بایگانی مطالب: انرژی
درآمدزایی به قیمت آلودگی هوا
کشور در تابستانها با قطعیهای گسترده برق و زمستانها با بحران شدید کمبود گاز مواجه است. وضعیت ناترازیهای این دو بخش بهشکلی است که دولت برای تأمین برق زمستانه ناچار است در کمبود گاز و سوخت مایع از مازوت، یکی از آلایندههای معروف هوای ایران، استفاده کند. حالا این سؤال اساسی مطرح میشود که چرا دولت همچنان بهدنبال صادرات برق است؟ درحالیکه اخبار این روزها از از سرگیری صادرات برق به افغانستان و پاکستان حکایت دارند، آیا در شرایط بحرانی انرژی، این تصمیم واقعاً بهنفع مردم و صنایع داخلی است؟ یا اینکه این سیاست، بیشتر بهدنبال منافع اقتصادی کوتاهمدت است و منافع بلندمدت داخلی را قربانی میکند؟ بخش خصوصی صنعت برق معتقد است در این شرایط، اولویت باید تأمین نیازهای داخلی باشد و برنامههایی مانند تبدیل ایران به «هاب انرژی منطقه» باید به تعویق بیفتند؛ بهویژه زمانی که تأمین برق بیشتر برای صادرات، بهمعنی مصرف بیشتر مازوت و سوخت مایع در نیروگاههاست.
صرفهجویی ۱۰ هزار مگاواتی برق با اجرای مقررات ملی ساختمان
مجری هوشمندسازی صنعت برق کشور با تأکید بر اهمیت اجرای دقیق مقررات ملی ساختمان در مدیریت مصرف انرژی گفت: اجرای کامل مبحث ۱۹ و استفاده از تجهیزات با راندمان بالا میتواند معادل ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید صرفهجویی ایجاد کند؛ اقدامی که ارزش آن بیش از ۳۰ میلیارد دلار برآورد میشود.
رشد ۴۵ درصدی معاملات خارج از بازار برق در نیمه نخست امسال
مدیر دفتر معاملات شرکت مدیریت شبکه برق ایران اعلام کرد: حجم معاملات خارج از بازار برق کشور شامل بورس انرژی و قراردادهای دوجانبه در ششماهه نخست سال جاری به ۵۷.۶ میلیارد کیلوواتساعت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۴۵ درصدی را نشان میدهد.
قرارداد خط لوله جدید پارس به امضا رسید
در مراسمی با حضور مدیران ارشد صنعت نفت، قرارداد احداث خط لوله انتقال فرآوردههای نفتی پارس با هدف تأمین و توزیع بهینه سوخت استان فارس و کاهش تردد جادهای به امضا رسید. این طرح با سرمایهگذاری ۱۵۰ میلیون یورو، یکی از پروژههای مهم توسعه زیرساخت انتقال انرژی کشور به شمار میرود.
رونمایی از نخستین نمونه ترانسفورماتور ویژه نیروگاه های خورشیدی ساخت داخل
در مراسمی با حضور محسن طرزطلب، معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان ساتبا، نخستین ترانسفورماتور ویژه نیروگاههای خورشیدی ساخت داخل رونمایی شد. همزمان تفاهمنامهای میان ساتبا و شرکت ایرانترانسفو برای تأمین تجهیزات نیروگاههای خورشیدی و سرمایهگذاری در احداث آنها امضا شد.
توزیع سالانه ۵۵ میلیارد دلار سوخت در ایران
محمدصادق عظیمیفر، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، با اعلام توزیع سالانه ۵۵ میلیارد دلار سوخت در کشور گفت: «تحول دیجیتال و استقرار نظام حکمرانی دادهمحور، نقش مهمی در جلوگیری از هدررفت منابع عظیم سوخت کشور دارد و میتواند بهرهوری صنعت پالایش و پخش را تا ۱۰ درصد افزایش دهد.»
رکورد ذخیرهسازی سوخت نیروگاهی در آستانه زمستان شکسته شد
در آستانه فصل سرد سال، شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران موفق شد با ذخیره بیش از ۳.۲ میلیارد لیتر نفتگاز در نیروگاهها، رکورد جدیدی در حوزه ذخیرهسازی سوخت نیروگاهی به ثبت برساند. همچنین با اجرای طرحهای مدیریت مصرف، مصرف روزانه نفتگاز بیش از ۳ میلیون لیتر کاهش یافته است.
ادغام منابع تجدیدپذیر توزیع شده تجربه ای برای ساخت شبکه هوشمند برق در جهان
بررسیهای گروه بینالملل ساتبا از گزارشهای آژانس بینالمللی انرژی (IEA) نشان میدهد چین طی سالهای اخیر تمرکز ویژهای بر ادغام منابع انرژی توزیعشده (DERs) در شبکه برق ملی خود داشته است؛ رویکردی که میتواند بهعنوان الگویی جهانی برای توسعه شبکههای هوشمند و انرژیهای تجدیدپذیر مطرح شود.
توسعه تجدیدپذیرها، پول میخواهد نه دستور
|پیام ما|باوجود اینکه وزارت نیروی دولت چهاردهم وعده داده بود طی چهار سال بیش از ۳۰ هزار مگاوات برق تجدیدپذیر تولید میکند، اما تاکنون حتی یکدهم مجوزهای صادرشده برای احداث نیروگاه خورشیدی یا سایر تجدیدپذیرها به شبکه و مدار توزیع برق وارد نشده است. نزدیکی زمستان و احتمال بیگاز ماندن نیروگاهها مانند سال گذشته و ترس دولت از تکرار خاموشی در روزهای سرد، باعث شد رئیسجمهوری نیز مستقیماً در مورد این بخش دستور صادر کند: «پنلهای خورشیدی نباید در گمرک بمانند.» کارشناسان میگویند به رئیسجمهوری آدرس غلط دادهاند. از یکسو، تحریمها باعث شده است ایران فقط بتواند از چین پنل وارد کند که بهخودیخود پروسه بسیار طولانی است. از سوی دیگر، درصورت ترخیص پنل از گمرک هم، دولت سهم ۸۰ درصدی خود از تأمین مالی احداث نیروگاهها را محقق و پرداخت نمیکند. مشکل اصلی در این دو بخش است، نه ترخیص گمرک.
آغاز عملیات اجرایی ۶۵۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر با حضور رئیسجمهور
در مراسمی با حضور برخط دکتر مسعود پزشکیان، رئیسجمهور، ۲۵۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی جدید در سراسر کشور به بهرهبرداری رسید و عملیات اجرایی ۴۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی دیگر در تهران آغاز شد. این طرحها با هدف توسعه انرژیهای تجدیدپذیر، کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از انتشار گازهای گلخانهای اجرا میشوند.
