استان، قاچاق سوخت را تهدیدی جدی برای تالاب‌ها و اکوسیستم‌های ساحلی دانست. وی همچنین از پیشرفت ۸۰ درصدی طرح بازچرخانی پساب بندرعباس و تلاش برای مهار آلودگی هوای ناشی از صنایع و نیروگاه‌ها خبر داد.
حبیب مسیحی تازیانی

روایت جان‌های سوخته جنوب

صبح روز پنجشنبه، ۲۲ آبان، «مهیم» و «فاطمه»، دو دختر جوانشان «راحله» و «مریم»، «عبدالله» پسرشان و «زینب» همسر باردارش، «یسرا» و «آتنا» دو نوه‌‌شان، تصمیم گرفتند برای خرید از روستای «صولان» به شهر «رمشک» بروند. یک روز معمولی در «قلعه‌گنج» بود و آنها احتمالاً خوشحال بودند، حال‌وهوایشان با رفتن به شهر عوض می‌شود. آنها خبر نداشتند قرار نیست دوباره به خانه‌هایشان برگردند و خانواده و دوستانشان را ‌بینند. آنها نمی‌دانستند به‌زودی جان‌هایشان آتش می‌گیرد و قربانی کابوس جاده‌های جنوب می‌شوند؛ برخورد با سایپاهای آبی مشک‌‌دار. شبانگاه مردم قلعه‌گنج همه عزادار بودند. یکی از خویشان آنها درد می‌کشید و می‌گفت: «ما از مرکز دوریم. جان‌های عزیزانمان می‌سوزد. هیچ‌کس صدایمان را نمی‌شنود، با ما همدلی نمی‌کند. جان ما از درختان جنگل‌های شمال کم‌ارزش‌تراست.»

کاهش ۵ میلیون لیتری مصرف روزانه گازوئیل در چهار ماه نخست امسال

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از کاهش ۵ میلیون لیتری مصرف روزانه گازوئیل در چهار ماه نخست امسال خبر داد و اعلام کرد که این کاهش عمدتاً حاصل اقدام‌های صورت‌گرفته در زمینه مقابله با قاچاق سوخت بوده است.

دولت بزرگ‌ترین مانع توسعه انرژی پاک است

نگرانی از قطعی برق حالا بخش جدانشدنی زندگی ایرانیان شده است. تابستان‌ها پشت سر هم با هشدار «مصرف بیش‌ازحد» می‌گذرد و زمستان‌ها با بحران سوخت و گاز. در این میان، همه انگشت اتهام را به‌سمت مردم می‌گیرند؛ اما در کشوری که وسایل پرمصرف و غیراستاندارد در خانه‌ها جا خوش کرده‌اند، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر تنها روی کاغذ باقی مانده و مجوز صنایع انرژی‌بر همچنان صادر می‌شود، صرفه‌جویی شهروندان تا چه اندازه مؤثر است؟ برای پاسخ به این پرسش‌ سراغ «محمدامین زنگنه»، دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر، رفته‌ایم. او در گفت‌وگو با «پیام ما» از ناکارآمدی ساختاری در سیاستگذاری‌های انرژی می‌گوید؛ از یارانه‌هایی که به جیب ثروتمندان می‌رود، گرفته تا اعتمادسوزی سرمایه‌گذاران. تصویری که هر سال تاریک‌تر می‌شود.

کاهش ۵ میلیون لیتر مصرف روزانه نفت‌گاز

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از کاهش میانگین روزانه ۵ میلیون لیتر مصرف نفت‌گاز در سال ۱۴۰۴ نسبت به سال گذشته خبر داد و این موفقیت را نتیجه‌ی اجرای سیاست‌های کنترلی، استفاده از ابزارهای هوشمند در مقابله با قاچاق سوخت و تشدید نظارت‌ها بر مصرف‌کنندگان عمده غیرنیروگاهی دانست.

نهادهای نظارتی از هرگونه اقدام در میانکاله جلوگیری می‌کنند

سخنگوی قوه قضائیه:

مبارزه جدی با قاچاق سوخت : شفافیت مصرف و فناوری‌های هوشمند در خط مقدم

قاچاق سوخت، یکی از معضلات تاریخی اقتصاد ایران، به دلیل تفاوت قیمت‌های فاحش با کشورهای همسایه به یک فعالیت سودآور تبدیل شده است. با ورود مستقیم مقام‌های دولتی، تلاش‌ها برای مقابله با این پدیده تشدید یافته و برنامه‌های هوشمندانه‌ای در حال اجراست تا این چالش به حداقل برسد.

تابستان سخت در راه است

با شروع قطع برق‌های پاییزه از آبان امسال، وزارت نیرو اعلام کرد مشکل نه در تولید برق بلکه در تأمین نشدن سوخت برای نیروگاه‌ها، ناشی از مصرف بالای گاز است. همچنین، این وزارتخانه برنامه‌های متعددی را اعلام کرد که انجام آنها پیش از پیک مصرف تابستانه در دست اقدام است و ناترازی برق تا تابستان سال ۱۴۰۴ تا حدود زیادی رفع خواهد شد. بااین‌حال، در‌آستانه پایان نخستین ماه زمستان، وزیر نیرو در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است ناترازی برق احتمالاً در تابستان به بیش از ۲۵ هزار مگاوات خواهد رسید و در این‌صورت تابستان سخت، پس از زمستان سخت از راه خواهد رسید. پس از گفته‌های «عباس علی‌آبادی»، «محمدباقر قالیباف» اعلام کرد به‌نظر آنچه گریبان انرژی کشور را گرفته است، ناترازی مدیریت است نه ناترازی انرژی.