معاون محیطزیست انسانی اداره کل محیطزیست استان تهران:
۲۴ درصد از آلودگی هوای پایتخت ناشی از ناوگان حملونقل عمومی است
معاون محیطزیست انسانی اداره کل محیطزیست استان تهران تأکید کرد: از سال ۹۷ تاکنون در نیروگاهها و صنایع استان تهران مازوتسوزی نداشتیم
۲۲ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۰۸
به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا معاون محیطزیست انسانی اداره کل محیطزیست استان تهران تأکید کرد: از سال ۹۷ تاکنون در نیروگاهها و صنایع استان تهران مازوتسوزی نداشتیم و امیدواریم در سال جاری دستگاههای متولی تلاش خود را برای تأمین سوخت گاز طبیعی نیروگاهها و صنایع انجام دهند.
به گزارش پیام ما به نقل از ایسنا معاون محیطزیست انسانی اداره کل محیطزیست استان تهران تأکید کرد: از سال ۹۷ تاکنون در نیروگاهها و صنایع استان تهران مازوتسوزی نداشتیم و امیدواریم در سال جاری دستگاههای متولی تلاش خود را برای تأمین سوخت گاز طبیعی نیروگاهها و صنایع انجام دهند.
زهره عبادتی در گفتوگو با ایسنا افزود: خوشبختانه از سال ۹۸-۹۷ در صنایع و نیروگاههای مؤثر بر آلودگی هوای استان تهران، مازوتسوزی نداشتهایم. امیدوارم امسال هم این موضوع مدنظر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی و هم شرکت گاز استان قرار بگیرد و تمام تلاش خود را برای تأمین سوخت گاز طبیعی نیروگاهها و صنایع انجام دهند. هر چند که ما تأکید میکنیم نیروگاههایی که ناگزیر از مصرف سوخت دوم در فصل سرد استفاده کنند حتی اگر گازوئیل باشد، گازوئیل استاندارد در این اختیار آنها قرار داده شود.
او درباره ضرورت استانداردسازی خروجی دودکش صنایع و نیروگاهها اظهار کرد: این موضوع در قانون هوای پاک پیشبینی شده است. برایناساس درصورتیکه واحدهای صنعتی نتوانند از سوخت استاندارد استفاده کنند، باید خروجی دودکشهای آنها استاندارد شود. اگر واحدهای صنعتی به دستگاههای فیلتراسیون بهروز مجهز شوند، متناسب با سوخت سنگین امکان ارائه خروجیهای استاندارد را دارند. مشکل اینجاست که این فرایند بسیار هزینهبر و زمانبر است و ما در اداره کل هواشناسی استان تهران تأکید میکنیم که از مصرف سوخت مازوت خودداری شود البته مخازن مازوت نیروگاههای پایتخت همچنان پلمب است.
عبادتی درباره تأثیر استفاده از اتوبوس برقی بر کاهش آلودگی هوای تهران گفت: مطالعات سیاهه انتشار نشان میدهد که حدود ۲۴ درصد از آلودگی هوای پایتخت ناشی از ناوگان حملونقل عمومی اعم از اتوبوس، مینیبوس و تاکسیهای فرسوده است. در شهر تهران دو مشکل داریم؛ هم نیاز به نوسازی و هم توسعه ناوگان حملونقل عمومی داریم. تعداد اتوبوس در حال تردد حدود ۲۵۰۰ دستگاه است که بخشی از آن فرسوده است، درحالیکه با توجه تراکم جمعیتی تهران به بیش از ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس نیاز است که تا حدودی توسعه حملونقل محقق شود.
او اضافه کرد: به نظر میرسد شهرداری در حال حاضر در حال نوسازی ناوگان حملونقل عمومی است. از حدود ۴۸۰۰ دستگاه اتوبوس شهرداری تهران، بیش از ۲۰۰۰ دستگاه ازردهخارج شده است و باید آنها را جایگزین کند. بهطورقطع هر چهقدر حملونقل عمومی افزایش یابد، هم سهم خودروهای فرسوده و هم سهم اتوبوسها در انتشار ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون کاهش میباید.
افزایش گشت و پایشهای شبانه محیط زیستی
معاون محیطزیست انسانی اداره کل محیطزیست استان تهران درباره گشت و پایشهای محیط زیستی همزمان با افزایش آلودگی هوای تهران گفت: گشت و پایشهای زیستمحیطی وظیفه قانونی و مستمر ماست و در طول سال این کار را انجام میدهیم. امسال هم در این زمینه برنامهریزی ویژهای برای روزهای آلوده بهویژه آذرماه و فصل زمستان انجام دادهایم و گشت و پایشهای شبانه تشدید خواهد شد.
