تاکید معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی بر ارزیابی دوباره طرح راهآهن رشت-آستارا
درختان جنگل «گیسوم» نباید قطع شود
نقی شعبانیان: هنوز هیچ درخواست جدیدی برای ارزیابی خسارات و موارد مربوطه به سازمان منابع طبیعی کشور ارائه نشده است
![درختان جنگل «گیسوم» نباید قطع شود](https://payamema.ir/pubfiles/2023/05/3-1-1-1.jpg)
۷ خرداد ۱۴۰۲، ۰:۰۰
معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری میگوید تا وقتی ارزیابی مجدد اثرات محیط زیستی راهآهن رشت-آستارا انجام نشود، اجازه قطع درختان جنگلی این مسیر داده نخواهد شد. طبق تفاهم دو هفته پیش ایران و روسیه، قرار است این راهآهن جنوب آسیا را به شمال اروپا وصل کند اما یک کیلومتر این مسیر از جنگل جلگهای گیسوم میگذرد و با اینکه سازمان محیط زیست گزارش ارزیابی آن را تایید کرده و میگوید چارهای نیست، اعتراض مسئولان و گروههای محیط زیستی ادامه دارد. اکنون با اظهار نظر تازه معاون سازمان منابع طبیعی، به نظر میرسد پیچ و خم این مسیر ریلی تندتر شود.
امضای مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و ویتالی ساولیف، وزیر حملونقل فدراسیون روسیه دو هفته پیش پای تفاهمنامه اجرای طرح راهآهن رشت – آستارا نشست تا هند، ایران، روسیه، آذربایجان از طریق خطآهن و دریا به یکدیگر متصل شوند. یک هفته پیش «پیام ما» در گزارشی به این موضوع پرداخته و از سرپرست دفتر ارزیابی محیط زیستی سازمان حفاظت محیط زیست نقل کرده بود که جلسه ارزیابی طرح این مسیر ریلی در سال ۱۴۰۰ برگزار شده است. بر پایه گفتههای «سعید کریمی»، با راهاندازی این خط آهن، ۲ کیلومتر از جنگلهای گیسوم از بین خواهد رفت آن هم در حالی که «بهدلیل وضعیت منطقه، راه جایگزین دیگری هم وجود ندارد». این در حالی است که به گفته جامعۀ علمی، کارشناسی و دانشگاهی از شروع به کار راهآهن و نهایی شدن آن بیخبر بوده است و به گفته «هادی کیادلیری»، استاد دانشگاه و رئیس پیشین انجمن جنگلبانی ایران با وجود ایرادات این طرح و نداشتن توجیه اقتصادی، تایید گزارش ارزیابی آن محل سوال است. از سوی دیگر در روزهای گذشته نیز سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس این پروژه را عامل تخریب بخش مهمی از جنگلهای جلگهای استان گیلان دانسته و گفته است: «اجرای این خطآهن باعث قطع ۱۰۰ هزار قطعه درخت با قطر ۳۰ سانتیمتر در جنگلهای هیرکانی میشود.»
اجرای راهآهن رشت-آستارا از ۲۰ سال پیش بارها از سوی پیمانکاران مختلف کنار گذاشته شده است. در ابتدا چهار مسیر مختلف برای اجرای این خطآهن پیشبینی شد و در نهایت در سال ۹۸ با موافقت منابع طبیعی استان گیلان، مسیر فعلی انتخاب شد. بخشهایی از این مسیر از مزارع کشاورزی میگذرد که در آن زمان از سوی دولت خریداری شد. همچنین بخشی از نشانهگذاری درختان جنگلی هم انجام شد
دیروز اما معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان این که تا وقتی ارزیابی مجدد خسارات و نشانهگذاری دوباره درختان در مسیر راهآهن رشت – آستارا انجام نشود، اجازه قطع درختان جنگلی موجود در این مسیر داده نخواهد شد، به ایلنا گفت: «سازمانهای حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی براساس منافع ملی کشور، معمولا درباره پروژههایی مانند خطآهن رشت – آستارا که یک طرح ملی محسوب میشود و منافع کلان کشور در آن لحاظ شده است، در اسرع وقت نظرات کارشناسی خود را برای تصمیمگیری به دستگاههای متولی ارائه میدهند.»
