بایگانی مطالب: انرژی

حمایت همه‌جانبه شرکت ملی صنایع مس ایران از مرکز نوآوری شهید ستاری

غلامرضا ملاطاهری در جریان نشست با کارکنان مرکز نوآوری شهید ستاری، از تقویت ارتباط این مرکز با طرح‌های توسعه‌ای شرکت مس و حمایت از ایده‌های فناورانه خبر داد.

واقعیت پشت پرده مدینه فاضله «خورشیدی‌ها»

رئیس ساتبا اعلام می‌کند طی یک سال گذشته ۸۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی پروانه صادر شده؛ رقمی که سه تا چهار برابر کل ظرفیت پیش از دولت چهاردهم است. اما وقتی پای زمین‌های واقعی، قراردادهای بسته‌شده و بهره‌برداری عملی به میان می‌آید، تصویر متفاوتی از واقعیت آشکار می‌شود؛ از حدود ۲۸ هزار هکتار زمین تخصیص‌یافته که به‌صورت بالقوه می‌توانست ۱۸ هزار و ۶۰۰ مگاوات برق خورشیدی تولید کند، تنها چهار هزار و ۵۰۰ هکتار تحویل سرمایه‌گذاران شده و کمتر از هزار مگاوات برق به شبکه رسیده است. اما واقعیت میدانی نشان می‌دهد بسیاری از زمین‌ها نیمه‌تمام و بلاتکلیف مانده‌اند و بخش قابل‌توجهی از زمین‌ها حتی به سرمایه‌گذاران واقعی داده نشده است. از سوی دیگر، آمار مربوط به زمین‌های واگذارشده برای احداث نیروگاه خورشیدی از سوی سازمان‌های مختلف متفاوت اعلام می‌شود. سازمان منابع‌طبیعی کشور اعلام کرده بود ۲۰ هزار و ۲۳۴ هکتار زمین برای احداث نیروگاه خورشیدی به سازمان امور راضی اختصاص‌ یافته، اما آنچه سازمان امور اراضی به «پیام ما» ارائه می‌دهد، فاصله قابل‌توجهی با این عدد دارد.

نیروگاه خورشیدی دمیرگران قم با ظرفیت ۳ مگاوات آماده بهره‌برداری شد

امروز با حضور معاون وزیر نیرو و رئیس ساتبا، روند پیشرفت فیزیکی نیروگاه خورشیدی دمیرگران قم بررسی شد. این نیروگاه ۳ مگاواتی قرار است تا دو هفته آینده وارد مدار شود.

نظارت جدی شرکت ملی پخش بر جلوگیری از عرضه غیرمجاز مکمل در جایگاه‌ها

فریدون یاسمی، مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تهران اعلام کرد: بازرسی‌های میدانی به‌همراه نمایندگان دستگاه‌های نظارتی برای رسیدگی به شکایات مردمی و جلوگیری از فروش غیرمجاز مکمل در جایگاه‌های عرضه سوخت انجام می‌شود.

ذخایر سوخت نیروگاه‌ها مطلوب است

|پیام‌ما| زمستان سال گذشته، نبود سوخت کافی در نیروگاه‌ها، کمبود گاز و سوخت مایع یکی از علت تداوم خاموشی‌های تابستانه تا پاییز و زمستان اعلام شد. حالا در نخستین روز پاییز سخنگوی دولت می‌گوید نیروگاه‌های تجدیدپذیر به کمک کاهش مصرف سوخت برای تولید برق آمده‌اند و هم‌زمان وضعیت ذخیره‌سازی سوخت نیروگاهی نیز شرایط مطلوب‌تری دارد. «فاطمه مهاجرانی» در پاسخ «پیام‌ ما» گفت: «ذخایر سوخت در نیروگاه‌ها وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته دارد. سال ۱۴۰۳ من این عدد را اعلام کرده بودم که ذخایر سوخت ما در اول شهریور سال گذشته، حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد کمتر از اول شهریور ۱۴۰۲ بود. امسال شرایط بهتر است، اما همچنان موضوع مدیریت مصرف موضوع بسیار جدی‌ای است. افزایش تولید یک موضوع است و جلوگیری از افت فشار و تلفات و مدیریت مصرف موضوع دیگری است که باید روی آن کار شود.»‌

بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۲۸۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در کشور

محسن طرزطلب، معاون وزیر نیرو و رئیس ساتبا، در آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۲۸۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی اعلام کرد: ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور طی یک سال گذشته با رشد ۱۰۰ درصدی همراه بوده و امروز شاهد بهره‌برداری از ۲۰۵ مگاوات و آغاز عملیات اجرایی ۷۵ مگاوات نیروگاه خورشیدی در سراسر کشور هستیم.

بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۲۸۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در کشور

با حضور وزیر نیرو، فردا مراسم بهره‌برداری از ۲۰۵ مگاوات نیروگاه خورشیدی و آغاز عملیات اجرایی ۷۵ مگاوات دیگر در سراسر کشور برگزار خواهد شد. این طرح‌ها با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۸۴۰۰ میلیارد تومان و با هدف ارتقای ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر ایران اجرا می‌شوند.

مصوبه هیأت دولت برای توسعه طرح‌های تجدیدپذیر و کاهش وابستگی به سوخت‌ فسیلی

در راستای اجرای قانون برنامه هفتم پیشرفت، هیأت دولت طرح توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر را به‌عنوان یکی از طرح‌های پیشران کشور ابلاغ کرد. این طرح با هدف کاهش ناترازی انرژی، افزایش ظرفیت نیروگاهی و کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی اجرا می‌شود.

مسوولیت اجتماعی در مصرف انرژی؛ گامی برای کاهش هزینه‌ها و پایداری شبکه برق

مصطفی رجبی‌مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر، اعلام کرد بیش از ۷۵ درصد مشترکان برق در محدوده الگوی مصرف قرار دارند و از تعرفه‌های حمایتی بهره‌مند می‌شوند. وی تأکید کرد: مصرف بهینه انرژی علاوه بر کاهش هزینه قبض خانوار، به عدالت در توزیع یارانه‌ها و پایداری صنعت برق کمک می‌کند.

تشکیل سازمان جدید برای انرژی

|پیام‌ما| بعد از گذشت دو سال از زمان تصویب برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی و تعیین زمان تشکیل سازمانی با عنوان «سازمان بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی انرژی» طی یک‌ساله نخست دولت چهاردهم، دولت عاقبت برای تشکیل آن تصمیم گرفت و با دستور رئيس‌جمهوری برنامه‌های تدوین و تصویب اساسنامه این سازمان تا پایان شهریور امسال در حال انجام است. سازمانی که قرار است طرف «تقاضا» را به‌جای «تولید» هدف قرار دهد. مجلس شورای اسلامی از ایجاد این سازمان که البته تکلیف قانونی دولت نیز است، حمایت می‌‎کند؛ اما همچنان منتقدانی هستند که می‌گویند دولت به‌جای چابک و کوچک‌سازی خود و به‌رغم مصوبه منع تشکیل سازمان جدید، بار مالی جدیدی روی دوش خودش می‌گذارد. با همه این تفاسیر حامیان این طرح نیز می‌گویند وزارت نفت و نیرو، به‌دلیل ماهیت ذاتی خود در تمرکز بر تولید، از عهده بهینه‌سازی مصرف بر نخواهند آمد و نیاز به سازمان دیگری احساس می‌شود.