بایگانی مطالب برچسب: جنگ
وزیر امور خارجه: آرایش نظامی ما را نمیترساند
|پیام ما| وزیر امور خارجه کشورمان بار دیگر بر حق ایران در ادامه برنامه غنیسازی هستهای تأکید کرد و گفت: «آرایش نظامی ما را نمیترساند، ما اهل دیپلماسی هستیم و اهل جنگ؛ نه به این معنا که بهدنبال جنگ باشیم، بلکه آماده جنگ هستیم تا از خود در برابر تجاوز دفاع کنیم.»
چرا در عصر بحران، فناوری آخرین مرجع قابلاتکاست
انگار همه مرده بودند
هر صدای بلندی شوکهکننده است و هر بار چند لحظه زمان میبرد تا به یاد بیاورند در شبها و روزهایی حساس، ایران نیستند و آنچه میشنوند نه صدایی از حضور مردم در خیابانهای ایران، بلکه احتمالا صدای باد یا صدای اتفاق دیگری هزاران کیلومتر آن طرفتر از وطنشان است. شرایط واقعی در اطراف مهاجران شبیه هیچ چیزی از آنچه در ذهنشان میگذرد نیست، بلکه وقتی اندک ارتباط مجازی با افراد مهم زندگیشان هم قطع میشود، شرایطی که تجربه میکنند، شبیه سوگ ازدستدادن عزیزان است، تمام عزیزان.
عتیقههای خونین
|پیام ما| تجربه کشورهایی که دچار جنگ، بیثباتی سیاسی یا ناآرامیهای گسترده شدهاند، نشان میدهد میان کاهش کنترل حاکمیتی و افزایش حفاریهای غیرمجاز رابطهای مستقیم وجود دارد. در چنین شرایطی آثار تاریخی تنها قربانی تخریب نیستند، بلکه به کالایی اقتصادی تبدیل میشوند که میتواند هزینه ادامه درگیریها را تأمین کند.
دیپلماسی در سایه بدبینی؛ روایت اندیشکدههای غربی از مذاکرات ۶ فوریه در مسقط
در حالی که نگاهها به پایتخت عمان دوخته شده تا میزبان دور جدیدی از مذاکرات حساس میان ایران و ایالات متحده باشد، محافل کارشناسی و اندیشکدههای غربی با دیدگاهی آمیخته به شک و تردید به این رویداد مینگرند.
آخرین روزنههای اتصال به جهان
اینترنت در ایران دیگر مثل گذشته نیست و نمیدانیم چه زمانی بهشکل سابق برمیگردد. از ۱۸ دی، یعنی ۲۵ روز پیش، اینترنت بهطور کامل قطع شد و چند روزی است که کاربران با ویپیانهای پراختلال و تحت کنترل میتوانند این محدودیت را دور بزنند. ارتباطات روزمره مختل شده و خسارت کسبوکارها هر روز روی هم تلنبار میشود. دفعه پیش در جنگ دوازدهروزه به همین وضع دچار شده بودیم، اما به گواه کارشناسان حوزه فناوری، اینبار از همه تجربههای پیشین سختتر است؛ سایه جنگ بر سر ماست و دور نیست که درصورت حمله، آخرین روزنههای اتصال به جهان مسدود شود.
داستانی از تلاش و پایداری
نگاهی به کتاب «چرخ خیاطی» که روایتی از امید در دل تاریکیهای مهاجرت است
بهشت زهرا چرا دوباره توسعه مییابد؟
|پیام ما| سایه جنگ هنوز از سر ایران کم نشده، ناو آمریکایی در نزدیکی دریای جنوب لنگر انداخته است. مادران و پدران بسیاری بعد از اعتراض خون بار دیماه، بهدنبال رد و نشانی از جگرگوشههایشان گورستانها را گز میکنند. ویدئوهایی از فضای بهشت زهرا از طریق تلفنهای همراه دستبهدست میشود. در یکی از همین روزها که مردم یک چشمشان به آسمان است و یک چشمشان به اخبار، دو نقلقول از رئیس سازمان بهشت زهرای تهران، توجهها را به خود جلب کرد: «مجموعهای در کنار عروجیان در سه هزار مترمربع در حال آمادهسازی است که فضای نگهداری موقت متوفیان را به ما میدهد.» و «در سناریوهای احتمالی تجاوز زمینی یا هلیبرن، موضوع ساماندهی موقت جنازه متجاوزان به کشور از جمله سربازان آمریکایی، محل نگهداری و دفن موقت تا زمان تعیینتکلیف نهایی بهمیزان پنج هزار قبر آماده شدهاند.»