او اضافه کرد: باتوجهبه اینکه در مواقع اضطرار مصوبات مختلفی برای دستگاههای مختلف در سطح استان داریم امسال از فرمانداریها خواستیم نظارت لازم را بر اجرای مصوبات کارگروه اضطرار آلودگی هوا داشته باشند. به این منظور برخی فرمانداریها جلسات هماهنگی را تشکیل داده و دستگاههایی که در این زمینه وظایفی دارند را دعوت کردهاند.
کاهش قابلتوجه پسماندسوزی در تهران
عبادتی درباره مقابله با پسماندسوزی بهعنوان یکی از عوامل آلودگی هوای تهران هنگام سرما گفت: پسماندسوزی با شروع فصل سرما مقداری افزایش مییابد. بخشی از پسماندسوزها افراد سودجویی هستند که به دنبال کابل و… هستند، برخی برای گرمایش این کار را انجام میدهند. پسماندسوزی در تهران قابلتوجه است. خوشبختانه سال گذشته آمار کاهشی نسبت به سال قبل از آن داشتیم، یعنی در سال ۱۴۰۰ حدود ۹۰۰ مورد پسماندسوزی شناسایی شد؛ اما این عدد در سال ۱۴۰۱ تقریباً به نصف کاهش پیدا کرد.
وی تأکید کرد: دستگاههای مختلفی در زمینه برخورد با پسماندسوزی وظیفه مستقیم دارند. قانونگذار در قانون مدیریت پسماند بهصراحت وظیفه مدیریت پسماند را در شهرها و روستاها به عهده شهرداریها و دهیاریها و خارج از آن بر عهده بخشداریها گذاشته است.
عبادتی در پایان اظهار کرد: در اواخر شهریورماه در کارگروه هوا به فرمانداران استان تأکید کردیم که حتماً از ایستگاههای متولی بخواهند تا نظارت لازم را در زمینه جلوگیری از پسماندسوزی انجام دهند. امیدواریم امسال شرایط بهتری داشته باشیم. اداره کل محیطزیست وقتی آلودگی ناشی از پسماند را مشاهده میکند یا با به آتشنشانی اطلاع میدهد یا خود با امکانات محدود خود آن را اطفا میکند؛ ولی ریشهکنی این موضوع نیاز به همکاری بینبخشی دارد.
برچسب ها:
آلودگی هوا، آلودگی هوای تهران، خودروهای فرسوده، شهرداری تهران، قانون هوای پاک
پیشنهاد سردبیر
مطالب مرتبط
دربارۀ جنگلهای ارسباران که بالگرد رئیسجمهوری در آنجا دچار حادثه شد
سقوط در شیب دره
تراژدی شهرهای غیرمقاوم
بررسی پیامدهای دستور رئیسجمهوری برای توسعهٔ گردشگری در شبهجزیرۀ میانکاله
گردشگری دستوری در میانکاله
چرا زمین پتروشیمی میانکاله آزاد نمیشود؟
هوای پایتخت به هوای پاک نزدیک شد
سیوششمین گورایرانی در پارک ملی کویر متولد شد
احیای گور با احیای حفاظت مشارکتی
مشارکت چهها که نمیکند!
کارشناس دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد
۵۰ گونه جانوری ایران در خطر انقراض
معاون محیطزیست طبیعی سازمان حفاظت محیطزیست:
جمعیت کم آهوی شنی نگرانکننده است
کیفیت هوای پایتخت در شرایط «پاک»
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
تبلیغات
وب گردی
- تعمیر رطوبت گیر پمپ باد
- دکوراسیون سبک مدرن: توصیه و ایده ها برای خانه شما
- بررسی سه محصول سرمایشی محبوب در فصل گرما
- بهترین تریدهای فارکس: 6 خفنترین تریدر تاریخ فارکس جهان!
- بازی ماکان آریا پارسا در قطب شمال در شعبه زعفرانیه پارس پندار نهاد + ویدیو
- چطور خودمان را برای پروازهای لحظه آخری آماده کنیم؟
- طریقه نصب دستگیره مخفی کابینت هوایی
- چالشهای رزرو هتل در جزایر جنوب کشور
- بهترین برند چرم ایران کدام برند است؟
- روغن صنعتی مایعی جادویی برای افزایش عمر مفید ماشین آلات بیشتر
بیشترین نظر کاربران
معمای ریاست محیط زیست در کابینه رئیسی
بیشترین بازنشر
ستاندن حیات از غزه
پربازدیدها
1
به نام حیوانات به کام باغوحشداران
2
«بمو» را تکهتکه کردند
3
سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند
4
محیطبانها با رد زنی چرخهای موتورسیکلت به شکارچیان رسیدند
5
کبوتر نماد مناسبی برای صلح است؟
دیدگاهتان را بنویسید