پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | نیکبخت با وعده «خودکفایی» وزیر شد

با رای اعتماد نمایندگان مجلس:

نیکبخت با وعده «خودکفایی» وزیر شد

خانه ملت روز گذشته جلسه علنی داشت و طی آن، صلاحیت «محمدعلی نیکبخت» را به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بررسی کرد





نیکبخت با وعده «خودکفایی» وزیر شد

۳۰ خرداد ۱۴۰۲، ۲۲:۲۶

|پیام ما| خانه ملت روز گذشته جلسه علنی داشت و طی آن، صلاحیت «محمدعلی نیکبخت» را به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بررسی کرد. در نهایت پس از صحبت‌های موافقان و مخالفان، نیکبخت توانست رأس موافق ۱۹۸ نماینده از مجموع ۲۴۸ نماینده حاضر در جلسه دیروز را به دست آورد. ۴۰ نفر از نمایندگان رأی مخالف دادند و ۱۰ نفر نیز ممتنع بودند. به این ترتیب نیکبخت توانست عنوان سرپرست را از روی میز کار خود در وزارت جهاد کشاورزی بردارد و عنوان وزیر را جایگزین آن کند. پیش از این «سیدجواد ساداتی نژاد» وزیر جهاد کشاورزی بود که فروردین امسال از سوی دولت برکنار شد و برای مدتی، «سیدمحمد آقامیری» به عنوان سرپرست وزارت جهاد کشاورزی معرفی شد. نیکبخت سوابقی همچون معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، ریاست جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران را در سابقه دارد. او نیز مانند بسیاری از همتایان پیشین خود با شعار «خودکفایی» راهی وزارت شد. شعاری که بسیاری از ناظران، آن را غیرعملی و عامل بسیاری از نارسایی‌ها در زیرساخت‌های بخش کشاورزی می‌دانند.

 

هفته گذشته «ابراهیم رئیسی»، رئیس جمهوری، محمد علی نیکبخت را برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی به مجلس معرفی کرد و طبق قانون، در جلسه دیروز یک ساعت فرصت داشت تا از وزیر پیشنهادی خود دفاع کند، اما رئیسی دو روز قبل از آن، در روز یکشنبه و زمانی که لایحه برنامه هفتم توسعه را به مجلس تحویل می‌داد چند جمله‌ای درباره وزیر پیشنهادی‌اش صحبت کرد. او گفته بود: «معرفی نیکبخت بعد از بررسی‌های بسیاری بود که انجام دادم و به نتیجه رسیدم وی صلاحیت عملی و علمی دارد. او خاک جهاد را در شهرهای دور خورده است و توان اداره وزارت جهاد کشاورزی دارد و من او را شایسته این سمت می‌دانم.» با این حال در جلسه دیروز، «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهوری به همراه تعدادی از اعضای کابینه در جلسه رای اعتماد حضور پیدا کرد. جلسه دیروز نیز به ریاست قالیباف، رئیس مجلس برگزار شد.
عیسی‌زاده: نیکبخت چه برنامه‌ای برای مواجهه با خشکسالی دارد؟
«مهدی عیسی‌زاده»، نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی گفت: امروز در آبرسانی به مزارع با مشکل مواجه بوده و سوال بنده این است که برنامه شما برای مواجه با خشکسالی چیست.
او ادامه داد: ما امروز برای بزرگترین نهادی که در سفره مردم تاثیر می‌گذارد تصمیم گیری می‌کنیم. آقای نیکبخت برای آبرسانی به مزارع چه اقداماتی قرار است انجام دهید؟ سوال بنده این است که برای مواجهه با خشکسالی چه مواردی در برنامه شما پیش بینی شده است؟

عیسی‌زاده، نائب رئیس کمیسیون اجتماعی: ما امروز برای بزرگترین نهادی که در سفره مردم تاثیر می‌گذارد تصمیم‌گیری می‌کنیم. آقای نیکبخت برای آبرسانی به مزارع چه اقداماتی قرار است انجام دهید؟ سؤال بنده این است که برای مواجهه با خشکسالی چه مواردی در برنامه شما پیش‌بینی شده است؟

