مرکز پژوهشهای مجلس گزارش داد:
انباشت عقبماندگی در بهسازی ریلی کشور
براساس گزارش نظارتی ارزیابی وضعیت زیرساختهای حملونقل ریلی در حال حاضر بسیاری از طرحهای موجود در قانون بودجه فاقد توجیه است و صرفاً باعث اتلاف منابع کشور میشود
![انباشت عقبماندگی در بهسازی ریلی کشور](https://payamema.ir/pubfiles/2023/05/حمل-و-نقل-ریلی.jpg)
۳ خرداد ۱۴۰۲، ۰:۰۰
مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی اعلام کرده است که عملکرد حملونقل ریلی کشور علیرغم افزایش خطوط ریلی، نسبت به دو دهۀ گذشته قابل قبول نبوده است. از مهمترین دلایل عدم افزایش سهم حمل بار و مسافر در شبکه ریلی میتوان به کمبود زیرساخت، کمبود ناوگان و بهرهوری پایین خطوط ریلی موجود، عدم اجرای ظرفیتهای قانونی موجود، سیاستهای تعرفهای و هزینهای غیراقتصادی، عدم تناسب بین فراگیر بودن شبکۀ ریلی در مقایسه با جادهای، یارانههای پنهان سوخت در حملونقل جادهای و عدم تحقق همزمان الزامات ناوگانی و زیرساختی اشاره کرد. این گزارش همچنین میگوید یارانههای پنهام سوخت در حملونقل جادهای مانع از توسعۀ حملونقل ریلی کشور شده است.
دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان «گزارش نظارتی ارزیابی وضعیت زیرساختهای حملونقل ریلی کشور» با انتشار گزارشی برآورد کرده است که نگهداری و تعمیرات (نگهداشت) شبکۀ ریلی در دو بخش خط و سازههای فنی و ارتباطات و علائم الکتریکی صرفاً در بخشهای بحرانی و الزامآور، سالانه اعتباری بالغ بر 6 هزار میلیارد تومان نیاز دارد. این درحالیاست که کل اعتبار واگذارشده به این حوزه از محل طرحهای عمرانی مرتبط با بهسازی و نوسازی در سال 1401، جمعاً حدود 1.1 هزار میلیارد تومان بوده است.»
این گزارش میگوید علاوهبر نگهداری و تعمیرات خطوط شبکۀ ریلی، براساس تجربیات فنی و شرایط بهرهبرداری کشور، خطوط ریلی هر 15 سال یکبار نیازمند بهسازی هستند و هر 40 سال یکبار نیز به بازسازی نیاز دارند. هزینۀ هر کیلومتر بهسازی خطوط ریلی معادل 3 میلیارد تومان و هزینۀ هر کیلومتر بازسازی برابر 10 میلیارد تومان در سال 1400 برآورد شده است. باتوجهبه طول خطوط اصلی شبکۀ ریلی باید سالانه 800 کیلومتر بهسازی و 300 کیلومتر بازسازی صورت پذیرد. این درحالیاست که طی دهۀ گذشته بهدلیل کافینبودن اعتبارات مورد نیاز، بهطور میانگین سالانه 140 کیلومتر عملیات بهسازی و 120 کیلومتر بازسازی انجام شده است. درواقع در هر سال 660 کیلومتر عقبماندگی بهسازی (83 درصد) و 180 کیلومتر عقبماندگی بازسازی (60 درصد) خطوط شبکۀ ریلی به تکالیف انباشته، اضافه شده است.
مرکز پژوهشهای مجلس تأکید میکند: «یکی از مهمترین دلایل وضعیت بحرانی کیفیت شبکۀ حملونقل ریلی کشور، وقوع آسیبهای انباشته ناشی از عدم اقدام بهموقع در سنوات گذشته است که اهمیت توجه به بحث نگهداشت و ضرورت تأمین مالی بهموقع را نشان می دهد.»
در مسیر ریلی کشور باید سالانه 800 کیلومتر بهسازی و 300 کیلومتر بازسازی صورت گیرد. این درحالیاست که طی دهۀ گذشته بهدلیل کافینبودن اعتبارات مورد نیاز، بهطور میانگین سالانه 140 کیلومتر عملیات بهسازی و 120 کیلومتر بازسازی انجام شده است. درواقع، در هر سال 660 کیلومتر عقبماندگی بهسازی (83 درصد) و 180 کیلومتر عقبماندگی بازسازی (60 درصد) خطوط شبکۀ ریلی به تکالیف انباشته، اضافه شده است
این گزارش عنوان میکند که بهرغم اینکه اغلب طرحهایی که در چند سال اخیر به بهره برداری رسیده، مراکز استانهای مهم را به شبکه ریلی متصل کرده و یا در مسیر ترانزیتی قرار داده است، اما ظواهر امر حاکی از عدم کارایی لازم در این طرحهاست. اگرچه اتصال مراکز استانها و بهرهمندی هموطنان از شبکۀ ریلی از اهداف برنامهریزی حملونقل است، لیکن باتوجهبه محدودیتهای تأمین مالی، اولویت تخصیص اعتبار طرحهای ریلی باید براساس رشد اقتصادی، میزان بار ریلپسند، ملاحظات آمایش سرزمین و اولویتهای ترانزیتی کشور تعیین شود.
