بایگانی مطالب برچسب: شینا انصاری

در چارچوب قانون پیگیر توقف اجرای حکم هستم

|پیام ما| یوسف فرهادی بابادی، فعال محیط زیست خبر از اجرایی شدن یک سال حبس تعزیری‌اش داد و در شبکهٔ اجتماعی ایکس نوشت «شعبه ۱ اجرای احكام كیفری دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۳ (شهید مقدس «امنیت») تهران، پنج روز مهلت داده است تا برای اجرای حکم یک سال حبس خودم را معرفی کنم.» ماجرای شکایت از او به سال گذشته دربارهٔ فعالیت‌هایش علیه پروژه‌های سدسازی و انتقال آب برمی‌گردد. او همچنین نوشته در سال ۱۳۹۷ نیز شکایتی از او شد و در کیفرخواست، مخالفت با اجرای پروژه‌های انتقال بین‌حوضه‌ای آب عنوان شده بود. شکایت فعلی اما برای فرهادی‌ بابادی یک سال حبس به‌دنبال آورده که امید است در روزهای باقیمانده تا زمان معرفی برای اجرای حکم، تغییری در اجرایی شدنش ایجاد شود.

سازمان محیط‌زیست از اعیان و سازمان منابع طبیعی از عرصۀ تالاب شادگان محافظت کند

«زمان بذل‌وبخشش از منابع طبیعی کشور سپری شده‌است.» این را «شینا انصاری» رئیس جدید سازمان حفاظت محیط‌زیست در روز معارفه‌اش اعلام کرد. یک هفته بعد از اینکه «پیام‌ ما» خبر کاهش ۱۴ هزار هکتاری نقشۀ تالاب بین‌المللی شادگان در خوزستان را برای ساخت پتروشیمی منتشر کرد، هم‌زمان تخریب جنگل الیمالات مازندران برای اجرای طرح گردشگری، واکنش کنشگران محیط‌زیست را به دنبال داشت و قبل‌تر واگذاری بخشی از تالاب میانکاله برای ساخت پتروشیمی بود که با اعتراض مواجه شد. «میرشکار» مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان، در گفت‌وگویی با «ایرنا»، اگرچه کاهش نقشۀ ثبت‌شدۀ تالاب شادگان در رامسر سایت را رد کرده، اما تأیید کرد که «حد بستر و حریم این تالاب، اخیراً توسط سازمان آب و برق خوزستان بازنگری و اصلاح شده است.»

یا همه پیروز می‌شویم یا همه شکست می‌خوریم

|پیام ما| وَقُل رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا «بگو: پروردگارا، مرا [در هر كارى] به راستى درآر و به راستى بيرون آر و از جانب خود، يارى‌كنندۀ توانايى برايم قرار ده» (سورۀ اسرا،‌ آیۀ ۸۰) «شینا انصاری» رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، با این آیه سخنان خود را در مراسم تودیع و معارفۀ ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست شروع کرد و با غزلی از حافظ، به گفته‌هایش خاتمه داد: «هر آن که جانبِ اهلِ خدا نگه دارد/ خُداش در همه حال از بلا نگه دارد/ حدیثِ دوست نگویم مگر به حضرتِ دوست/ که آشنا، سخنِ آشنا نگه دارد/ دلا مَعاش چنان کن که گر بلغزد پای/ فرشته‌ات به دو دستِ دعا نگه دارد/ غبارِ راهگذارت کجاست تا حافظ/ به یادگارِ نسیمِ صبا نگه دارد» او در گفته‌هایش بر ابرچالش‌های محیط‌زیست تأکید کرد، از بحران فرونشست و خشکیدگی تالاب‌ها گفت و در نهایت از همه خواست، در کنار هم برای رفع آن‌ها بکوشند. او تأکید کرد: «این مناصب عاریتی است و بقایی در آن‌ها نیست. از همۀ همکاران سازمان محیط‌زیست، تشکل‌های مردم‌نهاد،‌ فعالان، کارشناسان و متخصصان می‌خواهم، کمک کنید تا در این فرصت بسیار کوتاه با همگرایی و هم‌افزایی، اقدامات خوبی انجام دهیم و در مواجهه با مسائل و مشکلات محیط‌زیستی، قدم‌های درخوری را برای کشور عزیزمان برداریم تا با یاری خداوند، منشأ خیر و اثر باشیم.»

حل مسائل محیط‌زیست بدون مشارکت اجتماعی امکان‌پذیر نیست

شینا انصاری، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در مراسم تکریم و معارفه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، بیان کرد: حل مسائل و مشکلات کشور به‌ویژه محیط‌زیست بدون جلب آرای عمومی و مشارکت اجتماعی امکان‌پذیر نخواهد بود و ما برای به‌کارگیری این ظرفیت همه تلاش خود را به کار خواهیم گرفت.

