پیام ما؛ رسانه توسعه پایدار ایران | افزایش ۷۰ درصدی تعرفه آب برای پرمصرف‌ها

سخنگوی صنعت آب کشور خبر داد:

افزایش ۷۰ درصدی تعرفه آب برای پرمصرف‌ها

امسال برنامه‌ای برای جیره‌بندی آب مشخص نشده اما اگر شرایط ایجاب کند، برنامه قطعی آب اعمال شود. مشترکانی هم که بیش از میزان مشخص شده برای الگوی مصرف، آب مصرف کنند تا ۷۰ درصد با افزایش تعرفه روبرو خواهند شد





افزایش ۷۰ درصدی تعرفه آب برای پرمصرف‌ها

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۰:۰۰

سیاست تعیین «الگوی مصرف آب» و افزایش پلکانی آب‌بهای مشترکان پرمصرف در مقابل تشویق مشترکان کم مصرف، امسال نیز ادامه دارد. موضوعی که سخنگوی صنعت آب کشور درباره آن گفت و از افزایش ۷۰ درصدی تعرفه مشترکان پرمصرف خبر داد. او همچنین گفت که علاوه بر استان تهران، آب مشترکان پرمصرف دو استان دیگر نیز قطع خواهد شد.
سیاست تعیین «الگوی مصرف آب» و افزایش پلکانی آب‌بهای مشترکان پرمصرف در مقابل تشویق مشترکان کم مصرف، امسال نیز ادامه دارد. موضوعی که سخنگوی صنعت آب کشور درباره آن گفت و از افزایش ۷۰ درصدی تعرفه مشترکان پرمصرف خبر داد. او همچنین گفت که علاوه بر استان تهران، آب مشترکان پرمصرف دو استان دیگر نیز قطع خواهد شد.

 

«فیروز قاسم‌زاده» سخنگوی صنعت آب کشور دیروز در جمع خبرنگاران گفت: تعرفه‌های آب شرب به‌گونه‌ای از ابتدای سال جاری تغییر کرده که برای کم‌مصرف‌ها مشوق مالی و برای پرمصرف‌ها تا ۷۰ درصد افزایش تعرفه اعمال می‌شود.
به گفته او، تعرفه آب شرب برای مشترکانی که تا نصف الگو مصرف دارند، نسبت به سال گذشته کاهش داشته است‌ که «این اقدام مشوقی برای کم‌مصرف‌ها است.» همچنین برای مشترکانی که از نصف الگو تا میزان مشخص شده برای الگو مصرف آب مصرف کرده‌اند، در سال جاری افزایش تعرفه ۱۵ درصدی خواهند داشت. برای مشترکانی هم که بیش از الگو مصرف آب دارند، تا ۷۰ درصد افزایش تعرفه اعمال خواهد شد که این افزایش ۷۰ درصدی تعرفه برای پرمصرف‌ها و بیشترین پله‌های مصرف خواهد بود.

سخنگوی صنعت آب: ذاکره‌های خیلی خوبی درباره رهاسازی آب هیرمند با طرف افغان انجام شده و در سخن، گفته‌های خوبی از سوی آنها عنوان می‌شود. اما در عمل گرچه اقداماتی صورت‌گرفته، ولی هنوز همراهی و همگرایی انجام نشده و رهاسازی لازم انجام نشده است

