پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | غروب خونین شاهچراغ

غروب خونین شاهچراغ

رئیس کل دادگستری استان فارس: تروریست بازداشت شده خود را «رحمت الله نوروزف» معرفی کرده و تبعه تاجیکستان است





۲۳ مرداد ۱۴۰۲، ۲۱:۲۱

|پیام ما| روز یکشنبه دقایقی پس از غروب آفتاب، یک حمله تروریستی در شیراز بار دیگر توجه‌ها را به حرم شاهچراغ جلب کرد. این عملیات تروریستی یک شهید و ۹ مجروح به دنبال داشت. یکی از تروریست‌ها نیز دقایقی بعد از این حادثه دستگیر شد و به گفته مقامات قضایی استان فارس، این فرد تبعه کشور تاجیکستان است. آنطور که رسانه‌های خارج از ایران اعلام کردند، «داعش» مسئولیت این عملیات تروریستی را برعهده گرفته است. در آبان‌ماه گذشته نیز حادثه تروریستی دیگر در شاهچراغ به شهادت ۱۳ نفر منجر شده بود.

 

یکشنبه شب حرم «احمد ابن موسی» (شاهچراغ) بار دیگر در طول یک سال گذشته، مورد حمله تروریستی قرار گرفت. در نخستین دقایق پس از این حادثه، خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که عوامل این عملیات تروریستی دو نفر بوده‌اند. ایرنا نیز گزارش کرده که یک فرد مسلح پیش از آغاز برگزاری نماز جماعت مغرب و عشا با سلاح گرم از ورودی باب المهدی(عج) وارد حرم شد و به سوی زائران و خادمان تیراندازی کرد که منجر به شهادت یکی از خادمان حرم شد.
در پی این حمله تروریستی، مسئولان امنیتی، انتظامی و درمانی در محل حاضر شدند و به بررسی ابعاد آن پرداختند. آنطور که خبرگزاری ایرنا گزارش کرده، نیروهای امنیتی موفق به دستگیری یکی از عوامل این حادثه تروریستی را دستگیر کنند.
بنا بر اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در این حادثه تروریستی از ۹ مجروح حادثه، پنج نفر به بیمارستان نمازی، یک نفر به بیمارستان شهید رجایی و سه نفر به بیمارستان مسلمین منتقل شدند. تا لحظه تنظیم این گزارش اعلام شد که یکی از مصدومان در حین انتقال به بیمارستان شهید شد و از دو مصدوم منتقل شده، یک نفر که دچار شوک قلبی شده بود، بهبود یافت و ساعتی بعد مرخص شد. سومین مصدوم منتقل شده به بیمارستان تحت عمل جراحی قرار گرفت و اکنون وضعیت پایداری دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز: یکی از مصدومان در حین انتقال به بیمارستان شهید شد و از دو مصدوم منتقل شده، یک نفر که دچار شوک قلبی شده بود، بهبود یافت و ساعتی بعد مرخص شد. سومین مصدوم منتقل شده به بیمارستان تحت عمل جراحی قرار گرفت و اکنون وضعیت پایداری دارد