ضرورت رجوع به تخصص‌گرایی در محیط‌زیست

در جوامع مترقی که دوران صنعتی‌شدن اقتصاد و رشد اقتصادی را با شتاب طی کرده‌اند، توسعه به روندی رسیده که تمامی مؤلفه‌های پایداری در آن نسبتاً برابر حرکت می‌کنند. به‌عبارت دیگر، اضلاع توسعۀ پایدار شامل اقتصاد، اجتماع و فرهنگ، به‌صورت هم‌زمان در حال رشد بوده و سبقت‌گرفتن هر شاخص از دیگری، با سرعت ملایم بوده و تفاوت معناداری در روند توسعه ایجاد نمی‌کند. در ایران اما در طی پنجاه سال گذشته، برنامه‌های توسعه عموماً به‌صورت تک‌بعدی و صرفاً به دنبال رشد اقتصادی حاصل از فروش منابع زیرزمینی چون نفت و گاز و مشتقات آن یا خام‌فروشی محصولات معدنی بوده که بارها نیز رهبری انقلاب دراین‌باره تذکراتی را مطرح کرده است.
سازمان حفاظت محیط زیست

«الیمالات» زیر تیغ

|پیام ما| از فروردین‌ماه امسال و روزهای تعطیل نوروز که ماجرای قطع بیش از چهار هزار اصله درخت در الیمالات نور توسط پیمانکار «مجموعۀ گردشگری سد الیمالات» خبری شد، تاکنون این منطقه روی خوش به خود ندیده. در روزهای اخیر باز هم خبر انتقال سازه‌های سنگین توسط پیمانکار به این نقطۀ جنگلی آمد و بعد هم نیروی یگان حفاظت شهرستان نور و سرپرست ادارۀ کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - ساری از توقف فعالیت آن‌ها خبر دادند؛ هرچند این مداخله و توقف فعالیت به‌موقع نبود و این ادارات بعد از جنجالی‌شدن ماجرا در فضای مجازی، وارد عمل شدند. درعین‌حال گزارش‌هایی از برخورد با فعالان محیط‌زیست منطقه در روزهای اخیر نیز به گوش می‌رسد. فعالان می‌گویند حالا که «محمد کریمی» دادستان مرکز مازندران که از افراد خوش‌نام و حامی محیط‌زیست بود از این سمت کنار رفته، راه برای تخریب هم بیش از پیش باز است. کریمی در فروردین‌ماه امسال، ضمن بازدید از منطقه، در حکمی بخش پارکینگ و باجۀ غیرقانونی دریافت وجه در مجتمع گردشگری الیمالات را پلمپ و با مسببان قطع درختان برخورد کرده و از آن‌ها خسارت گرفته بود.

«مشارکت» حلقۀ مفقوده محیط‌زیست

«رئیس‌جمهور با صدور حکمی، خانم دکتر شینا انصاری را باتوجه‌به مراتب شایستگی، تجارب ارزندۀ مدیریتی و سوابق اجرایی، به سمت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست منصوب کرد.» این خبر همان لحظۀ بارگذاری، به‌سرعت دست‌به‌دست شد. گروهی پیش از این اعلام و خطاب به رئیس‌جمهور،‌ برخی ساعتی بعد از شنیدن خبر و گروه دیگری در روزهای اخیر، شروع به بیان مطالباتشان کردند؛ مطالباتی که گاهی در تناقض با هم هستند و اجرای خواستۀ یک گروه،‌ به نارضایتی گروه دیگر منجر می‌شود. البته دربارۀ برخی موارد نظیر آنچه به سیاست‌های کلی مربوط است،‌ اتفاق‌نظر وجود دارد، همچنان که دربارۀ رفع موانع از محیط‌زیست، این توافق آراء به چشم می‌خورد.

نخستین مأموریت رئیس سازمان محیط‌زیست در دولت چهاردهم

در فهرست مهم‌ترین بحران‌های پیش‌روی کشور در سال‌های پیش‌رو، بحران‌های مرتبط با حوزۀ محیط‌زیست در بین چند مخاطرۀ سرزمینی و جدی کشور قرار دارد. بحران آب، ریزگردها، فرسایش خاک و ازبین‌رفتن منابع طبیعی کشور، می‌تواند اقتصاد، معیشت و سلامت عمومی‌ را با مخاطرات جدی مواجه سازد. درعین‌حال بایستی متذکر شد، برخلاف متون کلاسیک، هیچ‌کدام از این منابع در سال‌های پیش‌رو قابلیت تجدیدپذیری نخواهند داشت. برخلاف تصور عموم، منابع طبیعی و خاک بی‌شک در بازۀ زمانی و مکانی کوتاه تا میان‌مدت، قابلیت تجدید‌پذیری نداشته و بهره‌وری مناسب و حفاظت از این منابع در اولویت است.