بایگانی مطالب برچسب: آلودگی هوا
محیطزیست در برابر توسعه ناپایدار ایستاده است
شینا انصاری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اینکه این سازمان مانعی بر سر راه توسعه کشور نیست، اعلام کرد آنچه مورد مخالفت قرار میگیرد، توسعه ناپایداری است که پیامدهای آن امروزه در قالب بحرانهایی همچون آلودگی هوا، کمبود منابع آب، فرونشست زمین و مدیریت نامناسب پسماندها بروز کرده است. او خواستار بهرهمندی خردمندانه از منابع طبیعی بر اساس اصول علمی و قوانین بالادستی شد.
۶۰۰ میلیارد تومان برای نجات ریههای ایران
دبیر ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار با اشاره به گستردگی کانونهای بحرانی گرد و غبار در کشور اعلام کرد بیش از ۱۰ میلیون هکتار کانون فوق بحرانی گرد و غبار شناسایی شده و برای سال ۱۴۰۵ نیز اعتبار مستقلی به مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان برای مقابله با این بحران پیشبینی شده است.
انرژی خورشیدی در تهران زیر سایه کمبود بودجه
مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران با اشاره به اقدامات انجامشده برای توسعه انرژیهای تجدیدپذیر در پایتخت، محدودیتهای تأمین بودجه و اعتبارات لازم برای احداث نیروگاههای جدید را مهمترین مانع در این مسیر عنوان کرد و از اجرای پروژههای خورشیدی در بیش از ۱۰۰ نقطه شهر خبر داد.
تالابهای مرزی در محاصره قاچاقچیان |پیام ما
مدیرکل حفاظت محیطزیست هرمزگان با تشریح بحرانهای زیستمحیطی این استان، قاچاق سوخت را تهدیدی جدی برای تالابها و اکوسیستمهای ساحلی دانست. وی همچنین از پیشرفت ۸۰ درصدی طرح بازچرخانی پساب بندرعباس و تلاش برای مهار آلودگی هوای ناشی از صنایع و نیروگاهها خبر داد.
اخطار محیط زیست به ۲۵ شهرک و مجتمع منطقه ۲۲ تهران
سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران از شناسایی ۲۵ واحد شهرک و مجتمع مسکونی در منطقه ۲۲ خبر داد که امکان اتصال به شبکه جمعآوری فاضلاب شهری را دارند. به گفته محمد رستگاری، برای این واحدها اخطاریه صادر شده و آنها یک ماه فرصت دارند به شبکه فاضلاب شهری متصل شوند؛ در غیر این صورت، اقدام قضایی در دستور کار قرار میگیرد.
گاز فلر؛ گنجی پنهان با پتانسیل ۳۶۰ میلیون دلار درآمد
فلرسوزی با پیامدهای چندگانه نهتنها به تخریب محیطزیست منجر میشود، بلکه سلامت جوامع محلی را نیز به خطر میاندازد و هزینههای سنگینی را بر اقتصاد کشور تحمیل میکند؛ ازاینرو، این مسئله یک بازی چند سر باخت به شمار میآید. «یدالله سبوحی»، استاد دانشگاه و کارشناس در حوزه اقتصاد انرژی، در گفتوگو با «پیام ما» درباره فلرسوزی میگوید: «به طور روزانه حدود ۴۵ میلیون مترمکعب گاز در ایران سوزانده میشود؛ مقداری که در صورت بازیافت، معادل ۸ تا ۱۰ درصد از مصرف سالانه گاز کشور خواهد بود. درحالیکه صنایع برای هر مترمکعب گاز تا ۱۵ سنت هزینه میکنند.» او در این گفتوگو درباره پیامدهای اقتصادی فلرسوزی توضیح میدهد.
اراضی رهاشده به کانون گردوغبار تبدیل شدهاند
مدیرکل حفاظت محیطزیست استان اصفهان میگوید برنامه انتقال کورههای آجرپزی منطقه «قهاب» با وجود تعیین محل جدید، به دلیل موانع اجرایی و زیرساختی هنوز به نتیجه نرسیده و این بلاتکلیفی، نگرانی از تداوم فعالیت واحدها در محل فعلی را تشدید کرده است؛ همزمان بخشی از اراضی رهاشده شرق اصفهان نیز به منبع تولید گردوغبار و عامل تشدید آلودگی هوا تبدیل شدهاند.
مهمترین پیامدهای جنگ تحمیلی برای طبیعت ایران چیست؟
معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیطزیست گفت: آتشسوزیهای گسترده و آلودگیهای ناشی از جنگ تحمیلی ممکن است تا بیش از ۳۰ سال در طبیعت ماندگار شوند و زادآوری و رفتار طبیعی جانوران را مختل کنند.