بعد از این حادثه، سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری در تماس تلفنی با وزیر کشور و استاندار فارس بر به‌کارگیری همه امکانات درمانی برای مداوای مجروحان و همچنین شناسایی و تعقیب همه عوامل این جنایت تأکید کرد. رئیسی از وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌های مسئول اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی و قضایی خواست تا «به سرعت و دقت، دست‌های آشکار و پنهان این جنایت شقاوت‌آمیز را شناسایی و به سر پنجه عدالت بسپارند تا به مجازات جنایات ننگین خود برسند.»
وزیر کشور: هم‌اکنون نیروهای امنیتی به اوضاع مسلطند
همچنین صبح دیروز «احمد وحیدی»، وزیر کشور به منظور بررسی ابعاد این حادثه تروریستی به شیراز رفت و اعلام کرد: در این سفر به بررسی ابعاد مختلف این حادثه تروریستی خواهیم پرداخت که تعدادی از هموطنان و زائران حرم مطهر شاهچراغ (ع) مجروح و یک نفر شهید شدند خواهیم پرداخت.
وحیدی، عکس العمل نیروهای حفاظتی و امنیتی حرم مطهر در ابتدای وقوع حادثه تروریستی را به موقع توصیف کرد و افزود: هم اینک نیز کار در کنترل نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی است و بر اوضاوع مسلط هستند. وی ادامه داد: کسانی که در این کار همکاری، مشارکت و پشتیبانی کردند به شدت به عقوبت خواهند رسید و و دشمنان ملت رها نخواهند شد.
وزیر کشور افزود: این جریان تروریستی به نام داعش یا هر گروه دیگری در چارچوب ساماندهی و هدایت شبکه غربی عمل می‌کنند و همانگونه که در حادثه سال گذشته ضربه سختی خوردند در این حادثه نیز دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی آنها را مجازات خواهند کرد.
رئیس قوه قضائیه: امنیت زائران اماکن مقدس فراهم شود
همچنین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا در نشست شورای عالی قوه قضاییه ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی در در شیراز گفت: به مقامات قضایی در استان فارس دستور مؤکد صادر کرده‌ایم که با کمک نیروهای نظامی و امنیتی و انتظامی به طور کامل امنیت مردم و زائران اماکن مقدس را فراهم آورند.
وی افزود: همچنین تاکید شده است که همه تلاش خود را به کارگیرند تا علاوه بر مباشر این اقدام جنایتکارانه که دستگیر شده، تمامی عناصر و عوامل دخیل در این حادثه تروریستی اعم از معاونان و مسببان و کسانی که به تروریست جانی مخفیگاه و سلاح و آموزش دادند را شناسایی و دستگیر کنند و پس از تکمیل دقیق و سریع پرونده آن‌ها و ارسال به دادگاه نیز، در محکمه منطبق با قانون و با فوریت، مجازات شایسته برای این افراد درنظر گرفته شود.
تروریست بازداشت شده تبعه تاجیکستان است
اما یک روز پس از عملیات تروریستی شاهچراغ خبرگزاری میزان جزئیات جدیدی را منتشر کرد. به نوشته این خبرگزاری، افراد مظنون بازداشت‌شده در ارتباط با این حادثه تروریستی به هشت نفر رسیده است.
این خبرگزاری نوشته است که فرد اصلی که هم‌اکنون در اختیار مقام قضایی است، تبعه تاجیکستان است. موسوی، رییس کل دادگستری استان فارس به این خبرگزاری گفته است که تمامی افراد بازداشت شده از اتباع خارجی هستند. موسوی درباره هویت تروریست اصلی که پس از واقعه در صحن حرم دستگیر شده بود، گفت: این فرد در تحقیقات اولیه خود را «رحمت الله نوروزف» معرفی کرده و تبعه تاجیکستان است.
رییس کل دادگستری استان فارس همچنین گفته که «خانه امن تروریست‌ها نیز کشف شده است.»

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

مطالب مرتبط

گشاده‌دستی از جیب «آب» کشور

«پیام ما» وعده‌های «سعید جلیلی» در حوزۀ آب و کشاورزی را بررسی کرد

گشاده‌دستی از جیب «آب» کشور

هفت متهم سیل ویرانگر

چرا در «سوادکوه» سیلاب آمد و برای جلوگیری از تکرار آن چه باید کرد؟

هفت متهم سیل ویرانگر

در جست‌وجوی نسخه شفابخش آلودگی هوا

نگاهی به یک مقاله علمی دربارهٔ آلودگی هوای کلانشهر تهران

در جست‌وجوی نسخه شفابخش آلودگی هوا

تخریب گَهَر، ویرانی اشترانکوه

فعالان محیط‌زیست لرستان از بی‌جواب‌ماندن نامه‌شان دربارۀ توقف جاده‌کشی در اشترانکوه از سوی سازمان محیط‌زیست گلایه‌ دارند

تخریب گَهَر، ویرانی اشترانکوه

رودخانه سن برای شنا آلوده است

ناکامی پاریس در آماده‌سازی‌های المپیک ۲۰۲۴

رودخانه سن برای شنا آلوده است

سالِ حادثه‌خیزِ سیستان‌وبلوچستان

پژوهشگاه سوانح طبیعی گزارشی از حوادث غیرمترقبه منتشر کرد

سالِ حادثه‌خیزِ سیستان‌وبلوچستان

الگوی جلوگیری از انقراض

براساس یک مطالعۀ جدید حفظ ۱.۲ درصد از سطح زمین، می‌تواند به جلوگیری از انقراض گونه‌های در معرض خطر منجر شود

الگوی جلوگیری از انقراض

مهاجران اقلیمی و چالش‌های دولت آینده

مهاجران اقلیمی و چالش‌های دولت آینده

پیش‌بینی رگبار باران در برخی از استان‌ها

پیش‌بینی رگبار باران در برخی از استان‌ها

وضعیت دما و بارش پایتخت تا پایان تابستان

وضعیت دما و بارش پایتخت تا پایان تابستان

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر