بایگانی مطالب برچسب: احداث نیروگاه خورشیدی
چگونه آینده انرژی ایران تغییر میکند؟
توسعه انرژیهای تجدیدپذیر بهعنوان یکی از اولویتهای کلیدی در ایران به شمار میرود. ناترازیهای شدید در بخش انرژی نیز اهمیت این توسعه را بیشازپیش نمایان کرده است.در این راستا، ظرفیتهای قانونی و مشوقهای اقتصادی که در کشور ایجاد میشود، میتواند شرایطی برای توسعه انرژیهای پایدار در کشور ایجاد کند. یکی از این ظرفیتها که در سالهای اخیر ایجاد شده، ماده ۱۶ قانون تولید دانشبنیان است که صنایع مصرفی بزرگ را ملزم به تأمین بخشی از انرژی خود از طریق منابع تجدیدپذیر میسازد. همچنین، تمهیداتی چون «تابلو برق سبز» در بورس انرژی و سایر اقدامات قانونی نظیر ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، بستر مناسبی را برای سرمایهگذاران و توسعهدهندگان ایجاد کرده است. این گزارش به بررسی این اقدامات و سازوکارهای قانونی میپردازد و به تحلیل روندها و چشماندازهای پیشرو در عرصه انرژیهای تجدیدپذیر در ایران خواهد پرداخت. شفافسازی ظرفیتهای موجود و راههای عملیاتی برای ارتقای این صنعت میتواند نقش بسزایی در پیشبرد اهداف توسعه پایدار کشور ایفا کند.
ساخت نیروگاه برای استخراج «رمز ارز»
|پیام ما| وزارت نیرو هفته گذشته اعلام کرده بود مشکل قطع برق مشترکان خانگی حل شده است، بااینحال تا زمان تنظیم گزارش همچنان قطع برق اعمال میشود. حالا و در شرایطی که این وزارتخانه امکان تأمین برق حتی برای مشترکان خانگی را ندارد، از «احداث نیروگاه تجدیدپذیر بهمنظور تأمین برق مراکز استخراج رمزداراییها» صحبت میکند: «در این چارچوب نیز تاکنون برای شش ساختگاه به ظرفیت ۲۶.۵ مگاوات پروانه احداث صادر شده که از این ظرفیت، یک نیروگاه ۱۳ مگاواتی خورشیدی احداث شده است.»
توسعه نیروگاههای فسیلی باتوجهبه ناترازی گاز مسیر درستی نیست
«سال آینده با قطعی برق بیشتری در بخش صنایع و خانگی روبهرو خواهیم بود، همچنین با کسری گاز هم روبهرو هستیم و برایناساس توسعه نیروگاههای فسیلی مسیر درستی نیست.» این بخشی از سخنان عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی است.
افتتاح دو نیروگاه خورشیدی در هفته زمین پاک
مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران از افتتاح دو تا سه نیروگاه کوچمقیاس خورشیدی در هفته زمین پاک خبر داد.
ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان در خصوص تامین برق صنایع چه میگوید؟
طبق ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان(تامین برق صنایع)، صنایع با مصرف برق بیش از ۱ مگاوات، موظفند معادل ۱% از برق مورد نیاز سالانه خود را از طریق احداث نیروگاه های تجدیدپذیر تامین نمایند و این روند باید تا پایان سال پنجم به ۵% برسد.
