بایگانی مطالب برچسب: اکوسیستم
زبالههایی که رومانی را نجات دادند
|پیام ما| هر هفته در گوشهای از کشور رومانی، صف کوتاهی جلوی یک مغازه شکل میگیرد؛ نه برای خرید، بلکه برای پس دادن بطریهای خالی. آنچه زمانی زباله بود، حالا به بخشی عادی از زندگی روزمره در رومانی تبدیل شده است. کشوری که سالها در قعر جدول بازیافت اروپا قرار داشت، با اجرای یک سیاست ساده اما سراسری، ظرف دو سال توانسته عادت مصرفکنندگان را تغییر دهد و میلیاردها بطری و قوطی را دوباره به چرخه بازگرداند.
کوهستانهای ایران متولی ندارد
همایش «روز جهانی کوهستان» با محوریت شعار جهانی حفاظت از یخچالها و برفچالها در همدان برگزار شد و در این همایش درباره اینکه هرگونه تغییر در نظام کوهستان آغازگر مرگ خاموش گونههای گیاهی و جانوری است، صحبت شد. «محمد درویش»، پژوهشگر محیطزیست هم تأکید کرد در ایران اکوسیستمهای مختلفی نظیر دریا، مرتع، جنگل و کویر متولی دارند، اما کوهستان متولی ندارد.
درک اسکات، ایراندوست وفادار
«درک اسکات» مردی که پرندگان ایران را ثبت کرد
اول صبح بلند میشد، غذای کمی میخورد، سیگارش را آتش میزد، با دوربین و کاغذهایش میرفت و غروب برمیگشت. نتیجه این شش سال مطالعه، کوهی از گزارشها بود و کتاب «پرندگان ایران». در همان ابتدای انقلاب سه وانت از گزارشهای نوشتهشده «درک اسکات»، پرندهشناس، و سایر کارشناسانی را که از سایر کشورها به ایران آمده بودند، در راستای طاغوتزدایی آتش زدند. همه آن کاغذها و دادهها دود شد و به هوا رفت. اهمیت اقدامات درک اسکات، پرندهشناس انگلیسی، در گسترش دانش پرندهشناسی ایران باعث شد نشستی با حضور پیشکسوتهای محیطزیست ایران در سالگرد درگذشتش برگزار شود.
روانگسیختگی اقلیمی
مرور ۲۲ مطالعه جهانی نشان میدهد اختلالهای روانی و حتی رفتارهای خودکشی با افزایش دما و شدت رویدادهای اقلیمی افزایش مییابند، چنانکه هر درجه افزایش دمای محیط، احتمال خودکشی را حدود یک درصد بالا میبرد و موجهای گرما نرخ بستری روانی را تا ۶.۴ درصد افزایش میدهند. با وجود این شواهد، مطالعات انجامشده در ایران بسیار محدود است و به چند بررسی درباره نقش عوامل اقلیمی در خودکشی یا ارتباط تغییراقلیم با افسردگی ختم میشود.
شیراز در انتظار فاجعه
«خوشا شیراز و وضع بیمثالش/ خداوندا نگهدار از زوالش». آن وقت که حافظ این شعر را سرود، تالاب «مهارلو» را با فاضلاب و انواع آلایندهها آلوده نکرده بودند. بدتر آنکه قرار است ضربه آخر را ساخت سد «تنگ سرخ» در بالادست آن بزند. سدی که مهارلو را خشک میکند و باعث میشود گردوغبار نمکی و آلوده آوار شود روی سر مردم و زندگیشان در شیراز، سروستان، حافظیه، سعدیه و ...
طبیعت با قانون عمل میکند، نه احساس
«طبیعت قصد انتقام گرفتن از ما را ندارد.» «علی قمی اویلی»، متخصص اکولوژی و میراث طبیعی معتقد است طبیعت، همانند هر سامانه پویا و حساس، وقتی با فشار بیش از ظرفیت روبهرو میشود، رفتارهای جبرانی از خود بروز میدهد؛ رفتاری که گاه در قالب سیلاب، خشکسالی، ریزگرد، فرسایش خاک، آتشسوزی یا تغییراقلیم مشاهده میشود. او در یادداشتی که برای «پیام ما» ارسال کرده، با برشمردن وضعیت تالابها، رودخانه و... نتیجه گرفته که راهکار، نه سرزنش طبیعت، بلکه اصلاح رفتار انسان و نخستین گام برای سازگاری، مدیریت پایدار و حفاظت از سرزمین است.
چه کسی گفته جنگل را باید پاکسازی کرد؟
پاسخ به استدلالهای عجیب درباره منشأ آتشسوزی الیت