در بخشی از این گزارش به صراحت قید شده است: «حال حاضر بسیاری از طرحهای موجود در قانون بودجه فاقد توجیه بوده و صرفاً باعث اتلاف منابع کشور می شود.»
براساس این گزارش، ارتقای وضعیت شبکۀ حملونقل ریلی در کشور همواره با مشکلات اساسی همچون کمبود اعتبارات، عدم توجه به دسترسی تمام بنادر به راهآهن، فرسودگی و افزایش خرابی زیرساختها و ناوگان ریلی، افزایش نرخ ارز و هزینۀ بالای تأمین قطعات و ماشینآلات بهدلیل تحریمها روبهرو است. از طرفی فقدان مدل مصوب و عملیاتی و اسناد بالادستی از دلایل افزایش قابل توجه هزینههای عمرانی در کشور است، چرا که اولویتهای توسعۀ زیرساختهای حملونقل ریلی و سایر حوزهها بهدرستی تعیین نمیشود و فشارها و اعمال نظر برخی نمایندگان و مسئولین استانی در تعریف پروژههای کماهمیت و فاقد اولویت بار مالی اضافی به دولت وارد کرده است. بهعلاوه، طرحهای عمرانی از سوی یک مرجع واحد تصویب نمیشوند و بعضی از ردیفها از طرحی به طرح دیگر که اعتبار بیشتری دارد منتقل میشوند و برخی از طرحهای پیوست قانون بودجه نیز فاقد مجوز ماده 23 هستند. از دیگر اشکالات موجود میتوان به کمبود اعتبارات و ضعف تضامین در پروژههای مهم و پرتردد، اولویتدهی به برخی پروژههای پر هزینه و فاقد توجیه و وجود پروژههای موازی اشاره نمود که بهدلیل ضعف نظارت بر فرآیند تصویب و کنترل طرحهای ریلی روی میدهد.
گزارش مرکز پژوهشهای مجلس توضیح میدهد که انجام مطالعات امکانسنجی طرحها و توسعهپذیری مناطق، تعیین نقش نواحی مختلف از نظر تقسیم کار ملی و استقرار فعالیتهای مختلف و امکانات زیربنایی و بهطور کلی بررسی دقیق موضوع آمایش سرزمین از نکات مهمی دیگری است که باید در تعریف طرحها بهصورت الزام درآید: «از طرفی تطویل و سنواتیشدن طرحها یکی از عواقب تعدد طرحهای زیرساختی است که موجب واردآمدن هزینههای سربار بهدلیل افزایش هزینۀ تمامشده، افت کیفیت، تضعیف پیمانکار، عدم بازدهی پروژه و مغفولماندن طرحهای مهم و اولویتدار می شود. اقدام اساسی و لازم در این زمینه، اولویتبندی و غربالگری طرحهای در دست اجرا، حذف پروژههای فاقد توجیه و توقف طرحهای کمبازده و با درصد پیشرفت پایین است.»
گزارش مرکز پژوهشهای مجلس در بخشی دیگر میگوید: «همچنین، در تعریف و تکمیل طرحهای عمرانی لازم است به نقش آنها در توسعۀ تولید و چرخۀ اقتصادی توجه ویژهای مبذول شود و طرحهایی که اثرات پسینۀ بیشتری بر رشد ارزشافزوده و پیشرفت اقتصادی کشور در پی دارند، در اولویت تخصیص بودجه قرار گیرند. در این زمینه، مهندسی ارزش بهعنوان یکی از الزامات افزایش بهرهوری و بهبود طرحها علیرغم لازمالاجرابودن در کشور بهدرستی رعایت نمیشود. از سوی دیگر، روش قانونی برای حذف پروژههای با پیشرفت فیزیکی کم یا فاقد اولویت از منظر مهندسی ارزش، وجود ندارد. بنابراین، انجام مطالعات مهندسی ارزش و استفاده از نتایج آن باید در ارزیابی و تعریف طرحها و همچنین حذف پروژههای بدون توجیه بهصورت الزام در قوانین لحاظ شود. همچنین، در سالهای اخیر مشارکت بخش خصوصی در توسعۀ زیرساختهای کشور بسیار ضعیف بوده است و موانع اصلی جذب سرمایهگذار مانند نقص قوانین در مورد تکمیل طرحهای نیمهتمام، نرخ پایین بازگشت سرمایه، فقدان مشوقهای کافی، ضعف بیمه و تضمین و … باید مورد بررسی قرار گیرد. همچنین منظور جلب مشارکت بانکها و سایر منابع مالی و جذب سرمایهگذاران بخش خصوصی در طرحهای عمرانی باید اقدامات مقتضی از جمله اصلاح قانون احداث پروژههای عمرانی و آییننامۀ اجرایی آن، ایجاد تضامین و مشوقهای کافی سرمایهگذاری در جهت افزایش سودآوری طرحها و تأمین منابع مالی مورد نیاز صورت گیرد.»
