بایگانی مطالب برچسب: جنگل

تصمیم‌گیری دو روزه برای باغ جهانی عباس‌آباد

باوجود رد صریح و نامه روشن وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به وزیر راه وشهرسازی، شورای‌عالی معماری و شهرسازی بند ۱۱ طرح جامع بهشهر، یعنی الحاق پایگاه جهانی باغ عباس‌آباد بهشهر به حریم شهر، را پذیرفت و ابلاغ کرد. ابلاغی که با واکنش متولیان و فعالان میراث‌فرهنگی کشور مواجه شد. حالا در هفته پیش‌رو قرار است این موضوع دوباره بررسی شود. در نامه «صالحی امیری» به‌صراحت قید شده است که تعهدات ایران در پلن مدیریتی این طرح، در زمان ثبت جهانی، امکان این الحاق را نمی‌دهد و درصورت انجام آن، این اثر از فهرست میراث جهانی خارج خواهد شد. اما شهردار بهشهر گوش به نامه‌های وزیر نداشته و الحاق آن را پیگیری می‌کند. این درحالی‌است که بناهای تاریخی در محدوده شهری بهشهر، بدون مرمت یا حفاظت، به حال خود رها شده‌اند. موضوعی که در این کشمکش چهارساله و از زمان شروع بازنگری در طرح جامع بهشهر، به یک اصلاحیه عجیب در مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه مازندران تبدیل شده است. اول دی‌ماه ۱۴۰۰، این شورا با الحاق مجموعه باغ عباس‌آباد به بافت شهر مخالفت کرد، اما دو روز بعد، در یک اصلاحیه آن را پذیرفت.

نابودی روزانه ۵۰۰ هکتار از سطح جنگل‌های کشور در ۱۶ سال گذشته

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: آمارها نشان می‌دهد از سال ١٣٨٣ تا ١٣٩٩ روزانه ۵٠٠ هکتار از سطح جنگل‌ها و مراتع کشور کم شده است.

جنگل‌هایی که در ازدحام هشتگ‌ها گم شدند

درختان شکسته و افتاده در جنگل: مرده‌های زندگی‌بخش

درختان بلوط زاگرس گنجینه‌ای برای حفظ و حراست

کاهش اثرات بلایای طبیعی؛ تکنولوژی در نقش منجی ظاهر می‌شود

کارزار مازندرانی‌ها برای نجات جنگل‌های گلیران

مازندرانی ها با تشکیل کارزار (سکوی مستقل جمع آوری امضاء) خواستار حفظ جنگلهای گلیران به عنوان شاهرگ حیاتی بابل شدند چراکه به‌ بهانه آسفالت و گازرسانی در مناطق بالادست بندپی شرقی این جنگلهای انبوه در معرض تخریب قرار دارند. در این کارزار خطاب به رئیس سازمان محیط زیست کشور آمده است: "اعتراض به مرگ شاهرگ حیات بابل با گاز رسانی و جاده‌سازی" بانو شینا انصاری به استحضار می‌رساند جنگل‌های بالادست بندپی شهرستان بابل با انواع جاده‌سازی‌ها، ویلاسازی‌ها، گازرسانی در حال جان دادن است.

افزایش حریق در مناطق چهارگانه محیط زیستی در سال جاری

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت ضمن اشاره به افزایش آتش‌سوزی در اراضی طبیعی در سال جاری از مردم خواست در صورت روشن‌کردن آتش‌ در طبیعت قبل از ترک محل از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنند علاوه بر آن زباله‌های براق را رها نکنند.