نشانهگذاریهای قبلی باطل است
اینطور که نقی شعبانیان، معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور میگوید، اجرای راهآهن رشت-آستارا از ۲۰ سال پیش مطرح بوده اما تا دو هفته پیش که ایران و روسیه دربارهاش به تفاهم برسند، از سوی پیمانکاران مختلف کنار گذاشته شده است. طبق توضیح او در ابتدا چهار مسیر مختلف برای اجرای این خطآهن پیشبینی شد و پس از بررسیهای کارشناسی فراوان، در نهایت در سال ۹۸ با موافقت مسئولان وقت ادارهکل منابع طبیعی استان گیلان، یکی از این مسیرها که خسارت کمتری را به عرصههای جنگلی وارد میکند، انتخاب شد. بخشهایی از این مسیر از مزارع کشاورزی میگذرد که این مزارع توسط دولت خریداری شده است. به گفته شعبانیان همچنین در سال ۹۸ مقداری از نشانهگذاری درختان جنگلی که در مسیر اجرای این طرح قرار گرفتهاند نیز انجام شد، اما در همان سال پیمانکار مربوطه اجرای طرح را کنار گذاشت.
معاون امور جنگل با تاکید بر این که تاکنون هیچ درختی در مسیر اجرای خطآهن رشت – آستارا قطع نشده است، عنوان کرد: «از زمانی که پیمانکار مربوطه اجرای طرح را کنار گذاشت، این طرح متوقف شد و تا امروز نیز هنوز هیچگونه درخواست رسمی برای قطع درختان به ادارهکل منابع طبیعی استان گیلان یا سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ارائه نشده است. البته با توجه به این که زمان زیادی از نشانهگذاری درختان در سال ۹۸ گذشته است، در حال حاضر نشانهگذاریهای قبلی باطل شده است و از نظر ما، اگر قرار است این طرح اجرا شود، باید بار دیگر نشانهگذاری درختان موجود در مسیر انجام شود.»
خسارات احتمالی محیط زیستی ناشی از اجرای طرحهایی مانند خط آهن رشت-آستارا چگونه جبران میشود؟ معاون سازمان منابع طبیعی میگوید: بعد از تعیین میزان خسارات وارده بر عرصههای جنگلی، سازمان تعیین میکند که در محلی مشخص در حوالی محدوده اجرای طرح، به اندازه مشخصی جنگل احیا شود یا تعداد معینی درخت کاشته شود
به گفته شعبانیان تفاهمنامهای که بهتازگی بین مقامات ارشد دو دولت ایران و روسیه امضا شده، برای کشیدن خطآهن در همان مسیری است که از سال ۹۸ مشخص شده بود، اما پیش از این که این خطآهن اجرا شود، دستگاههای متولی باید به سازمانهای منابع طبیعی و محیط زیست کشور درخواست رسمی بدهند تا ضمن ارزیابی مجدد خسارت محیط زیستی و ارائه نظرات کارشناسی، در صورت نیاز نشانهگذاری درختان موجود در مسیر راه صورت گیرد.
او در ادامه تاکید کرد: «با توجه به مسیری که قرار است خط آهن رشت – آستارا در آن اجرا شود، ارزیابی خسارات زیستمحیطی این طرح باید هم توسط سازمان حفاظت محیط زیست و هم سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور انجام شود؛ یعنی این دو سازمان باید درباره عوارض حاصل از اجرای طرح بر طبیعت و مسائلی نظیر رانش و لغزش زمین، افتادن و قطع درختان و تخریب زیستگاههای حیات وحش، ارزیابی خسارات انجام دهند و بعد از آن دستگاههای متولی میتوانند این طرح را اجرا کند.»