از سوی دیگر «قدرت الله حمزه شلمزاری»، نماینده فارسان در مجلس ضمن موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: نیکبخت روستازاده است و مشکلات حوزه جهاد کشاورزی را به خوبی درک می کند.
او ادامه داد: از جمله ویژگی های ایشان این است که خودشان روستازاده هستند و از بدنه جهاد کشاورزی می باشد و مشکلات جهاد کشاورزی را می داند و به خوبی درک می کند.
ذاکر: نیکبخت برنامه‌ای برای آبیاری قطره‌ای و تحت فشار ندارد
اما «سید سلمان ذاکر»، نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه های نیکبخت گفت که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی موضوعی برای آبیاری قطره‌ای و تحت فشار دیده نمی‌شود حال که در برنامه ششم و لایحه برنامه هفتم آمده است.
او اظهار کرد: آقای نیکبخت در معرفی خود برون رفت و چالش‌ها را به عنوان شاخص مدیریتی خود عنوان کرده است سوال این است که چه برنامه‌ای برای تغییر گسترده کاربری اراضی دارد؟ این یک چالش است که راهکاری برای آن دیده نشده است.
«علی‌اکبر بسطامی» نماینده مردم ایلام نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دارای شخصیتی انقلابی و ولایت‌مدار بوده و به مسائل اجرایی کشور تسلط دارد.
او گفت: نیکبخت مرد روزهای سخت نظام جمهوری اسلامی ایران است، مردی است که در کنار همرزمان خود به دنبال ترویج گفتمان خدمت بی‌منت به مردم بوده است و دارای شخصیتی انقلابی و ولایت‌مدار می‌باشد. از سوی دیگر نیکبخت تجربه کافی در سطوح مختلف را دارد و مانند سربازی است که به درجه سرداری می‌رسد. نیکبخت یار غار صاحبان اصلی انقلاب است.
پاک فطرت: برنامه نیکبخت برای حفظ جنگل‌ها چیست؟
«علیرضا پاک‌فطرت»، نماینده شیراز نیز به عنوان مخالف گفت: برنامه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی برای حفظ جنگل‌ها و تقویت تعاونی روستایی چیست؟
او اظهار کرد: موضوع امنیت غذایی و تولید محصولات کشاورزی در دنیا موضوع مهمی است و باید امنیت غذایی به بهترین شکل تأمین شود. سوال این است که وزیر جهاد کشاورزی چه طور می‌خواهد در این عرصه تحول ایجاد کند؟
همچنین «مهرداد ویس کرمی» نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی در مخالفت گفت: سمت وزارت با تحصیلات نیکبخت تناسب ندارد و عدم آشنایی با علوم نوین کشاورزی نوین بنده را نسبت به توانایی ایشان به عنوان وزیر خلاق و تحول آفرین دچار تردید می کند.
او بیان کرد: چرا دولت آقای رئیسی در یافتن افراد این همه کُند کار می کند و گویا گاهی از روی ناچاری، در آخرین روزها افراد را معرفی می کند. کسی مثل آقای نیکبخت حداقل به مدت یک سال است که معاون وزیر بوده و سال هاست که در وزارت جهاد کشاورزی مشغول خدمت هستند.
نیکبخت: در همه ارکان بخش کشاورزی و غذا خودکفا می‌شویم
در ادامه جلسه محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در تشریح برنامه‌هایش با بیان این‌که برای خودکفایی در بخش کشاورزی برنامه داریم، گفت: در همه ارکان بخش کشاورزی و غذا به ویژه هسته‌های اولیه تولید خودکفا خواهیم شد.
وی اظهار کرد: تلاش و جدیت در اجرای تکالیف قانونی و اسناد بالادستی، رفع عوامل محدود کننده تولید پایدار با تاکید بر خودکفایی در محصولات اساسی و حفظ منابع پایدار از جمله جهت‌گیری‌های اصلی برنامه‌های من است.
در نهایت ۲۴۸ نماینده حاضر در مجلس بعد از شنیدن نظرات موافقان و مخالفان و دفاعیات وزیر پیشنهادی، با ۱۹۸ رأی موافق، ۴۰ رأی مخالف، ۱۰ رأی ممتنع با تصدی نیکبخت در وزارت جهاد کشاورزی موافقت کردند.

به اشتراک بگذارید:





پیشنهاد سردبیر

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر