بایگانی مطالب: انرژی
رشد 58درصدی ظرفیت تجدیدپذیرها در یک سال اخیر
معاون برنامه ریزی ونوآوری ساتبا چ از شتاب گرفتن روند توسعه انرژیهای تجدیدپذیر خبر داد و گفت این رشد هنوز با اهداف فاصله دارد.
موج جدید گرما مصرف برق کشور را دوباره افزایش میدهد
مدیر بهرهبرداری و کنترل شبکه برق کشور اعلام کرد: با آغاز موج جدید گرما در روزهای پایانی مرداد و اوایل شهریور، مصرف برق کشور بار دیگر روند افزایشی خواهد داشت و همراهی مردم در ساعات اوج مصرف برای حفظ پایداری شبکه حیاتی است.
تأمین نفتگاز صنایع، معادن و اصناف تسهیل شد
محدودیت سقف نفتگاز تخصیصی به صنایع، معادن و اصناف، بنا بر ابلاغیه جدید شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران برداشته خواهد شد و متقاضیان برای دریافت مازاد بر سهمیه میتوانند از طریق سازوکار عرضه فیزیکی نفتگاز در بورس انرژی، نسبت به تأمین نیاز خود اقدام کنند.
بهره برداری از دو نیروگاه خورشیدی آغاز می شود
در نخستین گام آغاز رسمی پویش آباد ایران، بهره برداری از دو نیروگاه خورشیدی فردا سه شنبه ۲۸ مرداد ماه با حضور وزیر نیرو در استان قزوین آغاز می شود.
هدفگذاری ۳۰ هزار مگاواتی دولت در زمینه انرژی های تجدیدپذیر
ظرفیت نیروگاه های خورشیدی تا پایان امسال به ۷ هزار مگاوات می رسد هم اکنون ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر ۱۹۰۰ مگاوات است که تا چند روز اینده این میزان به بیش از ۲ هزار مگاوات خواهد رسید
فراخوان مشارکت در احداث نیروگاه خورشیدی با سرمایهگذاری صندوق توسعه ملی
سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی برق (ساتبا) از کلیه متقاضیان حقوقی دارای قرارداد احداث نیروگاه خورشیدی با ظرفیت سه مگاوات و بیشتر دعوت کرد برای ثبت درخواست در فراخوان احداث ۷۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی با سرمایهگذاری صندوق توسعه ملی به سامانه سانا مراجعه کنند.
چالش ملی هدررفت انرژی در ساختمانها
این رقم تکاندهنده حاصل بیتوجهی به عایقبندی، پنجرههای نامرغوب و سیستمهای گرمایشی و سرمایشی ناکارآمد در ساختوسازهاست. در حالی که ویرایش پنجم «مبحث۱۹» مقررات ملی ساختمان اخیرا از سوی معاون وزیر راهوشهرسازی به وزارت کشور اعلام و از دیماه۱۴۰۴ اجرایی میشود، بسیاری از سازندگان به دلیل افزایش هزینهها و رقابت ناسالم در بازار مسکن ارزان، این الزامات را تاکنون نادیده گرفتهاند.
رشد ۵۳ درصدی ظرفیت نیروگاههای تجدیدپذیر در دولت چهاردهم
معاون وزیر نیرو از رشد ۵۳ درصدی ظرفیت نصبشده نیروگاههای تجدیدپذیر در دولت چهاردهم خبر داد و گفت: ظرفیت نیروگاههای تجدیدپذیر کشور از ابتدای صنعت برق تا پایان تیرماه ۱۴۰۳ به ۱۲۲۵ مگاوات رسیده بود که در یکسال گذشته با رشد ۵۳ درصدی به ۱۸۶۸ مگاوات افزایش یافته است و با تکمیل پروژه های در دست اجرا تا پایان سال به 7000 مگاوات خواهد رسید.
خاموشی در خانه، حذف از بازار منطقه
ایران کشوری که خودش با محدودیتهای جدی تأمین انرژی مواجه است و صنایعش با کمبود برق روبهرو هستند، جریان برقش به همسایه صادر میشود، اما میزان آن بهشدت کاهش داشته است. برق صادراتی به عراق متوقف شده و در افغانستان طبق قرارداد جریان دارد و میزان آن کمتر از کل واردات برق کشور است. بااینحال، کارشناسان معتقدند قطع صادرات برق از سوی ایران، با وجود ناترازی شدید بهنفع منافع ملی کشور نیست؛ چراکه با همه مشکلات تأمین برق در داخل، صادرات انرژی اقدامی راهبردی است. در خلأ انرژی ایران در سالهای ناترازی، کشورهای همسایه، برق خود را از بازار دیگری تأمین میکنند و دیگر جایی برای ایران نخواهد ماند؛ خطری که ایران را تهدید میکند.
تعطیلی شنبهها، بهینهسازی انرژی یا توسعه اقتصادی؟
تعطیلی شنبهها که پیشتر بهدلایل اقتصادی مطرح شد، اینبار از سوی سخنگوی دولت به موضوع ناترازی انرژی گره خورد و اختیار آن به استانداران سپرده شد. «حمیدرضا صالحی»، نایبرئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، در گفتوگو با «پیام ما» با استقبال از تصمیم استانیسازی تعطیلی شنبهها، ارتباط مستقیم این موضوع با جبران ناترازی انرژی را رد کرد و گفت: «مصرف انرژی ممکن است در طول روزهای هفته به تعادل برسد، اما مسئله کمبود انرژی فراتر از تعطیلی روزهای هفته بوده و راهحل خود را دارد.»
