بایگانی مطالب برچسب: توسعه پایدار

اصطلاح توسعهٔ پایدار (Sustainable development) نخستین بار توسط باربارا وارد در اعلامیهٔ کوکویاک دربارهٔ محیط زیست و توسعه به‌ کار رفت.
بدنبال آن پس از گزارش‌های باشگاه رم و بنیاد هامرشولد به تدریج توسعهٔ پایدار در طی سال‌های دههٔ ۱۹۸۰ و از زمانی که اتحادیهٔ بین‌المللی برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی (IUCN-82)، راهبردهای جهانی از محیط زیست و منابع طبیعی با هدف کلی دستیابی به توسعهٔ پایدار را از طریق حفاظت از منابع حیاتی (زنده) را ارائه کرد، مورد توجه جدی و اساسی اندیشمندان و متفکران توسعه قرار گرفت.

توسعه پایدار چهره زنانه دارد

سایه تهدیدات جهانی بر خاورمیانه

بیستمین گزارش «ریسک‌های جهانی ۲۰۲۵»* مؤسسه جهانی اقتصاد، تصویری هشداردهنده از جهانی شکننده و پاره‌پاره ارائه می‌دهد؛ جهانی که تهدیدات ژئوپلیتیکی، زیست‌محیطی، اجتماعی و فناوری هم‌زمان بر ثبات و پیشرفت سایه افکنده‌اند. برای خاورمیانه و ایران، منطقه‌ای با وابستگی‌های انرژی، ساختارهای سیاسی حساس و آسیب‌پذیری‌های محیط‌زیستی، این ریسک‌ها معنای ویژه‌ای دارند. این مقاله با تحلیل ریسک‌ها و پیامدهای منطقه‌ای، توصیه‌هایی سیاستی و عملی برای تاب‌آوری و مدیریت بحران ارائه می‌دهد.

بیانیه انجمن صنفی تهیه کنندگان سینمای مستند ایران درباره آتش سوزی های اخیر جنگل های هیرکانی

ایران آلوده

این روزها آسمان مرتب از نارنجی به قرمز در رفت‌و‌آمد است و مرتب بر ناسالم بودن هوا برای همه شهروندان افزوده می‌شود. هم‌زمان هفت شهر کشور از جمله بناب، ارومیه، مهاباد، شهرری، قرچک، باقرشهر و درگز وارد محدوده «بسیار ناسالم» و حتی «خطرناک» شده‌اند؛ بسیاری از شهرها همچون تبریز و اهواز در وضعیت ناسالمی به سر می‌برند؛ وضعیتی که نفس‌کشیدن را برای میلیون‌ها نفر دشوار کرده است. هم‌زمان با افزایش غلظت آلاینده‌ها و سکون جوی احتمال خطرناک‌شدن هوای تمامی این شهرها بسیار زیاد است.

«هیرکانی می‌سوزد؛ ما کجا ایستاده‌ایم؟»

بازگشت پارچه کشمیر

وقتی لوکس یعنی انتخابی مسئولانه و پایدار

شکستن انحصار آب با مدیریت مشارکتی

شیوه‌های گوناگونی برای مدیریت محیط‌زیست وجود دارد، اما مسیری که جهان به‌سمت آن می‌رود مدیریت مشارکتی است؛ مدیریتی که تمام ذی‌نفعان و به‌خصوص مردم محلی در آن مشارکت دارند. ایرانیان در گذشته و قبل از ورود دولت به مباحث آبی و محیط‌زیستی این کار را به‌خوبی انجام می‌دادند، اما با متمرکز شدن مدیریت و کنار گذاشته‌ شدن مردم محلی، مردم حس مالکیت منابع‌طبیعی و محیط‌زیست را از دست دادند و این روند به‌همراه بخشی‌نگری منجر به بحران‌های متنوع محیط‌زیستی شد. این یکی از مباحثی بود که در نشست تخصصی «مدیریت مشارکتی زیست‌بوم و ابزارهای اقتصادی در حکمرانی محیط‌زیست و مدیریت زیست‌بوم» در ۲۱ آبان با حضور کارشناسان به بحث گذاشته شد.

ناترازی بنزین، واقعیت‌های پنهان و دیوار کوتاه مردم

نگاهی به استراتژی قیمتی دولت برای بنزین