کاهش ۱۶ درصدی بارش‌ها نسبت به دوره بلندمدت
سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه تابستان امسال برنامه‌ای برای قطع آب نداریم، گفت: اگر شرایط تامین آب ایجاب کند، امکان اعمال محدودیت وجود خواهد داشت.
او ادامه داد: وزارت نیرو امسال تمام تلاش خود را به‌کار گرفته تا در هیچ نقطه کشور قطع آب نداشته باشیم. همچنین تلاش شده تا امسال شهری دارای تنش آبی نداشته باشیم.
قاسم‌زاده درباره وضعیت بارش‌های کشور نیز گفت: بارش‌ها نسبت به دوره بلندمدت ۵۴ ساله، ۱۶ درصد کاهش دارد اما نسبت به دوره مشابه پارسال ۶ درصد رشد نشان می‌دهند. بارش‌ها دارای عدم توازن جدی هستند به‌گونه‌ای که در جنوب غربی کشور شاهد رشد بارش هستیم و در مناطق شمالی بارش‌های چندان مناسبی ندارد.
به گفته او، میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری تا امروز حدود ۱۸۸ میلیمتر بوده است و استان‌هایی مانند کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، بوشهر، خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری دارای وضعیت بارش خوبی هستند. با این‌حال بارش‌های تهران نسبت به شرایط نرمال ۲۸ درصد کاهش دارد.
قاسم‌زاده گفت: همین نامتوازنی بارش‌ها سبب شده در سال آبی جاری برخی رودخانه‌ها دبی صفر داشته باشند و برخی رودخانه‌ها مانند کارون و کرخه پر آب باشند و در کلان برخی حوضه‌های آبریز تا ۶۰ درصد کاهش بارش داشته‌اند.
سدهای ۵ گانه استان تهران نیز به گفته قاسم‌زاده از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۵۰۹ میلیون متر مکعب آب دارند که کاهش ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.
قاسم‌زاده درصد پرشدگی سد زاینده‌رود را هم ۴۵ درصد اعلام کرد و گفت: سدهای استان گلستان از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و سد شهید رجایی مازندران هم ۲۷ درصد پرشدگی دارد.
اعمال محدودیت در بخش کشاورزی
سخنگوی صنعت آب از اعمال اصلاحیه در برنامه منابع و مصارف بیلان آب کشور در اسفند و فروردین با توجه به شرایط بارشی کشور خبر داد و گفت: بر این اساس در برخی مصارف کشاورزی محدودیت‌هایی اعمال خواهد شد.
او گفت تلاش برای اعمال برخی محدودیت‌ها در کشت برنج در گیلان و مازندران صورت گرفته است و ادامه داد: کاهش بارش‌ها در استان‌های شمالی جدی شده است.
افغانستانی آبی رها نکرده است
از موضوعات دیگر نشست خبری دیروز، مسئله حقابه رودخانه هیرمند و شرایط بارشی در استان سیستان و بلوچستان بود. قاسم‌زاده گفت: این استان هم در برخی مناطق شاهد کاهش بارش است و ۳۴ درصد نسبت به شرایط نرمال کاهش بارش دارد. برخی مناطق جنوبی استان بارش‌های خوبی داشته و سدهای آن تا ۷۰ درصد پرشدگی دارند. اما چاه نیمه‌ها ۷ درصد پرشدگی دارند و هامون‌ها نیز وضعیت خوبی ندارند.
او درباره پیگیری رهاسازی آب هیرمند از سوی افغانستان گفت: مذاکره‌های خیلی خوبی درباره رهاسازی آب هیرمند با طرف افغان انجام شده و در سخن، گفته‌های خوبی از سوی آنها عنوان می‌شود. اما در عمل گرچه اقداماتی صورت‌گرفته، ولی هنوز همراهی و همگرایی انجام نشده و رهاسازی لازم انجام نشده است.
سخنگوی صنعت آب ادامه داد: اکنون در بخش اجرایی برخی کارها شده و لایروبی هم صورت‌گرفته و اگر آب رها شود بدون مشکل به سمت ایران خواهد آمد، ولی هنوز رهاسازی انجام نشده است. مجموعاً تاکنون اندکی بیش از ۳۰ میلیون مترمکعب آب رهاسازی شده است.
آب ژرف در مرحله اکتشاف است
قاسم‌زاده همچنین درباره برداشت از آب‌های ژرف نیز گفت: از حدود دو سال قبل شورایی با معاونت علمی برگزار و موضوع مطالعه و اکتشاف بر عهده این بخش گذاشته شد.
او ادامه داد: وزارت نیرو بر این باور است که پس از اتمام کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی وارد مرحله اجرا شویم، اکنون فرایند کار در مرحله اکتشاف است.
موضوع برداشت از آب ژرف درحالی مطرح می‌شود که هفته گذشته «رضا مکنون» عضو شاخه مهندسی عمران فرهنگستان علوم گفته بود آنالیز این آب‌ها حکایت از آلودگی آنها به هشت عنصر سنگین دارد. به همین دلیل برای شرب مناسب نیستند. او همچنین گفته بود که «اگر تمام کشور را چاه حفر کنیم و تمام آب‌های ژرف را استخراج کنیم، حجم این آب‌ها تنها دو میلیارد مترمکعب است.»

به اشتراک بگذارید:

برچسب ها:





مطالب مرتبط

مرگ‌های تکراری

ظرف دو ماه گذشته ۴ کارگر در ۴ حادثه در معادن زغال سنگ کرمان جان‌باخته‌اند

مرگ‌های تکراری

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

گفت‌وگوی «پیام ما» با بستگان کارگران مفقودشدۀ معدن شازند اراک

نگاه‌‌های منتظر به معدن فروریخته

صدای جمهور آمد

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با مشارکت ۴۰ درصدی برگزار شد

صدای جمهور آمد

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

در نشست علمی «خودکشی درمانگران: نگاهی بین‌رشته‌ای» صورت گرفت

واکاوی مسئلهٔ اقدام به خودکشی درمانگران

معمای آتشفشان «تفتان»

کارشناسان و مسئولان در مورد احتمال همیشگی فوران تفتان اتفاق‌نظر دارند

معمای آتشفشان «تفتان»

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

بارش برف و باران امروز ادامه دارد

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

۲۲ استان کشور تا پایان هفته بارش برف و باران سنگین را تجربه می‌کنند

انسداد راه دسترسی ۱۶۰ روستای لرستان

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

گزارش «پیام ما» از نشست بررسی کاربرد فناوری‌های نوین در صنایع خلاق

اکوسیستم استارتاپی عامل آشتی کسب‌وکاری مردم و نوآوران

مسافران قطار مرگ

گروهی از زنان مکزیک جان خود را برای رساندن غذا به مهاجران به خطر می‌اندازند

مسافران قطار مرگ

چتر سیاه بر آسمان اهواز

دود نیشکرهای سوخته هوای خوزستان را آلوده کرد

چتر سیاه بر آسمان اهواز

نظر کاربران

نظری برای این پست ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشترین بازنشر