شعبانیان در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: «سازمانهای حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی براساس منافع ملی کشور، معمولا درباره پروژههایی مانند خطآهن رشت – آستارا که یک طرح ملی محسوب میشود و منافع کلان کشور در آن لحاظ شده است، در اسرع وقت نظرات کارشناسی خود را برای تصمیمگیری به دستگاههای متولی ارائه میدهند تا نخست در صورت نیاز طرح به شکلی اجرا شود که کمترین خسارات زیستمحیطی را به همراه داشته باشد و دوم راهکارهای جبران خسارات وارده بر محیط زیست و عرصههای منابع طبیعی منطقه توسط این دو سازمان تعیین شود.»
اما خسارات احتمالی محیط زیستی ناشی از اجرای طرحهایی مانند خط آهن رشت-آستارا چگونه جبران میشود؟ این مقام سازمان منابع طبیعی میگوید: «روال معمول برای جبران خسارات در حوزه منابع طبیعی این است که ابتدا سازمان منابع طبیعی میزان خسارات وارده بر عرصههای جنگلی از جمله تعداد، سن و نوع درختانی را که قرار است در حین اجرای این پروژه قطع شوند، مشخص میکند و سپس این سازمان تعیین میکند که به ازای قطع این درختان، باید در محلی مشخص در حوالی محدوده اجرای طرح، به اندازه مشخصی جنگل احیا شود یا تعداد معینی درخت کاشته شود.»
هنوز از منابع طبیعی درخواست نکردهاند
تبلیغ مزایای اقتصادی این پروژه و اصرار به اجرای آن در شرایطی است که سازمان منابع طبیعی هنوز درخواستی برای ارزیابی خسارات احتمالی دریافت نکرده است. چنان که معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی میگوید: «از نظر ما تا زمانی که ارزیابی خسارات و نشانهگذاری مجدد انجام نشود، نباید اجرای پروژه راهآهن رشت – آستارا آغاز و درختان موجود در مسیر مربوطه قطع شود. البته در دورهای که مجددا بحث اجرای این خطآهن در دستور کار دولت قرار گرفته، هنوز هیچ درخواست جدیدی در خصوص ارزیابی خسارات و موارد مربوطه به سازمان منابع طبیعی کشور ارائه نشده است.»
با این همه به گفته او بخشی از مسیری که برای اجرای این طرح مشخص شده است، از جنگلهای جلگهای میگذرد، هرچند این مسیر کمترین خسارات و عوارض برای محیط زیست و عرصههای طبیعی منطقه را دارد که در سال ۹۸ از سوی ادارهکل منابع طبیعی استان گیلان پیشنهاد شده است.
شعبانیان از سوی دیگر با تاکید بر لزوم ارزیابی مجدد خسارات محیط زیستی ناشی از اجرای خطآهن رشت – آستارا گفت: «با توجه به این که ۴ سال از نشانهگذاری قبلی درختان جنگلی موجود در مسیر احداث این راهآهن میگذرد، حتی اگر قبلا ارزیابی خسارات ناشی از قطع درختان بر اثر اجرای این طرح انجام شده باشد، تا زمانی که دوباره ارزیابی خسارات و نشانهگذاری مجدد انجام نشود، اجازه قطع درختان جنگلی را نخواهیم داد، چون ممکن است که در چند سال گذشته درختان بیشتری در آن محدوده رویش کرده یا درختان موجود رشد کرده باشند یا تغییرات دیگری در محیط طبیعی منطقه به وجود آمده باشد.»
