بایگانی مطالب : جامعه
مسئولیت اجتماعی شرکتی نباید به معامله تبدیل شود
|پیام ما| «مسئولیت اجتماعی شرکتی» یکی از مفاهیم نو در زمینهٔ توسعه پایدار و فعالیت اقتصادی بنگاههای اقتصادی است. انجام این طرح ها بخشی از رویکرد شرکتها در زمینهٔ پایداری Sustainability است اما در برخی از کشورهای جهان و از جمله ایران برخی طرح های داوطلبانه شرکت ها در زمینهء فعالیت های محیط زیستی و اجتماعی به محلی برای سرپوش گذاشتن بر دیگر اقدامات مخرب شرکتها در این حوزههاست. اکنون مدیرکل هوا و تغییراقلیم سازمان حفاظت محیط زیست هم یکی از مسئولانی که دربارهٔ تبعات این رویکرد هشدار میدهد. داریوش گل علیزاده دیروز در همایشی در بندر ماهشهر به صراحت گفته طرحهای مسئولیت اجتماعی شرکتی نباید به محلی برای بده بستان و معامله تبدیل شود.
چرخۀ حیات؛ کاهش ضایعات و استفادهٔ مجدد از منابع
ارزیابی چرخهٔ حیات (LCA) بهعنوان یک ابزار تحلیلی، پیامدهای محیط زیستی، اجتماعی و اقتصادی یک محصول، فرایند یا سیستم را در کل چرخهٔ حیات آن از استخراج مواد اولیه تا دفع و پایان عمر محصول مورد ارزیابی قرار میدهد. این رویکرد جامعنگر به تصمیمگیرندگان دیدگاهی ارزشمند در مورد پایداری ارائه میدهد. با کمیسازی تأثیرات سناریوهای مختلف، ارزیابی چرخهٔ حیات، صنایع را بهسمت شیوههای سازگارتر با محیط زیست سوق میدهد و رویکردی مبتنیبر داده برای صنایع فراهم میکند تا بتوانند انتخابهای آگاهانهای داشته باشند. این رویکرد با تجزیه و تحلیل اثرات محیط زیستی گزینهها و جایگزینهای مختلف، به شرکتها این امکان را میدهد که راهحلهای پایدار را اولویتبندی کنند. این رویکرد در طراحی و تولید محصول، بهینهسازی زنجیرهٔ تأمین، صنعت ساختمان و سازه، مدیریت پسماند، صنایع خودروسازی، گاز و پتروشیمی، کشاورزی و انرژی، برچسبگذاری و مارکتینگ محصولات کاربرد دارد و در زمینهٔ مدیریت پسماند، ارزیابی چرخهٔ حیات به شناسایی بهترین گزینههای پردازش پسماند از لحاظ محیط زیستی و طراحی سیستمهای مدیریت پسماند و تدوین سیاستهای اقتصاد چرخشی و کاهش تولید پسماند یاری میرساند و ابزاری جامع برای درک اثرات محیط زیستی و اجتماعی محصولات و فرایندهایی است که میتواند صنایع و مدیریت پسماند را بهسمت پایداری هدایت کند.
جرایم جدید رانندگی اعلام شد
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ جدول نمره منفی تخلفات رانندگی را تشریح کرد و شرایط ابطال گواهینامه رانندگی به دلیل داشتن نمره منفی را اعلام کرد.
گلرنگ مالک جدید «تپسی» شد
با خرید 70 درصد سهام تپسی به ارزش نهایی 2.1 هزار میلیارد تومان در تاریخ 15 و 16 بهمن، از این پس هلدینگ گلرنگ مالک اصلی یکی از بزرگترین استارتاپهای کشور خواهد بود.
جیب خالی کشاورزان از بازار میوه
جلال محمودزاده در رابطه با وضعیت بازار میوه گفت: پولی که به دست کشاورز می رسد بسیار پایین است؛ مثلا سیب را از کشاورز کیلویی ۱۲ هزار تومان می خرند که اصلا جوابگوی هزینه های کشاورز هم نیست اما در بازار بالای ۵۰ هزار تومان به فروش می رسانند که این سود به واسطه ها می رسد.
گردهمایی سالانه باستانشناسان ایران در جیرفت
در سفر رئیس پژوهشگاه میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی کشور به همراه رئیس پژوهشکده باستانشناسی وزارت میراثفرهنگی و مشاور رئیس پژوهشگاه میراثفرهنگی باهدف اتخاذ تصمیمات لازم دررابطهبا موضوعات پیرامون از محوطه تاریخی شهر قدیم جیرفت، کنار صندل و محطوط آباد و همچنین موزه میراثفرهنگی این شهرستان بازدید کردند.
موتورسیکلتهای برقی آماده حضور در خیابانهای پایتخت
مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و پایانههای مسافری شهر تهران گفت: متقاضیان موتورهای برقی حمل بار بعد از ثبت نام، نسبت به اسقاط موتورسیکلت فرسوده خود اقدام کرده و با پرداخت مبلغی به عنوان پیش پرداخت و در اقساط ۶۰ ماهه، صاحب موتورسیکلت برقی شوند.
گزینه «عجله دارم» گران فروشی و تخلف است
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: گزینه «عجله دارم» در تاکسیهای اینترنتی مصداق گران فروشی است.
اولویت کاهش آلودگی هوا با طرحهای زودبازده
مدتی است که مسئولان از سر تا ذیل از برقیسازی ناوگان حملونقل بهعنوان راهی برای مقابله با آلودگی هوا سخن میگویند و شهرداریها مداوم قول فعالیت اتوبوسها و موتورسیکلتها برقی بهجای ناوگان فرسودهٔ فعلی را میدهند. «علیرضا زاکانی»، شهردار تهران، حدود ۲۰ روز پیش در حاشیهٔ جلسهٔ هیئت دولت به رسانهها گفته بود دو هزار و ۶۹۴ اتوبوس برقی از طریق کمک دولت، تضامین شهرداری و تأمین مالی چینیها به ناوگان حملونقل اضافه خواهد شد. این درحالیاست که براساس آخرین گزارش مرکز پژوهشهای مجلس دربارهٔ تجربیات جهانی در برقیسازی ناوگان اتوبوسرانی شهری، هرچند برقیسازی ناوگان حملونقل یکی از راههای کاهش آلودگی هواست، اما مقرونبهصرفه نیست و لازم است اقدامات مدیریتی دیگری کنار آن انجام شود.
داستان یک احیای موفق در باکو
یک اقدام موفق در حفظ میراث تاریخی، شهری قدیمی در کشور آذربایجان را بهعنوان نقطهٔ گردشگری مورد توجه جهان بدل کرده است. «ایچری شهر» طی یکدههٔ اخیر و از زمانی که به فهرست جهانی یونسکو بهعنوان یک نمونهٔ تاریخی بهخوبی حفظشده از یک مجموعهٔ شهری اضافه شد، آذربایجان و بهویژه شهر باکو را به مقصدی ضروری برای مسافران سراسر جهان تبدیل کرد. شهری که تقریباً از اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی اقدامات حفاظتی برای میراث تاریخیاش را با معماران و صنعتگران بومی آغاز کرد و با نگاهی به گردشگری بینالمللی در کمتر از یکدهه به ایستگاه فهرست جهانی هم رسید. مطالعات و بررسیها نشان میدهد که تجربهٔ موفق این شهر در حفظ بافت و میراث تاریخی برای دو شهر بزرگ ایران هم قابلتکرار است و میتوان با رویکردی چندوجهی یک ظرفیت ویژه در این حوزه فراهم کرد.