بایگانی مطالب: منابع طبیعی
بهرهکشی از «هیرکانـــــی» را عادیسازی نکنید
«برداشت درختان شکسته و افتاده از هیرکانی» بر اساس تبصره یک ماده ۳۶ برنامه هفتم توسعه، این روزها با مخالفتهای گستردهای هم در میان کنشگران محیطزیست مواجه شده و هم انتقاد جمع زیادی از اساتید دانشگاه را به همراه داشته است. در همین زمینه کانون آسیبهای اجتماعی دانشگاه تهران نشست هماندیشی تشکلهای مردمنهاد و کنشگران محیطزیست را با عنوان «جنگلداری بهرهکشانه یا جنگلبانی امنیتساز» را در باغموزه «نگارستان» برگزار کرد. نشستی که در آن مدیران سازمان منابع طبیعی و منتقدان این طرح در کنار هم قرار گرفتند و استدلالهایشان را مطرح کردند.
«هشدار اقلیمی» تا «فرهنگ محیط زیست»
سازمان حفاظت محیط زیست برنامه روزشمار هفته ملی محیطزیست را که از شنبه ۱۶ خردادماه آغاز میشود، اعلام کرد. بر اساس این برنامه، شعارها و محورهای اجرایی این هفته به صورت مشترک برای اجرا در همه استانها ابلاغ شده و موضوعاتی از تغییر اقلیم، آلودگی هوا و مدیریت آب تا حفاظت از تالابها، اقتصاد چرخشی، انرژی پاک و فرهنگ محیط زیست را در بر میگیرد.
کشاورزان، مستأصل در مسیر راهآهنِ بلاتکلیف
| پیام ما | دولت و پیمانکار آن یعنی قرارگاه خاتمالانبیا برای تکمیل طرح راهآهن رشت - آستارا، در طول ۱۶۲ کیلومتر بر مبنای قانون تملک اراضی سال ۱۳۵۸ِ اراضی کشاورزان تالشی و رضوانشهری را به قیمتی غیرواقعی و با وعده پرداخت یکماهه تملک کردهاند. حالا با وجود تملک در سال ۱۴۰۴ و با گذشت سه ماه از سال ۱۴۰۵، نه پولی به کشاورزان پرداخت شده است و نه به آنان اجازه کشت داده میشود. نماینده شهروندان این دو منطقه در مجلس شورای اسلامی میگوید که حالا این کشاورزان، در سختترین روزهای اقتصادی کشور، در بنبست معیشتی گیرکرده و اراضی حاصلخیز آنان بدون پرداخت ریالی از سوی دولت یا هیچ شخص حقیقی یا حقوقی دیگری در این طرح از دستشان درآمده است. اتفاقی که هم معیشت خُرد اهالی را تحتتأثیر قرار داده است و هم موجب کاهش ظرفیت تولید برنج و صادرات محصولات باغی استان گیلان شده است.