پیشنهاد سردبیر
![سیاست غیرمنسجم مانع اجرای قانون آب](https://payamema.ir/pubfiles/2023/07/بنفشه-زهرایی-1-jpeg.webp)
سیاست غیرمنسجم مانع اجرای قانون آب
مطالب مرتبط
![معدنی از طلای قابل کشت](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/Getty-Images.jpg)
دانشمندان میگویند گنجینهای ۱۰۰ ساله از گندم میتواند به امنیت غذایی در جهان کمک کند
معدنی از طلای قابل کشت
![«اکوآرت»، جنبشی هنری برای نجات زمین](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/جمعیت-زنان-و-جوانان-حافظ-محیط-زیست-گیلان.jpg)
آموزش هنر اکولوژیک میتواند به ایجاد فرهنگ محیطزیستی در مدارس و جوامع کمک کند
«اکوآرت»، جنبشی هنری برای نجات زمین
![وزیر باید الفبای گردشگری را بداند](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/دیجیتال-9.jpg)
گفتوگوی «پیام ما» با دو فعال صنعت گردشگری دربارهٔ ویژگیهای وزیر آیندۀ میراث فرهنگی
وزیر باید الفبای گردشگری را بداند
![گام کوتاه برابری](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/2120173_361.png)
گام کوتاه برابری
![استفاده از باورهای مذهبی برای مقابله با کمآبی](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/حقابه-خشکسالی-تالاب.jpg)
استفاده از باورهای مذهبی برای مقابله با کمآبی
![معیارها و مؤلفههای انتخاب رئیس سازمان حفاظت محیطزیست](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/سازمان-حفاظت-محیط-زیست.jpg)
شبکه تشکلهای مردمنهاد محیط زیست در نامهای به رئیسجمهور منتخب اعلام کرد
معیارها و مؤلفههای انتخاب رئیس سازمان حفاظت محیطزیست
![تهیه تجهیزات اطفای حریق برای همیاران طبیعت](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/اطفای-حریق.jpg)
فرمانده یگان حفاظت محیطزیست استان تهران:
تهیه تجهیزات اطفای حریق برای همیاران طبیعت
![ضرورت تأسیس مرکزی منسجم برای پژوهشهای محیط زیستی](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/سدچمشیر.jpg)
برای پاسخ به ابرچالشهای کشور چه باید کرد؟
ضرورت تأسیس مرکزی منسجم برای پژوهشهای محیط زیستی
![ویژگیهای سکاندار محیطزیست ایران](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/سازمان-محیط-زیست-1.jpg)
کارشناسان و فعالان محیطزیست پاسخ میدهند
ویژگیهای سکاندار محیطزیست ایران
![احتمال وجود عامل انسانی در شروع آتشسوزی جنگلهای «دزپارت»](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/آتشسوزی.jpg)
فرماندار شهرستان «دزپارت» اعلام کرد:
احتمال وجود عامل انسانی در شروع آتشسوزی جنگلهای «دزپارت»
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
تبلیغات
وب گردی
- بیماری هاشیموتو چیست؟ علائم و راهکارهای درمان
- نورپردازی کابینت آشپزخانه چه تاثیری بر روحیه افراد دارد؟
- سفر به پوکت بهترین مقصد گرمسیری آسیا با تور تایلند آرزوی سفر
- بورس شمش گلدن ارت ( خانی )
- مقایسه گچبری پیش ساخته پلی یورتان و گچبری پیش ساخته پلی استایرن
- عطر بدون سردرد – 11 عطر مخصوص افراد میگرنی
- گیلکی کناری، پژوهشگر برتر متافیزیک ایرانی بر سکوهای بینالمللی
- چرا رزرو هتلهای 4 ستاره استانبول ارزشمند است؟
- کدام شاخص اقتصادی بیشترین تاثیر را روی پیشبینی قیمت انس طلا دارد؟
- محبوبترین تورهای ترکیه کدامند؟ بیشتر
بیشترین نظر کاربران
![«آفاق آزادی در سپهر تاریخ» در غیاب زیباکلام](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/کتاب-چرا-شما-را-نمیگیرن.jpg)
«آفاق آزادی در سپهر تاریخ» در غیاب زیباکلام
بیشترین بازنشر
پربازدیدها
1
به نام حیوانات به کام باغوحشداران
2
آشکارشدن گورهای ماقبلتاریخ هنگام ساخت بزرگراه
3
«بمو» را تکهتکه کردند
4
سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند
5
محیطبانها با رد زنی چرخهای موتورسیکلت به شکارچیان رسیدند
دیدگاهتان را بنویسید