بایگانی مطالب برچسب: آلودگی هوا
تالابهای مرزی در محاصره قاچاقچیان
مدیرکل حفاظت محیطزیست هرمزگان با تشریح بحرانهای زیستمحیطی این استان، قاچاق سوخت را تهدیدی جدی برای تالابها و اکوسیستمهای ساحلی دانست. وی همچنین از پیشرفت ۸۰ درصدی طرح بازچرخانی پساب بندرعباس و تلاش برای مهار آلودگی هوای ناشی از صنایع و نیروگاهها خبر داد.
اخطار محیط زیست به ۲۵ شهرک و مجتمع منطقه ۲۲ تهران
سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران از شناسایی ۲۵ واحد شهرک و مجتمع مسکونی در منطقه ۲۲ خبر داد که امکان اتصال به شبکه جمعآوری فاضلاب شهری را دارند. به گفته محمد رستگاری، برای این واحدها اخطاریه صادر شده و آنها یک ماه فرصت دارند به شبکه فاضلاب شهری متصل شوند؛ در غیر این صورت، اقدام قضایی در دستور کار قرار میگیرد.
گاز فلر؛ گنجی پنهان با پتانسیل ۳۶۰ میلیون دلار درآمد
فلرسوزی با پیامدهای چندگانه نهتنها به تخریب محیطزیست منجر میشود، بلکه سلامت جوامع محلی را نیز به خطر میاندازد و هزینههای سنگینی را بر اقتصاد کشور تحمیل میکند؛ ازاینرو، این مسئله یک بازی چند سر باخت به شمار میآید. «یدالله سبوحی»، استاد دانشگاه و کارشناس در حوزه اقتصاد انرژی، در گفتوگو با «پیام ما» درباره فلرسوزی میگوید: «به طور روزانه حدود ۴۵ میلیون مترمکعب گاز در ایران سوزانده میشود؛ مقداری که در صورت بازیافت، معادل ۸ تا ۱۰ درصد از مصرف سالانه گاز کشور خواهد بود. درحالیکه صنایع برای هر مترمکعب گاز تا ۱۵ سنت هزینه میکنند.» او در این گفتوگو درباره پیامدهای اقتصادی فلرسوزی توضیح میدهد.
انتقال کورههای آجرپزی «قهاب» اصفهان در بنبست اجرا؛ اراضی رهاشده به کانون گردوغبار تبدیل شدهاند
مدیرکل حفاظت محیطزیست استان اصفهان میگوید برنامه انتقال کورههای آجرپزی منطقه «قهاب» با وجود تعیین محل جدید، به دلیل موانع اجرایی و زیرساختی هنوز به نتیجه نرسیده و این بلاتکلیفی، نگرانی از تداوم فعالیت واحدها در محل فعلی را تشدید کرده است؛ همزمان بخشی از اراضی رهاشده شرق اصفهان نیز به منبع تولید گردوغبار و عامل تشدید آلودگی هوا تبدیل شدهاند.
مهمترین پیامدهای جنگ تحمیلی برای طبیعت ایران چیست؟
معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیطزیست گفت: آتشسوزیهای گسترده و آلودگیهای ناشی از جنگ تحمیلی ممکن است تا بیش از ۳۰ سال در طبیعت ماندگار شوند و زادآوری و رفتار طبیعی جانوران را مختل کنند.
«رایگانسازی روی ریل تردید»؛ از طرح حملونقل رایگان در تهران تا دغدغههای میراث، سلامت و کمآبی
شماره ۳۴۱۵ روزنامه «پیام ما» (یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۵) با تیتر یک «رایگانسازی روی ریل تردید» به سراغ طرح رایگانسازی حملونقل عمومی در تهران رفته؛ طرحی که شورای شهر آن را راهی برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا میداند، اما منتقدان درباره اثرگذاری واقعی و تبعات مالی آن هشدار میدهند. در کنار این گزارش، «پیام ما» از صدور سند بناهای تاریخی، وضعیت سلامت دهان و دندان، چالشهای نساجی در عصر کمآبی و نگرانیها درباره میراث فرهنگی و حیاتوحش نیز نوشته است.
معاون رئیسجمهور: ارتقای کیفیت سوخت اولویت اصلی سازمان محیطزیست است
معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان حفاظت محیطزیست کشور گفت: ایستگاههای پایش کیفی هوا ابزاری برای مدیریت بههنگام آلودگی هستند و صنایع بزرگ باید در اجرای برنامههای کاهش انتشار آلایندهها و ارتقای کیفیت سوخت پیشقدم باشند.
نخستین مطالعه ملی اثر گردوغبار بر تنوع زیستی در توران آغاز شد
معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیطزیست سمنان گفت: مطالعات علمی در زمینه کاهش آثار گردوغبار بر تنوع زیستی، برای نخستینبار در کشور، در ۲ منطقه حفاظتشده شاهرود در استان سمنان و مهریز یزد در قالب همکاری برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد یا برنامه عمران ملل متحد (UNDP) کلید خورد.
