بایگانی مطالب: انرژی

اتصال نزدیک به ۱۴ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر به شبکه برق

 باتوجه‌به افزایش درخواست‌های بخش خصوصی در توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و تسریع در فرایند بررسی فنی و صدور مجوز اتصال به شبکه این نیروگاه‌ها، یکی از مهم‌ترین راهبردهای صنعت برق برای حفظ پایداری شبکه و جبران ناترازی موجود همگام با مشارکت مناسب بخش خصوصی در این حوزه است.
پنل خورشیدی

ژئوپلتیک سبز در جهان جدید

ژئوپلتیک سبز، میدان بازی جدیدی در فضای سیاست بین‌الملل است. از حدود ۲۵ سال قبل، کشورهای شمال جهانی (قاره اروپا و شمال قاره آمریکا) بارها در سازمان‌های بین‌المللی تکرار کرده‌اند زمان انکار به پایان رسیده است و نوع جدید از روابط سیاسی و استراتژیک برپایه آنچه «ژئوپلتیک سبز» نام دارد، در حال شکل‌گیری است. این نوع جدید از روابط بین‌الملل به ما می‌آموزد «سبز شدن» یک میدان بازی جدید و نیازمند یادگیری و مطالعات دقیق است. این برنامه‌ریزی از سوی کشورهای توسعه‌یافته در سازمان‌های بین‌المللی شروع شده و شکل گرفته است و بیانگر هدف نهایی این کشورها برای رسیدن به اهداف زیست‌محیطی آنها است. اما رسیدن به این نقطه، نیازمند چه نوع روابط و سیاستگذاری‌هایی است؟

استاندار تهران: عملیات اجرایی نصب ۱۵۵۰ مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر در استان آغاز شد

استاندار تهران از آغاز عملیات اجرایی نصب نیروگاه‌های تجدیدپذیر با ظرفیت ۱۵۵۰ مگاوات در استان خبر داد و اعلام کرد پیش‌بینی می‌شود بخش قابل توجهی از این ظرفیت سال آینده وارد مدار بهره‌برداری شود.

وقتی کیفیت روی کاغذ می‌ماند

صنعت حفاری ایران سال‌هاست با مسائلی دست‌وپنجه نرم می‌کند که کمتر به‌صورت شفاف درباره آنها گفت‌وگو شده است؛ از نبود داده‌های قابل‌اتکا و ضعف استانداردهای ملی گرفته تا تصمیم‌گیری‌هایی که هزینه‌های پنهان سنگینی به عملیات تحمیل می‌کنند. این گفت‌وگو، به بررسی چالش‌های ایمنی، کیفیت و حفاظت محیط‌زیست در صنعت حفاری می‌پردازد؛ حوزه‌ای که هنوز در بسیاری از موارد «هزینه» تلقی می‌شود، نه سرمایه. «احسان طبیبیان»، دبیر کمیسیون مدیریت کیفیت، بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست (QHSE) انجمن حفاری، در گفت‌وگو با «پیام ما» از شکاف میان گزارش و میدان، ضعف فرهنگ کیفیت، ضرورت داده‌محور شدن کنترل کیفیت، نقش آموزش و استانداردهای ملی و همچنین آینده مدیریت کیفیت، بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست در سایه فناوری‌های نوین می‌گوید.

کودتای انرژی

|پیام ما| بامداد شنبه، ۱۳ دی‌ماه، جهان با خبری لرزید که اگرچه سال‌ها در سایه تهدیدها و تحریم‌ها محتمل به نظر می‌رسید، اما ابعاد و سرعت وقوع آن تمامی تحلیلگران ژئوپلیتیک را غافلگیر کرد. عملیات نظامی ایالات متحده در خاک ونزوئلا که از نخستین ساعات ۳ ژانویه ۲۰۲۶ آغاز شد، فراتر از یک تغییر رژیم ساده، نشان‌دهنده یک جابه‌جایی بنیادین در صف‌بندی‌های قدرت جهانی و مدیریت منابع راهبردی انرژی در نیمکره غربی است. گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که نیروهای آمریکایی باهدف قراردادن مراکز حساس نظامی در کاراکاس و ایالت‌های هم‌جوار، در عملیاتی برق‌آسا مدعی بازداشت نیکولاس مادورو و انتقال او به خارج از مرزهای ونزوئلا شده‌اند. این رویداد که دونالد ترامپ آن را یک «حمله گسترده و موفق» نامیده، اکنون ونزوئلا را در آستانه یک دوران جدید و نامعلوم قرار داده است.