مطالب مرتبط
![نام این کرم در فهرست آفات همگانی قرار میگیرد](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/آفت.jpg)
مدیرکل مبارزه با آفات همگانی سازمان حفظ نباتات:
نام این کرم در فهرست آفات همگانی قرار میگیرد
![راه دسترسی به غار کلدر سازماندهی میشود](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/غار-کلدر-scaled.jpg)
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی لرستان:
راه دسترسی به غار کلدر سازماندهی میشود
![آلودگی ۹ استان به تب دنگی/ «استامینوفن» بهترین دارو برای این بیماری](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/63109790.jpg)
معاون بهداشت وزیر بهداشت اعلام کرد:
آلودگی ۹ استان به تب دنگی/ «استامینوفن» بهترین دارو برای این بیماری
![هشدار آتشنشانی به مالکان ساختمانهای ناایمن](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/ایمن_سازی.jpeg)
سخنگوی سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهر تهران:
هشدار آتشنشانی به مالکان ساختمانهای ناایمن
![ترکیب ناموزون نامزدهای میراث](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/وزارت-میراث.jpg)
نام ۱۵ داوطلب برای تصدی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی مشخص شد
ترکیب ناموزون نامزدهای میراث
![امیدواریم ختمبهخیر شود](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/وزارت-میراث-فرهنگی.jpg)
امیدواریم ختمبهخیر شود
![ضرورت مدیریت صحیح پسماند در کنترل پشه آئدس مهاجم](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/2128565_233.jpg)
در نامه معاون وزیر بهداشت به رییس سازمان شهرداریها تاکید شد:
ضرورت مدیریت صحیح پسماند در کنترل پشه آئدس مهاجم
![معرفی نامزدهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/وزارت-میراث-فرهنگی.jpg)
معرفی نامزدهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
![در تلویزیون، سینما و نمایش خانگی معیارهای واحد اعمال میشود](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/وزیر-ارشاد-2.jpg)
وزیر فرهنگ:
در تلویزیون، سینما و نمایش خانگی معیارهای واحد اعمال میشود
![قطعی شدن حضور ۵ رئیس جمهور و ۱۰ رئیس مجلس در مراسم تحلیف پزشکیان](https://payamema.ir/pubfiles/2024/07/پزشکیان.webp)
قطعی شدن حضور ۵ رئیس جمهور و ۱۰ رئیس مجلس در مراسم تحلیف پزشکیان
نظر کاربران
نظری برای این پست ثبت نشده است.
تبلیغات
وب گردی
- قانون جدید اجاره ۱۴۰۳
- درایر کمپرسور چیست ؟ نحوه عملکرد و وظیفه آن
- با طراحی سایت مشتریان رقیب خود را بدزدید!
- بیماری هاشیموتو چیست؟ علائم و راهکارهای درمان
- نورپردازی کابینت آشپزخانه چه تاثیری بر روحیه افراد دارد؟
- سفر به پوکت بهترین مقصد گرمسیری آسیا با تور تایلند آرزوی سفر
- بورس شمش گلدن ارت ( خانی )
- مقایسه گچبری پیش ساخته پلی یورتان و گچبری پیش ساخته پلی استایرن
- عطر بدون سردرد – 11 عطر مخصوص افراد میگرنی
- گیلکی کناری، پژوهشگر برتر متافیزیک ایرانی بر سکوهای بینالمللی بیشتر
بیشترین نظر کاربران
![«آفاق آزادی در سپهر تاریخ» در غیاب زیباکلام](https://payamema.ir/pubfiles/2024/06/کتاب-چرا-شما-را-نمیگیرن.jpg)
«آفاق آزادی در سپهر تاریخ» در غیاب زیباکلام
بیشترین بازنشر
پربازدیدها
1
به نام حیوانات به کام باغوحشداران
2
آشکارشدن گورهای ماقبلتاریخ هنگام ساخت بزرگراه
3
«بمو» را تکهتکه کردند
4
سوداگران گنج پل تاریخی ۳۰۰ ساله در بابل را تخریب کردند
5
محیطبانها با رد زنی چرخهای موتورسیکلت به شکارچیان رسیدند
دیدگاهتان را بنویسید