بایگانی مطالب برچسب: قطعی اینترنت

محدودیت اینترنت، مردم را فقیرتر می‌کند

قطع سراسری اینترنت به روز هفدهم رسیده است. کاربران از ساعت ۸ غروب هجدهم دی در «شبکه ملی اطلاعات» یا آنچه «اینترنت ملی» خوانده می‌شود، گیر افتاده‌اند و فضای ارتباطی همچنان بسته است. مسئولان دیگر خودشان پیش افتاده و عدد خسارت ادامه این روند را اعلام می‌کنند؛ روزانه دو تا سه هزار میلیارد تومان. کاربران چند روزی است که شاهد نوساناتی در اتصال هستند و وعده‌هایی درباره بازگشت اینترنت به «وضعیت عادی» داده می‌شود؛ اما هنوز نشانه‌ای از گشایش دیده نمی‌شود. در سومین هفته قطع اینترنت بین‌المللی و ضربه‌های سهمگین آن به کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ، سهم‌خواهی برای «اینترنت طبقاتی» شکل دیگری به خود گرفته است. «وحید فرید»، فعال و کارشناس حوزه فناوری اطلاعات در این گفت‌وگو به سؤالات «پیام ما» درباره وضعیت کنونی پاسخ می‌دهد.

اینترنت داخلی؛ عبارتی که از نظر فنی وجود خارجی ندارد

فقط ارتباط را نبریده‌اید؛ نظم را خاموش کرده‌اید

قمار با سرنوشت ما

آیا به اینترنت جهانی وصل می‌شویم؟

دلمان پر از درد است

«مجبوریم.» این خلاصه‌ای است از دلیل حضور زنان دستفروش در محله «خواجه‌عطا»ی بندرعباس. مؤذن که «الله‌اکبر» را می‌گوید،‌ «آمنه»،‌ «معصومه»،‌ «آزاده»، «مریم» و ده‌ها زن دیگر بندرعباسی،‌ تابه، سایه‌بان،‌ سه‌شعله، موکت و حصیر،‌ فلاسک،‌ چای، لیوان و سایر اقلامشان را روی گاری می‌ریزند و راه می‌افتند به‌سمت «خواجه‌عطا». در میدان اصلی شهر در پیاده‌روها مردم گروه‌گروه راه می‌روند‌. در ساحل، این زنان از سر ناچار در سرما می‌نشینند،‌ انواع نان «تموشی» را می‌پزند و می‌فروشند تا شب بچه‌هایشان گرسنه نمانند.

زمهریر گردشگری جنوب

|پیام ما| قشم، هنگام، بوشهر، هرمز، چابهار و بسیاری از شهرها و جزایر جنوبی ایران این روزها برخلاف زمستان هر سال، خلوت و آرام‌اند. این آرامی اما نگران‌کننده و ناخواسته است. یک ماهی می‌شود که تنگناهای معیشتی و بعدازآن، اعتراضات سراسری و درنهایت قطع شدن اینترنت، مسافران جنوب را مجبور به صرف‌نظر از سفرشان کرد. تورها لغو شد، همان‌طورکه پروازها. اقامتگاه‌ها خالی‌ترین روزهای زمستانشان را سپری می‌کنند. آنها که به امید بهره‌مندی از رونق نیم‌بند گردشگری در جنوب، هر سال برای مشاغل فصلی از شهرهای دیگر راهی مناطق گردشگرپذیر جنوب می‌شدند هم مستأصل و درمانده‌اند و نمی‌دانند چطور حساب‌وکتاب زندگی را در این وضعیت مدیریت کنند. با هر کسی حرف بزنی، از نابسامانی اوضاع می‌گوید و ضرر و زیانی که اصلاً نمی‌داند جبران می‌شود یا نه. روایت جنوب این روزها شبیه روایت بسیاری از مناطق ایران است، روایت تلخ رکودی زمستانی.

اجبار بازگشایی؟

چند روز قبل بود که «محمدصادق معتمدیان»، استاندار تهران، در گفت‌وگویی اعلام کرد «سیاست دستگاه‌ها و نهادهای نظارتی، پلیس و اصناف بر این است که اگر تخلفاتی صورت گرفته باشد، پلمب انجام‌ شود. با صرف باز نکردن مغازه‌ای قطعاً پلمب انجام نمی‌شود.» این درحالی‌است که روایت‌ها از استان‌های جنوبی و برخی بازارهای این منطقه، خلاف این را نشان می‌دهد. صحبت با بازاریان درگهان و گناوه نشان از این دارد که تعدادی از آنها به‌دلیل بسته نگه‌داشتن مغازه‌هایشان با خطر پلمب روبه‌رو شده‌اند و این سؤال مطرح می‌شود که آیا این قانون در تهران با سایر استان‌ها متفاوت است؟ این درحالی‌است که اتاق اصناف ایران پاسخی به «پیام ‌ما» نداد. اما «فرشاد اسماعیلی»، حقوقدان، معتقد است در قانون، اجبار به بازگشایی واحدهای صنفی وجود ندارد و چنانچه ملاحظات امنیتی هم وجود دارد، باید چنین امری با توافق و گفت‌وگو پیش برود، نه موارد دیگر.

آقای وزیر ارتباطات، دوباره اشتباه نکنید!

زخم تعلیق

تمام جلسات آنلاین روان‌درمانی تعطیل شده است. دو هفته است که اینترنت بین‌المللی قطع شده و تعداد زیادی از افرادی که جلسات تراپی خود را به‌صورت آنلاین می‌گذراندند، دیگر چنین امکانی ندارند. این روزها که بیشتر از هر روز دیگری به گفت‌وگو با روان‌شناس نیاز است، آدم‌ها در دنیایی از ابهام و درماندگی بدون کمک روان‌درمانگر خود، رها شده‌اند. در این گزارش با دو روان‌شناس گفت‌وگویی انجام شده تا راهی هرچند کوچک برای رهایی از این وضعیت بحرانی پیدا کنیم.