بایگانی مطالب برچسب: سمندر
زاگرس قربانـــــی بولدوزرهای نفتی
پرونده تخلف مدیریت اکتشاف نفت در جنگلهای زاگرس در شمال خوزستان، بعد از دو سال همچنان مسکوت مانده است. جنگلهای بلوط و زیستگاه گونه حفاظت شده «سمندر لرستانی» در حالی قربانی جدید اکتشافات نفتی شده است که اعتراض مردم محلی و کنشگران محیطزیست به جایی نرسیده و سرنوشت پروندههای قضایی نیز در ابهام مانده است. حالا بخش زیادی از جنگل و چشمهسارها تخریب شده و گزارشهای محلی حاکیست جادهسازی و کوهتراشی و قطع درختان بلوط در شرایط جنگی نیز بدون ممانعت نهادهای نظارتی ادامه داشته است. پیشازاین هم پرونده تخریبهای ناشی از اکتشافات نفتی در تالاب بینالمللی «شادگان» بینتیجه مانده بود. در این میان، بیش از ۳۰۰ درخت بلوط و بادام و چشمههای منطقه «شاهزاده احمد» در بخش الوار گرمسیری اندیمشک که در مسیر جادهسازی و حفاری برای اکتشافات نفت بوده، نابود شده و جنگلهای چندصدساله بلوط در منطقه دشت لاله نیز در معرض تهدید قرار گرفته است. گویی دستهای پنهان در کار است تا سیاهی نفت را بجای سبزی زاگرس بنشاند.
ماهی قرمز، لاکپشت یا سمندر؟هیچ کدام
شیوهنامه مقابله با افرادی که در روزهای پایانی سال به خرید و فروش گونههایی مانند مار، لاکپشت و سمندر اقدام میکنند به یگانهای حفاظت محیطزیست استانها ابلاغ شده است که بر اساس آن با متخلفان برخورد میشود.