مازوت ماند، میکروفون قطع شد

|پیام ما| «مسئولان دولت از مرگ مردم بر اثر آلودگی هوا ناراحت نمی‌شوند.» این جمله «حمید اخوان»، نماینده فعالان مدنی اراک، در جلسه کارگروه ملی آلودگی هوا که چند روز قبل برگزار شد، واکنش تند «محمدجعفر قائم‌پناه»، معاون اجرایی رئیس‌جمهور، را به‌دنبال داشت و کار تا جایی پیش رفت که میکروفون اخوان قطع و اجازه صحبت از او گرفته شد. این جلسه که با محوریت آلودگی هوای این شهر صنعتی برگزار شده بود، مصوباتی چون کاهش ۵۰ درصدی مصرف مازوت در نیروگاه شازند تا سال آینده با بهره‌گیری از سوخت‌های جایگزین از جمله LPG و SNG را به‌دنبال داشت، اما این مصوبات نتوانست مدل مواجهه نماینده دولت و بی‌نتیجه ماندن بسیاری از این مصوبات در سال‌های گذشته را از یاد فعالان و مردم اراک ببرد.

تبادل انرژی به‌جای خام‌فروشی

|پیام ما| معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر توسعه تجارت انرژی با اتحادیه اوراسیا ابراز امیدواری کرد ایران به مرکز تجارت مبادلات انرژی تبدیل منطقه تبدیل شود. یک کارشناس اقتصاد انرژی در گفت‌وگو با «پیام ما» ضمن استقبال از سخنان عارف، بر لزوم توسعه زیرساخت‌ها برای تبدیل ایران به هاب مبادلات انرژی منطقه تأکید کرد.

طرح تولید بنزین یورو ۵ پالایشگاه تهران به بهره‌برداری می‌رسد

طرح احداث واحدهای تصفیه نفتای سنگین، CCR و کاهش بنزن در پالایشگاه نفت تهران با هدف افزایش کیفیت و ظرفیت تولید بنزین و ایجاد ارزش افزوده در زنجیره پایین‌دستی به پیشرفت قابل توجهی رسیده و پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری برسد.طرح احداث واحدهای تصفیه نفتای سنگین، CCR و کاهش بنزن در پالایشگاه نفت تهران با هدف افزایش کیفیت و ظرفیت تولید بنزین و ایجاد ارزش افزوده در زنجیره پایین‌دستی به پیشرفت قابل توجهی رسیده و پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری برسد.

نفت خط لوله جدید سبزآب – شازند به پالایشگاه شازند رسید

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران از افزایش ظرفیت انتقال نفت خام از جنوب به مرکز و شمال کشور با بهره‌برداری از خط لوله جدید انتقال نفت خام سبزآب - شازند خبر داد و گفت: برای نخستین بار محموله نفت خام از طریق این خط لوله جدید به پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند رسید.

آغاز عملیات اجرایی دو نیروگاه خورشیدی در شرقی‌ترین نقطه کشور

عملیات اجرایی دو نیروگاه خورشیدی به ظرفیت‌های ۱۰۰ و ۳۰ مگاوات در منطقه سراوان استان سیستان و بلوچستان، با حضور معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) آغاز شد؛ پروژه‌هایی که نقش مهمی در افزایش پایداری شبکه برق و کاهش ناترازی انرژی در شرق کشور ایفا خواهند کرد.