بایگانی مطالب برچسب: بیمارستان
تنها و درخودمانده
اوتیسم، بیماریای که تا چند سال قبل تنها حدود ۲ درصد از جامعه ایران از وجود آن آگاه بودند، امروزه به یک بیماری شناخته شده تبدیل شده است، بااینحال بهرغم بهرسمیتشناختن آن، افراد مبتلا که حدود ۱.۵ تا ۲ درصد جامعه ایران را شکل میدهند، با چالشهای متعددی مانند کمبود خدمات دندانپزشکی، داروهای گرانقیمت و سطح پایین پذیرش اجتماعی مواجهاند.
زمین در تب، ویروسها در حرکت
کارشناسان سالها هشدار دادهاند که گرمایش زمین، جنگلزدایی و تغییرات چشمگیر در زیستگاههای طبیعی مسیرهای تازهای برای عبور ویروسهای حیاتوحش بهسوی انسان باز میکند. حالا شیوع «ویروس آند» - گونهای از هانتاویروس - روی یک کشتی گردشگری در قطب جنوب، نمونهای تکاندهنده از همین روند است؛ حادثهای که نشان میدهد چگونه تغییر اقلیم میتواند بیماریهای نادر را به انسانها در دورافتادهترین نقاط جهان برساند.
سپیدپوشان ناراضــی
شیرینی برآوردهشدن یک آرزوی ۱۵ساله در جامعه پرستاری کشور برای اجرای قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری، بهرغم اینکه در سال ۱۴۰۰ به مرحله اجرا درآمد بلافاصله جای خود را به یک نارضایتی عمیق از نحوه اجرای و به گفته فعالان صنفی پرستاری عمیقترشدن شکاف بیعدالتی بین آنان و سایر گروههای درمانی شد.
کودکان شیرخوارگاهها دوباره آواره جنگی شدند
شیرخوارگاه آمنه روز نهم اسفند و بعد از حمله اسرائیل و آمریکا تخلیه شد. خبر را «حمیدرضا الوند»، مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور، اعلام کرد. وضعیت در سایر مراکز نگهداری از کودکان هم آشفته است. بچههای «مهرطه» ابتدا به دماوند رفته و حالا ۲۵ دختر ساکن این مؤسسه بین مربیان تقسیم شده و با آنها راهی شهرهایی غیر از تهران شدهاند. «سیدحسن موسوی چلک»، معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور به «پیام ما» میگوید: «اجازه جابهجایی به ۳۴ شیرخوارگاه و ۷۰۰ مرکز نگهداری کودکان در سراسر کشور داده شده تا اگر در نزدیکی مراکز حساس قرار دارند، جابهجا شوند و به نقاط امن بروند.»
آگهی فروش یک بیمارستان در تهران خبرساز شد/ اعلام شرط عجیب برای بازدید/ ماجرا چیست؟
۲ روایت بیمارستان فارابی از مجروحان حوادث اخیر
بیمارستان فوقتخصصی چشم پزشکی فارابی تهران به عنوان قطب درمان بیماریها و آسیبهای چشمی کشور، این روزها خط مقدم درمان مجروحان حوادث اخیر در سراسر کشور است و با بسیج نیروها و امکانات به صورت رایگان برای حفظ چشم و بازگشت بینایی آسیبدیدگان تلاش میکنند، تلاشی که جلوهای از مسئولیتپذیری کادر درمان و نظام سلامت است.
بیمارستان نمیتواند به مجروح «نه» بگوید
دو هفته از آغاز اعتراضات در کشور میگذرد که با گسترش دامنه و تغییر شکل آن، بسیاری از معترضان، نیروهای امنیتی و رهگذران، مصدوم شدهاند و نیاز به خدمات درمانی پیدا کردهاند. همزمان شنیدهها و گزارشهایی از عدم پذیرش مجروحان در برخی بیمارستانها یا ممانعت از مراجعه به این مراکز وجود دارد. «حسین کرمانپور»، سخنگوی وزارت بهداشت، به «پیام ما» میگوید: «وزارت بهداشت هیچ گزارشی در این رابطه دریافت نکرده است. ضمن اینکه هیچ بیمارستانی نمیتواند به مجروح و بیمار اورژانسی «نه» بگوید.»
تبعیض، پرستاران را فرسوده و بیانگیزه کرده است
کمبود شدید نیرو و شیفتهای طاقتفرسا، مهاجرت به خارج از کشور و ترک شغل در میان پرستاران و تبعیضهای شغلی علیه آنان، موجب شده است «محمد شریفیمقدم»، دبیرکل خانه پرستار، وضعیت پرستاری در ایران را بحرانی بداند. او در گفتوگو با «پیام ما» میگوید: فشار کاری، تبعیض در پرداختها و اجرای ناقص قانون تعرفهگذاری، پرستاری را به یکی از فرسایندهترین مشاغل کشور بدل کرده است.
